Ask 23 4m hunschok

Discussie in 'Zweef Schaalmodellen' gestart door serge pot, 24 mei 2021.

  1. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    Vorig jaar met de ask van mijn vader gevlogen nadat ik hem gesleept had. Deze zwever had alles wat ik zocht. Een goed uiterlijk, steekt lekker, pakt goed thermiek en is totaal niet naar aan de knuppels en zeer vriendelijk vlieg gedrag.
    Enigste probleem Hunschok produceert de kits niet meer. Een gebruikte heb ik geen zin in omdat je vaak de ellende van een ander koopt.
    Het geluk was dat ik kenbaar gemaakt had op zoek te zijn naar een kit van deze ask 23 op de club, dat 1 lid stomtoevallig een kit ongebouwd op zolder had liggen. Na de prijs afgesproken te hebben was deze mijn eigendom.
    Het probleem was dat ik tussendoor de kitfox en de corsair gerekit had op een minder goede wijze. Dus daar moest de ask voor op schuiven. En er lag nog een tigermoth op de plank in aanbouw voor derden. Paf trainer klaar en tigermoth afgemaakt voor derden. Daarna de nieuport gebouwd.
    Nu eindelijk kon ik er aan toe komen.
    Begonnen met de hoofdligger tussen de schhuimkernen te lijmen mbv 4 uurs epoxy van Westsystems en katoenvezels. ask-23.jpeg ask-23.jpeg IMG_20210524_104243.jpg IMG_20210524_104449.jpg
    De vliegende ASK er bij gedaan als voorbeeld. De daadwerkelijke uitvoering probeer ik een Nederlandse uitvoering te vinden.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    MBM63, Cnn, ISOLA2 en 3 anderen vinden dit leuk.
  2. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.065
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    serge pot vindt dit leuk.
  3. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
  4. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
  5. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Schoonhoven
    Mooi man! Veel bouwplezier!
     
    serge pot vindt dit leuk.
  6. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.464
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    serge pot vindt dit leuk.
  7. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.065
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    mooie kleurstelling van die PH-765! Toevallig maak ik een ASK-21 in die kleurstelling, maar met een fantasie-registratie.
     
    serge pot vindt dit leuk.
  8. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    Mijn voorkeur gaat ook uit naar de PH-765.
    Eens kijken of ik binnenkort een afspraak kan maken om het daadwerkelijke toestel vast te leggen op digitaal.
     
  9. Dirk77

    Dirk77

    Lid geworden:
    6 nov 2014
    Berichten:
    178
    Locatie:
    Haarlem
  10. R2D2

    R2D2

    Lid geworden:
    18 jun 2003
    Berichten:
    845
    Locatie:
    Veendam
    Serge pot, ik wil je graag een PM sturen maar het lukt me niet, kan het op een nadere manier ?
     
  11. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    Besloten om tussen de abachi en het schuim 50 grams mat te leggen en een koolstof streng terplekke van de hoofdligger zowel boven als onder. Dat zal dan extra gewicht zijn, maar dat vind ik niet erg voor de sterkte die er voor terug komt. Grof weg worden de vleugels dan 400 gram zwaarder in totaal. Het scheelt dat ik geen Servo in de staart ga maken. Rudder wordt pull pull. Hoogteroer wordt ook pull pull mbv een schommel die dan een stuurstang aanstuurt naar het hoogteroer. Dit bespaart dan zowieso een 50 gram in de staart. Gezien de staartboom verhouding naar zwaartepunt en neus is dit een factor 3 . Dus uiteindelijk maar 200 gram in totaal. Ik ga uit van een veilige 6,5 kg dan kom ik op 60 gram per dm2. Voor mij zeer acceptabel.
     
    Laatst bewerkt: 25 mei 2021
  12. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Schoonhoven
    Hoe ga je de vleugel afwerken? Kies je voor de bewerkelijkere maar duurzamere oplossing met glasmat/2K lak of wordt het folie?

    Ik baal dat m'n uitgeleende boekje over het maken van dit type schuimvleugels nooit meer is terug gekeerd. Dan had ik je advies kunnen geven inzake zinvolle ligger versterking.. Het schijnt dat het boven de heide vies turbulent kan zijn ;)
     
    serge pot vindt dit leuk.
  13. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    Tussen schuim en abachi komt 50 grams mat dit vergroot de sterkte al enorm. Tussen mat en schuim komt een koolstof roving. Beide nemen de gehele lengte van de vleugel. En de mat het gehele oppervlak. Over de abachi komt folie. Oracover.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  14. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Schoonhoven
    Roving.. als ik nou eens kijk of ik genoeg 140 grams UD carbon heb en dat mee naar de heide neem? Dan kun je daar thuis 4 darts uit snijden en zo je vleugel verstevigen.
     
    serge pot vindt dit leuk.
  15. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.464
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Dat geeft niks Berrie, zo'n ASK-23 mag maar 215 kph. Schaal 1:3 dus 70 kph. Komt best goed ;-)
     
  16. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    Die mag je me uitleggen, darts uitsnijden. Ik ben wat dat betreft een noob. Maar het aanbod waardeer ik zeer.:koud:
     
    Berrie vindt dit leuk.
  17. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.464
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    ligger.png

    (of zoiets)
     
    serge pot, ISOLA2 en Berrie vinden dit leuk.
  18. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    Niet heel spannend. De wortelrib uit 3mm populieren gehaald en op de schuimkern gelijmd. IMG_20210526_194941.jpg
     
    aurectar, Cnn en ISOLA2 vinden dit leuk.
  19. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Ik vind dit best spannend, wat dat gaatje moet in de andere vleugel op de zelfde plaats komen :)
     
  20. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    Kwestie van meten
     

Deel Deze Pagina