ASP .40 2 takt probleempje

ASP .40 2 takt motor start prima, loopt goed stationair, maar jojoot sinds kort bij vol gas op en neer. Ik bedoel hiermee dat de toeren naar beneden gaat en dan meteen weer ophoog.
Kan iemand mij vertellen waar dat door komt?

Ik gebruik als brandstof Dynaglo 10 % (contains 8% E.D.L. (synthetic oil) and 2% castor oil (to fine-tune combustion characteristics) plus nitromethane up to 25%.)

Luchtbellen in de brandstofleiding?
Vuiltje in de sproeier?
Vervuilde (te hete) gloeiplug?
Te arm mengsel?

Géén luchtbellen gezien, is op gecontroleerd.
Sproeier is doorgeblazen en de brandstof komt er makkelijk doorheen.
De gloeiplug heb ik NIET naar gekeken en ga ik dus meteen voorzichtig schoon blazen.
Met het mengsel tunen heb ik ook geprobeerd, maar helpt niet.
Bedankt voor jouw bijdrage

tja dan blijft er niet veel over.

heb je al gevoelt of er speling op je lagers zit?

mvg hans

Hoi Hans,

Speling lijkt mij nu al te snel, want de motor heeft misschien totaal 30 x gelopen en ik heb net gevoeld én................. géén speling.
Maar ik bedenk mij nu eigenlijk iets anders .... de stationair sproeier. Ik denk dat ik die maar eens ga verstellen en dan maar kijken wat ie dan doet.
De motor gooit er trouwens erg veel zwarte troep uit tijdens het draaien.

Laatst bewerkt:
Begrijp ik het goed dat je een olie aandeel hebt van slechts 10% ???
Als dit klopt mag het een wonder heten dat je motor nog heel is. Olie aandeel moet minimaal 18% liever 20% zijn. Wanneer de brandstof goed is kun je verder kijken.

Ik zou eens met de brandstof beginnen 18 - 20% olie en 5% nitro lijkt mij voldoende om een motor goed afgesteld te krijgen zonder zwarte prut uit de uitlaat.

Hoe oud is je brandstof? Methanol neemt langzaam water op uit de omgeving.

In jouw geval zou ik andere gloeipluggen gaan uitproberen. De motor heeft 30x gelopen en juist tijdens het inlopen komt er enig slijpsel vrij, wat ook op de plug neerslaat. Ik doe het inlopen van een motor zelf met een oude gloeiplug en draai er een nieuwe in, als de motor is ingelopen. Dan meteen kijken met een graadje warmer of kouder, waar hij het beste mee loopt.

Zwarte troep kan ook op een onvolledige verbranding duiden. Een te rijk mengsel dus.

Ik heb eens een verhaaltje gelezen, waarvan ik niet durf te bevestigen of het feit of broodje aap is, maar de redenering was als volgt: Bij een te warme plug, krijg je voorontsteking, wat je weer compenseert door een iets rijker mengsel (koeling) in te stellen. Hierop loopt de motor dan beter, maar in feite ben je brandstof aan het gebruiken om je motor/plug te koelen.

Dit koelen met brandstof gebeurt in elk geval in de 1:1 luchtvaart in de Lycoming en Continental motoren die in de (recreatieve) luchtvaart worden gebruikt. Als je die al gaat leanen naar een optimaal gas/lucht mensel op zeeniveau en bij vol vermogen dan verbranden ze.

Wie weet kun je hier iets mee. Ik ben benieuwd naar je bevindingen.

Hans

Bedankt allemaal voor jullie reactie. Ik ga eens alles op mijn gemak uitproberen en kijken wat hier uiteindelijk de uitkomst van is.
Ik laat het weten!

Begrijp ik het goed dat je een olie aandeel hebt van slechts 10% ???
Als dit klopt mag het een wonder heten dat je motor nog heel is. Olie aandeel moet minimaal 18% liever 20% zijn. Wanneer de brandstof goed is kun je verder kijken.

Nonsense....
Rossi beveelt brandstof aan met tussen de 8 en 13% olie, Picco beveelt 8% olie aan
sommige Tornado brandstoffen bevatten 12% olie,
en zo zijn er legio brandstoffen die minder dan 15% olie bevatten, en legio motorfabikanten die veel lagere oliepercentages opgeven.

Zelf draai ik al 9 jaar een viertakt met maar 10% olie, in nota bene een heli, en zonder vergrote koelkop of andere aanpassingen aan de koeling. Dat loopt toch een behoorlijk stukje heter dan in een vleugelkist! De tweetakten met 15% (en daarvan weet ik dat het dik aan de ruime kant is, kan makkelijk 12% zijn)

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
zal ik er nog schepje bovenop doen.

heeft niks met vliegen te maken maar met onze 2,1 wedstrijdmotoren onroad rijden we tussen de 6 en 9% oil. best schraal bij 43000 toeren.

mvg hans

Ik heb de cilinderkop eraf gehaald en de plug. De kop en zuiger zijn dun grijs/zwart en moeilijk schoon te krijgen. De plug is zwart aan de rand en natuurlijk binnenin ook, maar gloeit nog wel. Ik heb er nu een nieuwe plug in gedaan en die gloeit 50% méér als de oude.
Ik schroef de boel weer vast en ga de motor laten proef draaien en tevens de stationairsproeier bijstellen. Als ik er namelijk goed over na denk sputtert de motor van stationair naar vol gas ondanks dat ik de sproeiernaald goed heb afgesteld.
Al met al heb ik genoeg te doen om de boel hopelijk weer goed draaiende te krijgen.

Laatst bewerkt:
ASP .40 2 takt motor start prima, loopt goed stationair, maar jojoot sinds kort bij vol gas op en neer. Ik bedoel hiermee dat de toeren naar beneden gaat en dan meteen weer ophoog.
Kan iemand mij vertellen waar dat door komt?

Ik gebruik als brandstof Dynaglo 10 % (contains 8% E.D.L. (synthetic oil) and 2% castor oil (to fine-tune combustion characteristics) plus nitromethane up to 25%.)

Volgens de gebruiksaanwijzing van de fabrikant moet het olie aandeel minimaal 15% zijn en het nitro/gebeuren 5% . De rest is methanol. Geloof me maar: een goede smering is het behoud van je motor.Het jojo efect heeft o.a. te maken met de smering. Smering te weinig , zuiger zet meer uit dan de cilinderwand waardoor hij in toeren afneemt om vervolgens weer wat af te koelen en daarna weer op te toeren. Olie heeft niet alleen een smerende , maar ook een koelende werking.

Groet
Timo

Volgens de gebruiksaanwijzing van de fabrikant moet het olie aandeel minimaal 15% zijn en het nitro/gebeuren 5% . De rest is methanol. Geloof me maar: een goede smering is het behoud van je motor.Het jojo efect heeft o.a. te maken met de smering. Smering te weinig , zuiger zet meer uit dan de cilinderwand waardoor hij in toeren afneemt om vervolgens weer wat af te koelen en daarna weer op te toeren. Olie heeft niet alleen een smerende , maar ook een koelende werking.

Groet
Timo

Yep.....en OS geeft voor AL haar motoren op dat je uitsluitend 18% ricinus olie mag gebruiken en niks anders..... :P Geloof je het zelf? (een viertakt stelt héél andere eisen aan de smering dan een tweetakt, dus het voorschrift van OS KAN niet eens correct zijn, als ze voor ALLE motoren dezelfde oliehoeveelheid voorschrijven.....)

En toch loopt mijn OS viertakt al jaaaaaaren met "maar" 10% zuiver synthetische olie, en AL mijn andere tweetakten (inclusief een paar OS-jes) al zolang ik ze heb op 15% volsyntheet......

Ik ben nu al wel wat jaartjes in de techniek werkzaam, maar een toerental wat op en neer gaat doordat de zuiger beurtelings uitzet en weer afkoelt..... ik geloof dat je dan een heel rare voorstelling hebt van wat er in een motor nu eigenlijk precies gebeurt.....

Groet, Bert

Aan allemaal,

ik heb dus een nieuwe gloeiplug geplaatst en de stationairsproeier bijgesteld en wat denken jullie................. precies, hij loopt weer als een zonnetje.
Vandaag bij de vliegdag geweest in Spaarnwoude(Bij mij om de hoek) en heb gesproken met mijn brandstofleverancier, die mij ter overweging gaf om naar de Dynaglo 5% te gaan. Hij vertelde dat het motortje dan minder snel warm zou lopen. Hij zag aan de hand van mijn vette vleugel(na de vlucht) dat de motor op te hoge toeren liep en dus beter was om naar de 5% te gaan.
Tijdens de 7 vluchten die ik vandaag gemaakt heb heeft het motortje 1x gejojoot en voor de rest alleen maar goed. Ik moet zeggen dat ik de meeste tijd op 80% van het vermogen heb gevlogen én zie daar....... het residu werd steeds minder zwart.
Ik ga na het weekend eens 5 % proberen en dan maar kijken wat er gebeurd.
Bedankt allemaal voor jullie bijdrage:yes:

Theo

Yep.....en OS geeft voor AL haar motoren op dat je uitsluitend 18% ricinus olie mag gebruiken en niks anders..... :P Geloof je het zelf? (een viertakt stelt héél andere eisen aan de smering dan een tweetakt, dus het voorschrift van OS KAN niet eens correct zijn, als ze voor ALLE motoren dezelfde oliehoeveelheid voorschrijven.....)

En toch loopt mijn OS viertakt al jaaaaaaren met "maar" 10% zuiver synthetische olie, en AL mijn andere tweetakten (inclusief een paar OS-jes) al zolang ik ze heb op 15% volsyntheet......

Ik ben nu al wel wat jaartjes in de techniek werkzaam, maar een toerental wat op en neer gaat doordat de zuiger beurtelings uitzet en weer afkoelt..... ik geloof dat je dan een heel rare voorstelling hebt van wat er in een motor nu eigenlijk precies gebeurt.....
Beste Brutus.
Heb je wel eens gehoort van uitzettingsquotienten? en dat het ene metaal, of zoals je wilt legeringen, meer uitzet dan het andere? Vul de rest maar in. En inderdaad, ik zit al 45 jaar in de modelmotoren
Groet
Timo

Er is al heel wat gepost hier qua tips, en ik zal niet zeggen dat mn tip top is, maar bij mij heeft het geholpen bij hetzelfde probleem, sterker nog, al mijn motoren lopen nu beter;
Os pluggen en coolpower 5% voor 2tact en 10% voor 4 tact!

Succes

Beste Brutus.
Heb je wel eens gehoort van uitzettingsquotienten? en dat het ene metaal, of zoals je wilt legeringen, meer uitzet dan het andere? Vul de rest maar in. En inderdaad, ik zit al 45 jaar in de modelmotoren
Groet
Timo

Moah.... ik pruts mischien nog maar een goede 30 jaar met modelmotortjes en weet er dus nog niet zo heel veel van, maar toch ook al 20 jaar met scheepsdiesels (héééél grote). Wat denk je..... zou ik nou wel of niet van uitzettingsquotienten gehoord hebben?

En vul het zelf maar in: De zuiger zet uit volgens jou, en gaat dan klemmen, waardoor het toerental afneemt... Dat zou een leuke verklaring voor het afnemende toerental zijn zijn. En stel dat dát zo is.... Aangezien de motor aan de buitenkant gekoeld word via koelribben en de zuiger volgens jou zijn warme af moet staan via het contact met de olie (die nu dus niet meer tussen zuiger en cylinderwand past want het zaak je klemt immers?). Dat betekent dat de zuiger door de wrijving (en gebrek aan olie) steeds warmer word, en dus steeds meer uit zet..... hoe moet die dan weer afkoelen zodat hij kan krimpen waardoor de wrijving afneemt en het toerental weer op gaat lopen?

Iedere hedendaagse normale gloeiplugger heeft een stalen bus en een alu-zuiger. Die zetten verschillend uit en Alu vrijwel altijd meer dan staal... dus vrijwel alle motoren gaan klemmen, of moeten wel verschrikkelijk rammelen als ze koud zijn.... Hmmmmm

Buiten dat.... Neem eens een ABC motor, die bovenin gewoon domweg klemt als hij koud is, maar die vrij loopt als hij op temperatuur is.... die zuiger zet toch uit? Dat zou volgens jou dus helemaal niet kunnen....

;)Groet, Bert

Brutus een OS abc motor heeft een inwendig verchroomde messing cilinderbus
en bij een saito viertact heeft de aluminium cilinder een chroomlaag aan de binnenzijde, daar zit niet eens een bus in.

als een zuiger gaat klemmen in de cilinder looptde motor zeker vast door gebrek aan smering van de zuiger de oliefilm is dan niet meer aanwezig.

Back