Ash-31

Ik heb deze gemaakt uit multiplex. De juiste contouren van de servo uitgezaagd. Het dekseltje kan er ook opgeschroefd worden.
Let wel, ik heb de multiplex op servodikte gemaakt en op de onderkant komt multiplex van 0,8 mm. zodat de servo niet kan zakken.

full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Zoiets als Knife-edge heeft gemaakt is erg goed.
Het hoeft niet eens exact aan de dikte van de servo aangepat te zijn.
Als de servo er goed in past (zonder speling dus) is een eenvoudig beugeltje erover vast schroeven (hout of alu stripje) voldoende.

Ik zelf ben van plan wat anders te gaan proberen.
Denk aan dat dekseltje wat je in het plaatje van knife-edge ziet. Maar dan groter dan de servo. De servo monteer je op/aan dat dekseltje, en het dekseltje (met de servo aan de binnenkant dus) monteer je op de servoholte in de vleugel met 4 of ... schroefjes.
Als het dekseltje niet al te dik mag zijn vanwege de vleugel- en servo-dikte zul je het wellicht aan beide zijden met een dun laagje glas/kool moeten versterken.
Deze methode zorgt er wel voor dat de servo zo dicht mogelijk aan de buitenhuid van de vleugel gemonteerd wordt.

Gr. Dirk.

Zoiets als Knife-edge heeft gemaakt is erg goed.
Het hoeft niet eens exact aan de dikte van de servo aangepat te zijn.
Als de servo er goed in past (zonder speling dus) is een eenvoudig beugeltje erover vast schroeven (hout of alu stripje) voldoende.

Ik zelf ben van plan wat anders te gaan proberen.
Denk aan dat dekseltje wat je in het plaatje van knife-edge ziet. Maar dan groter dan de servo. De servo monteer je op/aan dat dekseltje, en het dekseltje (met de servo aan de binnenkant dus) monteer je op de servoholte in de vleugel met 4 of ... schroefjes.
Als het dekseltje niet al te dik mag zijn vanwege de vleugel- en servo-dikte zul je het wellicht aan beide zijden met een dun laagje glas/kool moeten versterken.
Deze methode zorgt er wel voor dat de servo zo dicht mogelijk aan de buitenhuid van de vleugel gemonteerd wordt.

Gr. Dirk.

Of als dekseltje OFFSET alu gebruiken ( de alu die drukkers gebruiken )

Maak gebruik van de servo bevestigingsgaten. Daar zijn ze voor!
Elke andere vorm van een servo vast te klemmen is een groot risico.
Vervorming van de servo met alle gevolgen van dien.

Johannes

Maak gebruik van de servo bevestigingsgaten. Daar zijn ze voor!
Elke andere vorm van een servo vast te klemmen is een groot risico.
Vervorming van de servo met alle gevolgen van dien.

Johannes

Dat is wel duidelijk.. Alleen met een servo die liggend in de vleugel komt is dat nogal lastig (om bij die schroeven te komen :wink: )
Vandaar dan ook mijn vraag naar wat tips.

Dit is maar een voorbeeld!
Afmetingen moeten natuurlijk aangepast aan jouw situatie.
Abachi blokjes op de juiste positie in de vleugel lijmen en daarop deze aluminium steun samen met de servo schroeven.
Deksel als laatste op de vleugel schroeven.

Johannes

@ Dirk

Vast aan het dekseltje is een goeie ! Alleen moeten die HS'n tegen de bovenzijde van de vleugel aan. Zitten dus een centimeter of wat dieper als het deksel.

@Johannes

Een sluw plannetje met dat T-profiel :)
Is die T "open" aan de onderkant of heb je daar nog wat materiaal laten staan (stevigheid)

Laatst bewerkt:
Arno, dit geëxtrudeerd aluminium profiel is 1,8mm dik en sterk genoeg om het servo op zijn plek te houden. Dus je mag het aluminium T-profiel volledig open maken. Of een randje laten staan kan natuurlijk ook mits je voldoende ruimte hebt.
Kies je voor deze oplossing kan ik het aluminium profiel voor je in stukjes zagen. Ik heb namelijk een aluminium afkortzaag. Gaat razend snel en haaks! :D
En als je nog gaatjes in wil volgens de juiste coördinaten is dat ook mogelijk.
Ik ben straks toch bezig steuntjes te maken voor mijn B4 dan kunnen die voor jouw ook wel bij. ;)

Johannes

Dik dekseltje?! :rolleyes:

Van dubbel geruwd eiken ook nog zeker :rolleyes::rolleyes:
daar gaat men gewichtswinst ..........

Heb vandaag trouwens ijverig gefiguurzaagd en gepast aan alle sluitprofielen en aan een koker voor de vleugelverbinder. Gereserveerd/gepland voor deze komponenten had ik 225 gram maar het ziet ernaar uit dat ik hier redelijk wat ga besparen :cool:
Plaatjes volgen morgen

Nee, serieus.
een dekseltje met 1 cm populieren triplex.
Dat weegt hooguit 1 à 2 gram.
Daar merk je geen drol van ....

Dirk.

Ariel Flugzeugbau GmbH :-)
Slimme oplossing zeg. Ik zet zelf de servo's meest vast op de dekseltjes maar met deze constructie zitten ze denk ik nog beter vast.

Aansturing flaps

Omdat ik de flaps op deze manier ga aansturen is het monteren van de servo op het "dekseltje" geen optie. Ook een dik dekseltje, al dan niet van dubbel geruwd eiken, is geen optie want ik heb de plaats nodig :wink:

aansturingflaps2.jpg

Laatst bewerkt:
Back