ASP fs 120 op vonk wel op methanol en 5%nitro

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door rodermond13, 31 okt 2021.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.968
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Die bougie ziet er prima uit hoor, dat is het probleem echt niet. Die kunnen behoorlijk veel hebben voordat het slecht begint te lopen.
    Maar een plons olie/water in de verbrandingskamer voor de start, dat werkt gewoon niet goed.
     
  2. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    en je schreef dat je met je blote hand de hele kop vast kunt pakken.
    motor is dus lauw/warm, niet heet.
    op een tafel gemonteerd.. dus minder koeling dan in de lucht.
    feitelijk houdt dit in dat je nog aan de rijke kant zit qua afstelling, en er dus nog wel aardig wat brandstof in de uitlaat verdwijnt.

    wat weer terugloopt.
    dus uitlaat naar beneden, of motor op zn zij als je hem wegzet.
    je hebt ook nog een goede kans, dat wanneer de boel op punt wordt gezet, en er meer warmte in het blok komt, minder brandstof naar buiten wordt geblazen..
    dat het probleem zichzelf (grotendeels) op zal lossen
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.968
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat is inderdaad wel een dingetje, ja.
    Een van de grote voordelen van vonkontsteking, is dat zolang de timing goed staat, "te arm" onmogelijk wordt. Dat klinkt heel eng als je gloeiplug gewend bent, maar het is echt zo.
    Dat check je vrij simpel: draai bij volgas, en beginnend vanaf "duidelijk te rijk" rustig de naald in. Als de timing correct staat, moet de motor in toeren oplopen tot het piektoerental, om daarna binnen 1 a 2 klikjes af te slaan alsof je een schakelaar omgezet hebt. Doet hij dat niet (verliest hij na piek toeren maar blijft wel lopen) dan staat de ontsteking te vroeg. Da's niet goed, en daar moet je wat aan doen. Vonk 2 graden later zetten en opnieuw proberen.
    Want die motor mag gerust 100 graden worden (een drupje spuug MAG sissen op de kop, niet op het kleppendeksel).
     
  4. rodermond13

    rodermond13

    Lid geworden:
    23 feb 2020
    Berichten:
    92
    Locatie:
    soest
    Kijk hier heb ik ook zeker wat aan draaide mijn motor dus ook armer maar moest hem toch aardig doordraaien voordat hij afslaat kan niet wachten tot vrijdag
     
  5. rodermond13

    rodermond13

    Lid geworden:
    23 feb 2020
    Berichten:
    92
    Locatie:
    soest
    In de tussen tijd ben ik aardig jou draadje aan het door spitten bert erg interessant allemaal ook toch wel op benzine zetten vind ik wel wat
     
  6. rodermond13

    rodermond13

    Lid geworden:
    23 feb 2020
    Berichten:
    92
    Locatie:
    soest
    Zie jou ook alleen aan de hoofdnaald draaien maar stationair dan
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.968
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Vraag, want dit is wel belangrijk: verloor hij toeren voordat hij afsloeg? Een heeeeeel klein beetje toerenverlies kan, maar hij moet eigenlijk vol gas, van toptoerental, met twee, hooguit drie klikjes vrij plotseling uitgaan.

    De reden dat dat belangrijk is: als hij toeren verliest maar wel door blijft lopen, dan wordt hij ERG heet, en dat wil je niet. In dat geval dus de ontsteking een haartje later zetten. 32 graden of zo.
    Je verliest wellicht een klein beetje topvermogen, maar je motor is wel veel veiliger.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.968
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Benzine is vooral "economisch gezien" heel erg interessant. En dan doel ik nog niet eens op de kosten, maar vooral op het gemak waarmee je aan brandstof komt en de kleine muizeslokjes die je verbruikt op een middag.
    :D :D :D daar draai ik (soms) wel aan hoor, dat zie je alleen niet zo vaak op de video's...
    En tegenwoordig stel ik de boel hoofdzakelijk af via de zender, want al mijn vliegtuigen hebben tegenwoordig dat electronische solenoid klepje.
    https://www.modelbouwforum.nl/threads/electronische-mengselregeling.222394/
     
    Cnn vindt dit leuk.
  9. rodermond13

    rodermond13

    Lid geworden:
    23 feb 2020
    Berichten:
    92
    Locatie:
    soest
    D :D daar draai ik (soms) wel aan hoor, dat zie je alleen niet zo vaak op de video's...
    En tegenwoordig stel ik de boel hoofdzakelijk af via de zender, want al mijn vliegtuigen hebben tegenwoordig dat electronische solenoid klepje.
    https://www.modelbouwforum.nl/...nische-mengselreg

    Ja dat is ook erg interessant die elektrische solenoid klep iets om in me achterhoofd te houden maar laten we eerst de motor maar eens goed onder controle hebben en dan ga ik toch ook over op benzine denk ik want inderdaad haal het zo bij onze bosmaaier zaak even wat anders welk merk bougie heb jij bert rcexl of toch ngk uiteraard 1/4×32
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.968
    Locatie:
    Oldeberkoop
    :D :D :D ik haal het gewoon bij de pomp... Wat je bij de bosmaaierzaak haalt, moet ook flink olie bij, want van zichzelf veel te schraal voor omgebouwde gloeipluggers.
    En tot nog toe heb ik nul problemen met gewone E10 en daar heb ik al minstens 15 a 20 liter van weg (in totaal zal ik nu ongeveer rond de 100 liter totaalverbruik zitten, denk ik...).
    Ik gebruik gewoon die "merkloze" standaard bougietjes van RcExl. Goed genoeg.
     
  11. rodermond13

    rodermond13

    Lid geworden:
    23 feb 2020
    Berichten:
    92
    Locatie:
    soest
    D :D ik haal het gewoon bij de pomp... Wat je bij de bosmaaierzaak haalt, moet ook flink olie bij, want van zichzelf veel te schraal voor omgebouwde gloeipluggers.
    En tot nog toe heb ik nul problemen met gewone E10 en daar heb ik al minstens 15 a 20 liter van weg (in totaal zal ik nu ongeveer rond de 100 liter totaalverbruik zitten, denk ik...).

    Ja ok voor mijn zenoahtjes meng ik ook olie bij zit dan op 1:40
    Maar tanken bij de pomp gaat dat niet stinken in je auto of garage
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.968
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Als je niet knoeit, niet... Het stinkt niet dwars door de jerrycan heen hoor :p
    Ik ruik wel eens wat in de auto, zo is het niet, maar ik heb daar niet zo veel last van, En anders zet ik even een raampje open.
    Mijn garage is mijn testruimte, daar ruikt het altijd wel wat...
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.968
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Voor die ASP moet je minstens naar 1:15...
     
  14. rodermond13

    rodermond13

    Lid geworden:
    23 feb 2020
    Berichten:
    92
    Locatie:
    soest
    Ja ok pruts vrijdag eerst nog wat met methanol zal de uitslag uiteraard posten maar ga dan toch over op benzine wil dat eigelijk ook wel lekker goedkoop vliegen en niet alleen dat het sleutelen aan die motoren kan ik me wel in vinden
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.968
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Weet niet wat voor zender je hebt, maar leg wel alvast een setje voor je klaar :D
     
  16. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Thuis
    En als je aan de motor aan het knutselen bent dan ruik je ook vaak wel een benzinelucht, wij hebben de garage aan huis en zodra ik vanuit de garage de hal in loop dan ruik je het binnen ook en dat wil ik niet, vind die E10 ook een nare lucht…… lijkt wel alsof het vroeger veel anders rook
    Ik stook aspen met extra motul 800 erin, is misschien een stuk duurder dan E10 maar dat neem ik voor lief.

    wat je zei over de bougie…. Ik merk dat een NGK cm6 wel een iets mooiere motorloop geeft dan merkloze china vonkstaafjes RCXL is ook prima maar mn motortjes lopen in het middengebied net even netter met NGK
    Maar goed…. Dat is met de CM6 bougies..
    ombouwsetje voor een methanoller is onderweg dus dat gaan we ook uitproberen ;)
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.968
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat komt voor een groot deel omdat een gewone benzinemotor OF een vlottercarb heeft waar een borrelglaasje aan benzine in staat, OF een Walbro met pomp waardoor er altijd vloeibare benzine in de motor aanwezig is, en bijvoorbeeld een paar keer de krukas ronddraaien een benzinegeur veroorzaakt.
    Een omgebouwde gloeiplugger heeft dat allemaal niet, er is namelijk geen brandstof in de motor aanwezig. Hooguit een halve ml in de brandstofslang.
    Ik heb er in elk geval totaal geen last van, en dat had ik wel met de Zenoah's bijvoorbeeld.
    Maar dat moet uiteraard iedereen voor zich weten, en er is helemaal niks mis met Aspen verder.
    Van die kleintjes zijn er eigenlijk maar twee "merken". Het ene is dat merkloze spul wat RcExl verkoopt, het andere is Rimfire, wat o.a. ook onder de Saito naam verkocht wordt.
    Die Rimfires moet je mee oppassen, want die hebben afwijkende maten, en een maat van me heeft daar zijn ontsteking mee opgeblazen doordat de bougiekap niet goed paste (hij had niet gezien dat de bougie 2 mm langer was).
    Ze zeggen dat die Rimfires hardstikke goed zijn, maar ik heb ze dus nog nooit geprobeerd. Is ook lastig aan te komen, vrijwel iedere handelaar heeft die merkloze dingen in het assortiment.

    Ik heb die merkloze dingen dus ook, en heb er nul problemen mee. Ik zag ze soms (zeker in het begin, toen ik de carburatie nog van geen kanten onder controle had) dik onder de kool zitten en nog steeds gewoon vlekkeloos blijven werken.
    Nu, met die solenoid toestand, blijven ze gewoon redelijk schoon, en ik haal eigenlijk nooit meer een bougie uit de motor vanwege vuilproblemen. ALS er al wat aan de hand is, blijkt meestal dat ik de tijd vergeten ben en de bougie gewoon totaal versleten is. Want dat is het enige wat ik er aan kan ontdekken, dat ze relatief gezien niet zo heel erg lang meegaan (35~50 uur max). Dat is nog steeds voor de meeste mensen twee jaar vliegen overigens, hoor...

    Een tijdje terug dacht ik dat mijn radial bougies vrat, ik kon er om de haverklap nieuwe bougies in steken, en dan liep hij een of twee ritjes goed, volgende dag was het dan weer prijs. Totdat ik de ontstekingsaccu verving, en toen was dat over. Gelukkig had ik al die verbruikte bougies apart gelegd (ik had er al een hard hoofd in), dus ik heb nu plenty bougies op voorraad, geloof ik :D :D :D
    .
     
  18. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    ikzelf gebruik die iridium varianten.
    kunnen net ff wat meer warmte verwerken.
    wat voor de heli in mijn geval de oplossing was.

    Qua benzine:
    ik heb 2 benzinetoestellen.
    niet omgebouwd, gewoon officiële benzinemotoren.
    eigenlijk ruik je ze niet.
    Soms, na een vliegdag, dan moeten ze in de auto, door het huis heen naar zolder, dan wil er wel eens een half benzinedampje voorbijkomen.
    maar dat is in no time vervlogen, en dan ruik je ook niets meer.

    Meestal als ik benzine ruik in huis, ben ik vergeten de ontluchting van mn voorraadtank dicht te zetten.

    Nu moet ik er ook meteen bij vermelden, dat ik altijd de tank leeg haal.
    ik heb een tijdje niet leeggetankt. dan zit er nog een halve tank in het toestel. dat rook je wel.
    meestal met warmer weer of zo, dan gast de tank via de ontluchting wat damp de kamer in.
    met een zo goed als lege tank heb je dat eigenlijk niet.

    ga je er met een omgebouwde gloeiplugger ook zo mee om..
    zou ik niet weten waarom je een benzine lucht in huis zou krijgen.
     
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.968
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Correct.... Als ik de tank van de Marder (offroa buggy met Zenoah) of van de heli's met Zenoah wel eens vergat leeg te halen, rook ik vaak nog niet eens zozeer wat, maar kreeg ik na een dag of zo wel pijn op de borst.
    Daar kwam ik al snel achter, en daarna altijd de tank leeg gehaald (niet drooggedraaid, gewoon goed leeg tanken) en dan heb ik nergens last van.
    Diegenen die wel eens bij mij thuis geweest zijn, weten dat het mischien vaag naar "techniek" ruikt, maar ik hoor nooit iemand over benzinelucht klagen.
     
  20. rodermond13

    rodermond13

    Lid geworden:
    23 feb 2020
    Berichten:
    92
    Locatie:
    soest
    Deze moet geen probleem zijn denk leg je voor mij een setje klaar Bert 20211104_183346.jpeg 20211104_183406.jpeg 20211104_183422.jpeg 20211104_183441.jpeg
     

Deel Deze Pagina