ASP FS-120 stopt abrupt

als hij goed geprimed is, dan start hij ook zonderstarter,

ik start als volgt, choke dicht, stuk of drie vier slagen de motor draaien, met volgas,choke open 2 of drie slagen draaien, gas dicht plug er op, en tegen de richting aan slaan niet door de compressie maar tegen de compressie aan meppen zodat hij als het ware terug stuitert... loopt altijd.

Cajo , inderdaad je hebt gelijk ik had er niet bij stil gestaan.
Nu heb ik de proef opstelling omgedraaid en de aanwijzingen van Rick opgevolgd.
Tikkie met de hand en hij slaat gelijk aan.
Inmiddels heb ik de motor vijf keer vijf min. laten lopen en de sproeiernaald staat nu op 1¼ .

dino, het zou niet uit mogen maken als hij op de kop hangt, het is zelfs zo dat hij eeerder verzuipt als hij op de kop hangt, de gloeiplug wil dan nogal eens onder de brandstof komen te staan, met als gevolg geen gloei..

Ik heb zelf een paar viertak motoren op z'n kop hangen en verzuipen doen die vrijwel nooit omdat je slechts een paar slagen hoeft te draaien om brandstof in de cilinder te krijgen, klem op de plug en starten.
Als de plug nat zou zijn wordt die snel droog (± 1 a 2 seconde)als de gloei wordt inschakeld.

Na het schoken de prop een paar keer ronddraaien als je blokkeerd heb je hydrolock en dus te veel gechoked dan moet je de cilinder leeg laten lopen door de prop langzaam rond te draaien in de richting die niet blokkeerd en zonder veel kracht.

Ik wil de motor in deze opstelling ook in mijn Ultimate bouwen.
Dus niet meer dan twee slagen primen gas dicht en voor de zekerheid één a twee slagen draaien omzeker te zijn dat je geen hydrolock hebt.

soms is het ook niet anders, ik had bij mijn eerste de motor opzij gemonteerd, en bij de 2de ook onderste boven, al was dat een os supercharger, die verzuipt nooit heeft ook geen choke...start ook enkel met een startmotor en zuipt minstens 20% nitro

is eigenlijk geen regel voor, meestal gebeurt dit als de tank een flink stuk hoger ligt als de carb, en dan ook alleen als de motor op de kop gemonteerd is.. ik zou me er geen zorgen over maken. zolang je de motor nog door de compressie kan draaien, gebeurt er niks..

Dat was inderdaad een dingetje waar ik nog niet zeker over was.
Gezien dat dit mijn eerste vier takt motor is heb ik af en toe wat vraagjes.
Overigens krijg ik de motor goed gestart met de hand.
De motor heeft nu 25 min gelopen , in poses van 5 min half gas en elke keer de hoofdsproeier ¼ slag naar binnen.
Bij de volgende stap wil ik een temperatuur voeler op de cylinder monteren en dan de hoofdsproeier weer op 2½ zetten , indraaien zodat de motor meer toeren gaat maken als de motor te heet word weer vetter zetten.
Mag ik hem dan gelijk een tankje leeg laten slurpen?

Ps, Vrolijk Kerstfeest

zolang ik vlieg, heb ik nog nooit meerdan een tank in laten lopen, gewoon in de kist, beetje vet, en vliegen met die handel.

ook nog nooit temp gemeten, ik heb motoren die al meerdan 10 jaar zijn en gewoon ng goed draaien.

ik zou me niet te druk maken...

Dat moet je zelf ondervinden zit wel wat verschil in motoren dus is het nooit zeker te zeggen hoeveel slagen je moet choken dus als je motor vlot start na 3 slagen choken dan doe je dat de volgende keer weer hetzelfde.
succes.

Prettige kerst allemaal,

ik ben er weer en heb de berichtjes van jullie allemaal even snel doorgenomen.
Motor niet choken als hij op z'n kop hangt en je hem met een electrische starter gaat aanzwengelen. De snelheid en zuigkracht is dan dusdanig dat de brandstof snel door je carb komt en de motor start.
Als je met de stick gaat starten moet je wel enigszins choken om de brandstof in je carb te krijgen.
Verder is een ASP motor een perfect motortje.
Succes met het verder inlopen en straks véél plezier met het vliegen.
Ik kan in ieder geval niet wachten tot mijn HK piper L-4 weer de lucht in kan.
Inmiddels heb ik een kleine DH-82A Tiger Moth(2e hands)aangeschaft,
waarvoor een nieuwe topic ga opstarten met wat vragen.
Fijne dagen
Groet
Theo

Laatst bewerkt:
Hallo Theo,
Hoe gaat het eigenlijk met jou motor is hij al een beetje los aan het komen?
Heb je de motor al een beetje naar wens af kunnen stellen?
Die van mij start prima was even zoeken hoe of wat (omdat ik beginneling ben met deze motor)
Maar ik heb gelukkig voor als nog geen klachten .

Groeten , Stef

Hoi Stef,

het motortje heeft niet meer gedraaid. Hij is vrijwel ingelopen en ik wacht op beter weer opdat ik dan kan gaan vliegen.
De settings zijn niet veranderd want de hoofdnaald staat op bijna 3/4 geopend en daar loopt hij als een zonnetje op. Prima toch!
Binnenkort ga ik op zoek naar een ASP fs60 voor een nieuw kistje.
DH-82A Tiger Moth. Zie het draadje hier boven.

Groet
Theo

Hallo Theo,
Weer even geleden, maar hoe is het met jou ASP-120 ?
Ik heb mijn Ulti inmiddels klaar en de motor weer eens opgestart.
Die van mij loopt inderdaad ook het best op ¾ open.
Maar ik vind wel dat hij te hard stationair loopt +/- 4000 toeren.
Als ik de throttle terug wil trimmen slaat de motor af.
Of komt dat dadelijk wel goed als de motor goed is ingelopen ?

Groeten, Stef.

Nee dat komt niet goed als de motor is ingelopen, ik heb de indruk dat de motor onderin te krap is afgestelt waardoor hij bij lager toerental afslaat.
Tank half vullen motor starten even laten warmdraaien vliegtuig met de neus omhoog houden volgas de hoofdnaald afstellen op max toerental dan 2 tikjes rijker zetten gas terugnemen vliegtuig neerzetten en stationair-naald afstellen totdat de motor het gewenste toerental blijft draaien, minstens 20 sec stationair laten lopen en waneer je dan plots volgas geeft moet de motor zonder sputteren of haperen optoeren naar max toeren. zoniet alles nogmaals nastellen.
succes

Hallo Cajo,

Bedankt voor je tip.
Maar waarom moet de tank maar half vol zijn?
Ik ben gisteren even aan het afstellen geweest nadat ik ongeveer twee uur op het vliegveld had staan te klooien.
Het zou me eerste vlucht worden met mijn Ulti , maar hij liep te hard stationair. M'n start accu was onderhand leeg.
Mijn laatste bevinding loopt al iets beter stationair maar rook nog behoorlijk veel als ik optoer.

Back