een update
De constructie zoals eerder voorgesteld in topic #264 is klaar en ingepast in de vleugel :wink:
Voor mijzelf bijzonder belangrijk natuurlijk de gewichten. Het blijkt nu dat ik een aantal posten wat hoog/zwaarder had ingeschat. Maar de webbing en de opname voor de vleugelverbinder worden toch een fors aantal grammen lichter
Momenteel zit ik voor het inbouwwerk in de kern circa 130 gram lager als begroot

Tel daarbij nog eens op dat ik nog wat grammen heb uitgespaard met het op maat maken van de kern en het inpassen van de ligger (styro verwijderd) dan zit ik op dit ogenblik 170 gram onder dat wat ik gecalculeerd had
Haalde ik in #264 al aan dat de neuslijst een voor mij afwijkende constructie methode heeft wil ik nu een iets andere manier voorstellen om de liggers en webbing in de kern te verlijmen. Alles en iedereen gebruikt voor het verkrijgen van een optimale sterkte/gewichtsverhouding een gevlochten koolstof kous die om de ligger en webbing componenten geschoven wordt. Zoiets als hier beschreven bijvoorbeeld:
Carbonschläuche - EMC-Vega
Zonder meer een super oplossing maar ook een relatief dure ........... Wat wil ik nu gaan doen. Niet helemaal toevallig heb ik hier CF doek met een gewicht van 200 gram/m2 en wat zgnd. "Leinwand" gevlochten is.Een strook van dit spul, uitgesneden uit het doek onder 45 graden laat zich prachtig "vouwen".
Dit doek wil ik dan ook vlgs onderstaande schets om zowel de ligger als de webbing rond het scharniervlak van de flap gaan inzetten.
Volgens mijzelf verlies ik hier weinig tot niets aan sterkte ten opzichte van een koolstof kous. Immers op de zijflanken van de liggerkonstruktie komt ook CF doek onder een hoek van 45 graden met deze methode. Hetzelfde geldt ook voor de webbing rondom het scharnierpunt voor de flaps. Hier moet zeer zeker de sterkte (torsiestijfheid) komen door het creeeren van 2 dozen en dat gebeurt hiermee zeker ook. Bijkomend voordeel is een extra versterking van het vlak tussen deze 2 webbings waar het scharnierpunt komt.