ASP 4 takt 15 cc inlopen

Hallo ik heb sinds kort een asp 4 takt 15 cc maarweet iemand hoe
ik die het beste kan laten inlopen?
Als ik hem uberhaupt
aan de praat kan krijgen.
Ik heb alles aangesloten zoals het hoort maar krijg hem niet draaiende.
Als iemand wat advies heeft over de afstelling alvorens het starten dan hoor ik dat graag.
bvd.

Bij je club laten doen voor je een tennisarm en/of een beschadigde motor hebt. Het zijn wat trucjes, moet je paar keer gezien/gevoeld/geroken hebben.
Maar wat moet jij als beginner met een 15cc 4-takt motor? Voor je Calmato 40?

Laatst bewerkt:
De motor odersteboven hangen was bij mij de oplossing.
Waneer je de motor rechtop zet loop de brandstof al snel uit de carburateur en dan krijg je hem bijna niet aan de praat.
Als je dat doet moet je wel zorgen dat de aanzuigbuis van de tank lager ligt dan de aansluiting op je carburateur zodat hij niet gaat hevelen en je motor verzuipt.

mvg Frank

De motor is voor een Extra 300 van Graupner.
Ik heb overigens altijd( 1 1/2 jaar) electro gevlogen maar wilde nu eens wat anders.
Uit de handleiding wordt ik ook niet veel wijzer.
De motor is zijwaarts gemonteerd op de voorgemonteerde motorsteunen, weet niet of dat kwaad kan.
Heb last van het syndroom dat ik altijd eerst alles zelf wil proberen maar als ik daarmee het risico loop om de motor beschadigen moet ik misschien idd maar iemand op de club raadplegen!

DE motor mag in alle standen worden gemonteerd , die van mij is ook zijwaarts gemonteerd zodat de uitlaat netjes onder ket vliegtuig uitkomt en er weinig vet op de romp en vleugel komt.
Afstellen en inlopen moet je doen met iemand er bij die verstand heeft van een viertact-motor daarna kun je dat zelf ook wel.

Zet de motor in ieder geval goed vast. Ik heb een naar akkefietje gehad met dezelfde motor. Motor zat niet goed genoeg in teststand, gasbediening schoot los en vol gas kwam hij uit de teststand en schampte mijn hand 18 hechtingen tot gevolg. Pezen en spieren lagen open. Gelukkig is het goed afgelopen allemaal ik kan alles met mijn hand wat ik voorheen ook kon.

Heb je niet zoveel ervaring met brandstofmotoren ga langs een club en laat je wegwijs maken. Een 15 cc kan een moordwerktuig zijn. Ik had er niet aan moeten denken als een van de omstanders bijvoorbeeld ook geraakt werd. De motor vloog namelijk 30 meter om tot stilstand te komen op massief stalen frame wat er toevallig stond.

Ik vlieg nu nog steeds met brandstof maar ben wel een stuk voorzichtiger geworden en heb heilig ontzag voor een draaiende motor.

Vul ook even je avatar aan hebben een beetje idee waar je woont en hoe oud je bent. Kan heel handig zijn met adviezen. Uit je vraag krijg ik het idee dat je erg jong bent en dat er een hoop 'gezeur' is om de motor gestart te krijgen dan ga je risico's nemen wat grote gevolgen kan hebben. Mijn les uit voorgaande is dat ik een veel degelijkere motorsteun heb, de motor met slechts 1 tandje gas start en eens goed het kunstje heb bekeken op de club waar ik lid van ben. Nu gaat het allemaal veel veiliger wel jammer van het leergeld!

Doe je voordeel hier mee!

Laatst bewerkt:
Als je via Google zoekt op inlopen kom je een aantal berichten tegen die ik daarover geschreven heb. Het inlopen en de tijd die je daarvoor neemt bepaald de rest van de relatie die je met deze motor gaat krijgen.
Neem er de tijd voor en doe het goed, dan komt alles prima in orde.
Indien het zoeken niet goed lukt, kern van de zaak bij dit type motor is.
hoofdnaald 2 slagen open, even voelen of de motor makkelijk door de compressie te krijgen is.
Dan plug aansluiten en met de chickenstick starten. Probeer een 15 4t maar liever niet met een vingertje, zelfs al zit er een rubber dop op.
Indien je hebt even proberen met de startmotor en dan pulsgewijs de uitlaat even dichthouden met je vinger, meestal slaat de motor na enkele seconden aan. Als je ondertussen let op signalen als aanzuigen van brandstof in de slang naar de carb, dan weet je dat het feest snel gaat beginnen. Doe dat met het gas net iets boven stationair.
Als de motor loopt ga dan voorzichtig naar volgas en zet de motor zo rijk dat deze zonder plug nog net blijft lopen.
Dit laat je dan enkele minuten volgas en vervolgens ga je richting stationair naar een punt waar de motor nog blijft lopen.
Dit wissel je om de paar minuten af tot de tank leeg is.
Herhaal dit enkele malen en laat dan de motor langzaam iets armer, maar nog steeds erg vet lopen.
Op een bok is het soms handig om een 5L kan rechtstreeks aan te sluiten nadat de motor een beetje los komt, en laat maar een paar liter vet wegstoken.
Brandstof die ik daarvoor gebruik is een mengsel van MA10 en wonderolie.
olieaandeel 18-20% met gelijke delen van elke soort olie, dus 9-10 van de ene en 9-10 van de andere. nitro heb je niet nodig.
Na het inlopen laten lopen op 15% Aerosafe van Fuchs (Graupner) en 5% nitro en je gaat jaaaren plezier van je torretje hebben.
TIjdens het vliegen de eerste vluchten nog veel afwisselen tussen volgas en halfgas, zeker als de motor onder een kap zit. Let op de koeling bij deze situatie. Je zult merken dat je motor dan nog steeds beter en betrouwbaarder gaat lopen. Gaandeweg zijn dan kleine veranderingen aan de afstellig nodig, ook de stationair naald. Daaraan merk je dat het inlopen nog aan de gang is en uiteindelijk klaar is.
Het moet uiteindelijk een motor opleveren die na choken met een korte hint wil aanslaan en zelden een verandering van de naald nodig heeft.
Ik heb een vergelijkbare Magnum .91 RFS en die heeft af en toe wel eens een tandje meer of minder nodig als het weer sterk verandert, maar dan praat ik over bedrijf bij -10 tot +30 graden. (dat laatste nog niet in 2011 ;-) )
Suc6
Rob

Laatst bewerkt:
Hallo,
ik heb ook een nieuwe ASP 91 gekocht. Loopt goed maar voor hij loopt een drame met aanzuigen van de brandstof. Zelfs met de uitlaat dichthouden of de chokeklep.
Iemand een tip? Slangen en tank zijn ook nieuw.

Ik zelf heb zo'n zelfde motor loopt met een paar tikken. Hoe,

Eerst die gammele chokeklep eraf. Daarna gas 2 a 3 tandjes open en choken gewoon met je vinger goed dichthouden die venturi/aanzuigbuis. Plug erop, pas op! ik heb een keer een motor gehad die spontaan ging draaien! Gas 2 a 3 die tandjes open. Meestaal als je hem dan in tegengestelde richting draait dan voel je al een terugstoot (wel voorzichtig of beter met een chickenstick) Herhaal je deze bewerking eerst choken en dan starten in tegengestelde richting met 2 a 3 tandjes gas. (tandjes is je ratel op je gas.) Goede beginstand van je sproeier is 3,5 tot 4 slagen open. Nooit volgas starten is gewoon gevaarlijk en is erg lastig!

Werkt dit niet dan kan de inlaatklep niet goed afgesteld staan en dan zuig je niets aan. Choken is bij mij maximaal 5 slagen met dichte aanzuigbuis/venturi.

Back