Asjes met borgring aan 2 kanten om tamiya ba10 ba11 schroeven te vervangen

Discussie in 'Electro auto's' gestart door KoenK, 8 okt 2020.

  1. KoenK

    KoenK

    Lid geworden:
    4 sep 2018
    Berichten:
    22
    Locatie:
    Ja
    Hi, ik ben op zoek naar gladde asjes van 3mm dikte en van verschillende lengtes met aan 2 kanten een gleufje waar een borgring (een ring met 2 gaatjes erin) omheen gaat.
    Dit ter vervanging van die schroef asjes die tamiya standaard meelevert en die nogal stevig in het plastic vastzitten.

    Tamiya heeft een tunig kit voor wat ze noemen low friction suspension shaft (54395) maar die zijn 3x22 en ik heb ook 3x32 nodig. En weet ook niet zeker of de asjes langer zijn dan de scroeven want ze moeten natuurlijk aan 2 kanten uitsteken..

    Kortom: kan je ergens dit soort asjes kopen met gleufjes aan 2 verschillende kanten en van verschillende lengtes ?

    thanks koen
     
  2. KoenK

    KoenK

    Lid geworden:
    4 sep 2018
    Berichten:
    22
    Locatie:
    Ja
    Bijgevoegd vorbeeld van asje wat ik zoek en de ba10 schroef van tamiya die ik daardoor wil vervangen..

    gr
     

    Bijgevoegde bestanden:

  3. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.477
    Locatie:
    Sassenheim
    Zelf maken?
    Asmateriaal kan je zo kopen in de vorm van zilverstaal of verenstaal. En die sleufjes zet je er zo in met een dremel en een slijpschijf terwijl je het asje in een boormachine laat draaien. En ik zou gewoon een E of C clip gebruiken.
     
  4. KoenK

    KoenK

    Lid geworden:
    4 sep 2018
    Berichten:
    22
    Locatie:
    Ja
    Hi, ja zat ik ook aan te denken want het is "maatwerk" que lengte. Zag dat ik 3 lengtes nodig heb. Het betreft trouwens een Tamiya Fighter Buggy Black Edition waarbij ik dat wil vervangen op de suspension voor en achter. Zal wel paar versie van kyosho en hpi mara net niet de maat lijkt het (die maatvoering is sowieso vaag want ik denk dat ze totaal lengte aangeven maar het gaat om de maat tussne de clips..

    Goed idee met dat ronddraaien in boorstandaard ivm dremel of ijzerzaag oid..

    Alternatief is stuk rvs staf (koop je bij metaalwinkel.nl) en dan 3mm draadeind tappen aan beide kanten en borgmoertje oid...Maar dat is wel een dingetje om dat er goed op te krijgen en ook goed op langte te krijgen zodat moertje er nog op kan..

    Maar met die e of c clipsen ivm gleufje lijkt me eenvoudiger..

    Roest zilverstaal of verenstaal niet de pan uit ?

    gr koen
     
  5. KoenK

    KoenK

    Lid geworden:
    4 sep 2018
    Berichten:
    22
    Locatie:
    Ja
    Wel een vraag ... met een as van 3 mm waar een gleufje in komt .. moet je dan een 3mm clip hebben of een 2.5 mm clip ?

    gr koen
     
  6. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.477
    Locatie:
    Sassenheim
    Dat is een goede vraag en kon er ook even geen duidelijkheid over vinden.... Vraag dat anders even in dit forumdeel
     
  7. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.835
    Locatie:
    Nootdorp
    De maat is wat de clip is. Zal iets van 2,6 zijn. De as dikte waar die clip om moet is niet van belang. Het gaat immers om de diameter van de groef.
     
  8. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.477
    Locatie:
    Sassenheim
    Net als schroefdraad waarbij een boormaat is opgegeven had ik verwacht dat er een asmaat is waarbij een groefmaat hoort. Bij het zoeken zie ik in de modelbouw wel de asmaat gespecificeerd en bij de Conrad een binnenmaat (dus groefmaat). Beetje onduidelijk....
     
  9. KoenK

    KoenK

    Lid geworden:
    4 sep 2018
    Berichten:
    22
    Locatie:
    Ja
    hi, bedankt voor alle reacties - ik denk ook dat de maat van de clip de maat van de groef diameter weergeeft en niet van de as. Ik kwam bijvoorbeeld clips van 2.3 en 3.2 tegen en geen hele maten. Dus op asje van 3 met een groef daarin kan je goed een clipje van 2.3 gebruiken (of 2.5 kom je ook wel tegen).

    Gr koen
     
  10. KoenK

    KoenK

    Lid geworden:
    4 sep 2018
    Berichten:
    22
    Locatie:
    Ja
    ff stuk rvs staf 3mm gehaald bij metaalwinkel.nl en wat c-clips 2.3 dus maar eens proberen om een gleuf in die as te krijgen..
     
  11. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.477
    Locatie:
    Sassenheim
    RVS is niet de meest sterkste materiaal en kan vrij snel krom slaan maar het is maar net hoe je er mee om gaat. Gehard zilverstaal of verenstaal zou een betere keuze zijn mocht je toch snel problemen hebben met RVS.
     
  12. KoenK

    KoenK

    Lid geworden:
    4 sep 2018
    Berichten:
    22
    Locatie:
    Ja
    clipje 2.3 mm werkt niet met asje 3 mm .. er moet een kleinere op anders zit het niet goed vast.
     

Deel Deze Pagina