Als je via Google zoekt op inlopen kom je een aantal berichten tegen die ik daarover geschreven heb. Het inlopen en de tijd die je daarvoor neemt bepaald de rest van de relatie die je met deze motor gaat krijgen.
Neem er de tijd voor en doe het goed, dan komt alles prima in orde.
Indien het zoeken niet goed lukt, kern van de zaak bij dit type motor is.
hoofdnaald 2 slagen open, even voelen of de motor makkelijk door de compressie te krijgen is.
Dan plug aansluiten en met de chickenstick starten. Probeer een 15 4t maar liever niet met een vingertje, zelfs al zit er een rubber dop op.
Indien je hebt even proberen met de startmotor en dan pulsgewijs de uitlaat even dichthouden met je vinger, meestal slaat de motor na enkele seconden aan. Als je ondertussen let op signalen als aanzuigen van brandstof in de slang naar de carb, dan weet je dat het feest snel gaat beginnen. Doe dat met het gas net iets boven stationair.
Als de motor loopt ga dan voorzichtig naar volgas en zet de motor zo rijk dat deze zonder plug nog net blijft lopen.
Dit laat je dan enkele minuten volgas en vervolgens ga je richting stationair naar een punt waar de motor nog blijft lopen.
Dit wissel je om de paar minuten af tot de tank leeg is.
Herhaal dit enkele malen en laat dan de motor langzaam iets armer, maar nog steeds erg vet lopen.
Op een bok is het soms handig om een 5L kan rechtstreeks aan te sluiten nadat de motor een beetje los komt, en laat maar een paar liter vet wegstoken.
Brandstof die ik daarvoor gebruik is een mengsel van MA10 en wonderolie.
olieaandeel 18-20% met gelijke delen van elke soort olie, dus 9-10 van de ene en 9-10 van de andere. nitro heb je niet nodig.
Na het inlopen laten lopen op 15% Aerosafe van Fuchs (Graupner) en 5% nitro en je gaat jaaaren plezier van je torretje hebben.
TIjdens het vliegen de eerste vluchten nog veel afwisselen tussen volgas en halfgas, zeker als de motor onder een kap zit. Let op de koeling bij deze situatie. Je zult merken dat je motor dan nog steeds beter en betrouwbaarder gaat lopen. Gaandeweg zijn dan kleine veranderingen aan de afstellig nodig, ook de stationair naald. Daaraan merk je dat het inlopen nog aan de gang is en uiteindelijk klaar is.
Het moet uiteindelijk een motor opleveren die na choken met een korte hint wil aanslaan en zelden een verandering van de naald nodig heeft.
Ik heb een vergelijkbare Magnum .91 RFS en die heeft af en toe wel eens een tandje meer of minder nodig als het weer sterk verandert, maar dan praat ik over bedrijf bij -10 tot +30 graden. (dat laatste nog niet in 2011 ;-) )
Suc6
Rob