asje doorschuiven om de motor in te bouwen?

• Topicstarter Topicstarter windspirit3
  • Startdatum Startdatum
W

windspirit3

Guest
beste mensen,

ooit een keer deze motor gekocht dienende als buitenloper.
nu wil ik deze motor in een ander vliegtuig bouwen, maar die geniet liever een binnenloper (optisch) gezien dan. hem bevestigen als buitenloper kom ik ook niet weg met het cg.
betreffende deze jongen; RCtechnics Internet Store. nu heb ik gelezen dat je het asje door kan schuiven naar achteren en hem dan kan bevestigen binnen in een vliegtuig, alleen heb ik dan het gevoel dat ie dan iets stroever loopt wanneer ik iets aan de prop trek en dan hem probeer rond te draaien, wanneer ik de as alsware naar binnen duw loopt/draait ie lekker soepel.
wetende dat een prop trekkracht opleverd en als ware trekt aan de as, kan dit niet funest zijn voor mijn regelaar en/of motor.

Deze motor word in gezet in
plane : Modellbau Lindinger Onlineshop
Sebart ultimate depron
motor : zie hier boven
regelaar : hi-model 25 amp
accu : 3c1p 2200 (4x)

Graag had ik jullie mening voordat ik een maiden ga maken.

groeten bas

asje doorschuiven.

heey,

dat probleem heb ik ook een keer gehad en vanuit mijn eigen idee geprobeerd om het asje door te schuiven. is me toen ook gelukt was er alleen niet helemaal tevreden over. vond dat hij inderdaad ook wat stroever liep en je kan hem niet meer vast zetten met je borg pennetje al is dat theoretisch gezien ook niet nodig alleen het zette me wel keer op keer aan het denken dat het asje ( vooruit en achteruit in de lengte van de motor) redelijk veel speling had.
dat was overigens wel deze motor:
RCtechnics Internet Store

ik zou het dus gewoon proberen, even laten draaien en een beetje bekijken. zorg wel dat je het Huis van de motor wel weer GOED vast zet op de as met de imbus boutjes.

Groetjes Rowan,

antwoord

heey,

een paar dagen gemaild naar rctechnics en ik kreeg het volgende antwoord:

Je kunt de as doorschuiven, maar ook verwijderen en andersom terug
plaatsen. De borgklip zorg ervoor dat het huis niet met de as van de
stator afgetrokken kan worden. In praktijk is de motor meestal niet
krachtig genoeg om dat uberhaupt te doen, maar beter voorkomen dan genezen.
Ga je de as aan dezelfde kant als de montage gebruiken, dan trekt de as
het huis alleen maar strakker in de lagers. De borgklip heeft in dat
geval geen functie meer.
Ga je de motor als pusher gebruiken na de ombouw, dan is borging wel
weer aan te raden en kun je de as omdraaien en de clip weer gewoon
gebruiken.

Groetjes Rowan,

Back