Asiatam Elefant

Discussie in 'Tanks / Rupsvoertuigen' gestart door Timstone, 14 aug 2014.

  1. Timstone

    Timstone

    Lid geworden:
    14 aug 2014
    Berichten:
    12
    Hallo allemaal!

    Naar aanleiding van WoT en een gezonde interesse in mooie techniek (lees: Duits) wil ik heel graag een eerste RC tank inelkaar zetten. In m'n jeugd heb ik heel wat vliegtuigen (RC en statisch) gebouwd, maar ik ben er een flinke tijd tussenuit geweest. Kortom, opnieuw beginnen met mooie, nieuwe technieken. :D

    Mijn oog is gevallen op een bevallige Hooben Elefant (de geheel metalen versie), maar helaas houdt mijn kennis daar op. Uiteraard mik ik op uitbreidingsmogelijkheden (MG beweging, MG mondingsvuur, hoofdgeschut mondingsvuur, lichten, enz.). Ook is het mijn bedoeling om de loop te laten bewegen en een terugslag te geven.

    Hieronder heb ik een lijstje neergezet van zaken die ik denk nodig te hebben, wellicht kan iemand zijn licht er over laten schijnen om dit te controleren/wijzigen/aanvullen.

    Mijn grootste vraag zit in de zender/ontvanger, hoe sluit je die aan op de ThinkTank Pro II Flex module?! :confused:
     
    Laatst bewerkt: 15 aug 2014
  2. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
  3. Arthur Hermans

    Arthur Hermans

    Lid geworden:
    21 feb 2005
    Berichten:
    292
    Locatie:
    Wijchen
    Hoi,
    Mooi dat je ook met RC tanks bezig wilt houden, hou er wel rekening me dat het best verslavend kan zijn.

    Als eerste, de link die je hebt gegeven is niet de Hooben Elefant maar die van Asiatam.
    De Hooben versie is namelijk van plastic en niet van een zinklegering.
    Ik weet niet of je ervaren bent met het (ver) bouwen van modeltanks maar beide zijn niet voor beginners.
    Als ik jou was zou ik eerder met een model van Tamiya beginnen.
    Deze zijn veel makkelijker in elkaar te zetten.
    En behalve zender/ ontvanger en accu heb je verder niks nodig.
    Okay, verf lijm een been beetje gereedschap zoals een kniptangetje vijl en schroevendraaier.


    Ikzelf ben bezig met de Hooben Elefant.
    De vertragingen die er bij zit is niet echt geweldig, en de vering is veel te slap om het gewicht van het model te dragen.
    Verder is het een redelijke kit alleen zijn de details niet goed maar met wat modelleer werk is er wel wat van te maken.

    Van de Asiatam Elefant heb ik zelf geen ervaring, maar hou er rekening mee dat daar veel meer werk aan zit.

    Maar even terug te komen op jou vraag,
    De thinktank pro flex module kan je direct aan de ontvanger aansluiten.
    Hou er wel rekening mee dat je nog twee snelheidregelaars nodig hebt voor de motoren.
    Als je geen bruslessmotoren wilt gebruiken kan je beter de versie zonder flex nemen, dan heb je de extra regelaars niet nodig.
     
  4. Timstone

    Timstone

    Lid geworden:
    14 aug 2014
    Berichten:
    12
    Heren,

    Bedankt voor de reacties!

    Bram: Uiteraard heb ik die uitgebreide review/build log goed door gelezen. Er staat veel nuttige info in (plus goede foto's). Vandaar dat ik op de elmod module uitkwam.

    Arthur: Ik ben denk ik wel opgewassen tegen een goede uitdaging. Gisteravond heel uitgebreid op het net gezocht naar de aansluitmogelijkheden van de ontvanger en het Elmod bordje en uiteindelijk er zelf ook achter gekomen dat het allemaal op elkaar aansluit. :)
    Maar wat jij bedoelt is dat als ik brushless motoren neem (zitten die al op de Asiatam versie?) dat ik dan beter de Flex versie van het Elmod bordje kan nemen?
    En waarom extra snelheidsregelaars? Eén van de redenen om voor Elmod te gaan is vanwege de geavanceerde opstart snelheid (langzaam opstarten om het gewicht van de tank na te bootsen).
     
    Laatst bewerkt: 15 aug 2014
  5. Arthur Hermans

    Arthur Hermans

    Lid geworden:
    21 feb 2005
    Berichten:
    292
    Locatie:
    Wijchen
    Sorry maar dan moet je even goed de eigenschappen van de flex lezen.
    Met flex bedoelen ze dat deze module flexibel ingezet kan worden door je ergen snelheidregelaars te gebruiken. (Bijvoorbeeld brushless regelaars)
    Voor de rest is de module het zelfde als de gewone ProII.

    (Edit)
    Ik zie echter dat de ProII niet meer in de shop van Emod staat.
    ElMod GbR Shop
     
  6. Timstone

    Timstone

    Lid geworden:
    14 aug 2014
    Berichten:
    12
    Arthur:
    Wow! Dank je voor die waarschuwing. Daar had ik geheel overheen gelezen.
    Gelijk even m'n persoonlijke lijstje aanpassen. Top notch!

    Misschien heeft er iemand nog goede tips voor decals/sjablonen en de verf (ik heb geen airbrush, wil ik ook niet aan beginnen).
    Wat voor primer kan ik gebruiken (ook rekening houdende met de zimmerit)?

    Oh ja, ook wel belangrijk; wat voor lijm heb ik nodig?
     
    Laatst bewerkt: 16 aug 2014
  7. Arthur Hermans

    Arthur Hermans

    Lid geworden:
    21 feb 2005
    Berichten:
    292
    Locatie:
    Wijchen
    Bij de Asiatam Elefant moet je goed vullende 2K lijm gebruiken.
    De onderdelen hebben namelijk een beroerde pasvorm.
    Trouwens de meeste onderdelen moeten geschroefd worden.

    Ook een punt waar je op moet letten, aangezien het metaal is, heb je ook gereedschap nodig om metaal te bewerken.

    Als primer moet je metaal primer gebruiken.
    In spuitbus vorm verkrijgbaar bij de automaterialen handel.
     
  8. Timstone

    Timstone

    Lid geworden:
    14 aug 2014
    Berichten:
    12
    Weer bedankt voor de tips.
    Gereedschap om metaal te bewerken is geen probleem. Trouwens, het meeste is aluminium of een zink legering, niet het meest harde materiaal. :)

    Kan ik ook tamiya spuitbussen gebruiken? Volgens mij moeten hun kleuren vrij dicht bij de werkelijkheid komen.
     
  9. Arthur Hermans

    Arthur Hermans

    Lid geworden:
    21 feb 2005
    Berichten:
    292
    Locatie:
    Wijchen
    Het metaal is zeker goed te bewerken.
    Hou er wel rekening mee dat je het niet kan buigen, zink is vrij bros en zal dus breken

    Persoonlijk vind ik de Tamiya kleuren te donker.
    En als je later de tank gaat verweren wordt het meestal nog donkerder.
    Daar moet je eigenlijk in het begin al rekening mee houden.
    Maar met de kwast is het ook goed te schilderen.
    Door de zimmerit duurt alleen wat langer en je hebt meer verf nodig.

    Ik zou dus omdat je geen airbrush hebt voor de spuitbus gaan.
    Wel rustig aan doen, dwz dunne laagjes, voor je het weet spuit je te dik.
    Maar dat duurt nog wel even, je moet immers eers de tank nog bouwen.
     
  10. Timstone

    Timstone

    Lid geworden:
    14 aug 2014
    Berichten:
    12
    Na nog een aantal bouwverslagen en een mailwisseling met Christian, heb ik besloten dat een Elefant toch ietsje te hoog gegrepen is voor mij.
    Natuurlijk ben ik wel even verder gaan zoeken. Op dit moment staan de fantastische Aero-Mate Tiger I in de kijker en een Mato StuG III.
    Bij de Aero-Mate weet je exact wat je krijgt en wat je moet doen. Helemaal mijn stijl, nauwelijks losse eindjes zo gezegd. Het kost een flinke schep geld, maar dan heb je ook wat. :)
    De Mato echter is een stuk onduidelijker. Kan iemand mij hier wat over vertellen:
    - Is de Mato StuG III een kit of is het RTR?
    - Welke upgrades zouden jullie voorstellen?
    - Waar zou ik de Mato StuG III het beste kunnen bestellen?
     
  11. Arthur Hermans

    Arthur Hermans

    Lid geworden:
    21 feb 2005
    Berichten:
    292
    Locatie:
    Wijchen
  12. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Op youtube zie ik bij voorbeeld dit filmpje [URL="http://[/URL]
    waarin de bouwer precies uitlegt wat hij gebruikt heeft om zijn Mato Tiger I RC te maken, de gear boxes worden standaard bijgeleverd. Helaas zie je in dit filmpje wel, dat de rijkarakteristiek van een echte Tiger I nou niet bepaald wordt nagebootst en ik hoor geen motorgeluid en zie geen rook uit de uitlaten komen.
    Mocht je ooit het gratis te downloaden spel T34 vs Tiger spelen / gespeeld hebben waarin je de Tiger I levensecht kunt bedienen, dan weet je dat er 8 versnellingen nodig zijn om op top speed te komen en je kunt je voorstellen dat dat langzaam en zeker niet vloeiend gaat maar dat zal zonder extra elektronica altijd wel lastig zijn om na te bootsen :)

    [​IMG] [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  13. Timstone

    Timstone

    Lid geworden:
    14 aug 2014
    Berichten:
    12
    Heren, bedankt voor de info.
    Zal nog een tijdje goed nadenken zijn en als ik eenmaal besluit voor de Aero-Mate te gaan dan zal ik hier zeker laten weten hoe of wat. Echt een super mooi stukje techniek.
    Nogmaals mijn dank!
     
  14. Bumper

    Bumper

    Lid geworden:
    15 sep 2008
    Berichten:
    315
    Locatie:
    Vlissingen, Zeeland
    Aero-mate is wel kneiterduur maar supermooi van wat ik ervan gezien heb :)

    Anders pak je een Tamiya 1:16 RC model, ook erg goed gedetailleerd en qua prijs beter betaalbaar dan een Aero-Mate. Ik heb nu zelf een Tiger vroege produktie van Tamiya gebouwd (zie draadje) en de Kübelwagen. Beide 1:16 RC en goed aan te passen naar eigen smaak en genoeg verfraaiingen verkrijgbaar op internet. Ga nu beginnen aan de Königstiger :)
     

Deel Deze Pagina