ASP fs52 onderdelen (ASP fs61)

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door Martin7876AA, 19 jun 2022.

  1. Martin7876AA

    Martin7876AA

    Lid geworden:
    31 jan 2020
    Berichten:
    144
    Locatie:
    Capelle a/d IJssel
    na een mid air crash wat schade op gelopen aan de motor frontaal dus.
    BIJ just engines niet op voorraad dus hier maar even te raad.

    het gaat om de ASP fs52/61 zoek de klepstoter buisjes en klepstoter verstel boutjes (om de kleppen te stellen).

    wie heeft nog zo een blokje liggen of delen hiervan, zou me een groot plezier doen.

    gr Martin
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.945
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Onderdelen heb ik niet, helaas, maar als je geduld hebt (ben pas half augustus weer thuis) wil ik wel proberen ze voor je te kopieren want ik heb nog wel een paar van die motoren liggen waar ik de maten van kan opmeten.
    Die buisjes zijn relatief simpel draaiwerk en de stelboutjes moet ik even iets meer een slag om de arm houden maar ik denk dat dat ook wel zou moeten lukken.

    Ik beloof niks, maar wil het wel proberen.
     
  3. Martin7876AA

    Martin7876AA

    Lid geworden:
    31 jan 2020
    Berichten:
    144
    Locatie:
    Capelle a/d IJssel
    als je zou willen doen ben ik je zeer erkentelijk.
    ga die motor wel uitwisselen voor een tweetakt versie tot deze weer operationeel is'
    alvast veel dank en kosten worden vergoed natuurlijk
    gr Martin
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.945
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Check alvast even of die stelboutjes M3 schroefdraad hebben. Dat scheelt een hoop.
    Zijn de stoterstangen nog wel goed?
     
  5. Martin7876AA

    Martin7876AA

    Lid geworden:
    31 jan 2020
    Berichten:
    144
    Locatie:
    Capelle a/d IJssel
    even gecheckt en ja hoor gewoon M3 stoterstangen zijn goed gecontroleerd op een glazen plaat.
    toen deze nog in elkaar stond zag je er niks aan alles werkte.
    met het los maken viel het steller uit elkaar ik weet niet of dit al eerder was, want de ASP draaide heerlijk?
    ik zag het ook wel eens bij grotere scheepsdiesels (voormalig scheepsdiesel monteur)zolang het in elkaar stond
    bleef het werken (kan nergens anders heen )
    Wartsila heeft dat probleem met de stoterstangen en de taatsen op de nok volgers.
    maar nu met pensioen dus wil ik er niet meer aan denken, kom je het tegen bij model motoren hahahha
    gr Martin
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.945
    Locatie:
    Oldeberkoop
    De Wartsila's die oorspronkelijk Stork Werkspoors waren?

    Ik ben scheepswerktuigkundige, en heb in het verleden wel wat te stellen gehad met de taatsen van de TM410. Dat was inderdaad niet de meest gelukkige constructie, helemaal niet met dat achterlijke MIP smeersysteem.
    De latere Wartsila's kan ik me eigenlijk weinig problemen met de taatsen herinneren.

    Als de stelboutjes M3 zijn, dan kan ik wel nieuwe maken van M3 imbusboutjes, Moet ik even iets verzinnen om het cupje uit te draaien, maar dat gaat wel lukken denk ik. Dat moet niet zo heel erg ingewikkeld zijn. Dat lukt me zelfs in een kolomboor machine nog wel. Het schroevendraaierslotje is mischien even een uitdaging, moet ik nog wat voor verzinnen, maar ook dat gaat wel lukken.

    Overigens, die klepstelboutjes van onze modelviertaktjes, het valt mij op dat de meeste mensen die borgmoer achterlijk vast zetten, en dat is denk ik vaak een oorzaak voor het kapot gaan van die stelboutjes. Twee vingers en een klein, goed passend sleuteltje zijn echt meer dan genoeg. Men gebruikt vaak de hele vuist en draait dan de boel naar de galemiezen.
     
    Laatst bewerkt: 20 jun 2022
  7. Martin7876AA

    Martin7876AA

    Lid geworden:
    31 jan 2020
    Berichten:
    144
    Locatie:
    Capelle a/d IJssel
    Ben nu met pensioen ondertussen 63 en gaan modelvliegen.
    Was bij Norske Veritas werkzaam via deze bij eneria CAT brussel en toen Jan de Nul dredging
    Certificeren van de ABC en Caterpilar diesels voor de dredging .
    laatste werk jaren voor hun in Indonesie en Vietnam onder gebracht.
    Maar we zijn aan het modelbouwen!
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.945
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Wees blij... Toen ik 40 werd, dacht ik dat ik nog 17 jaar moest... Toen ik 50 werd, bleek dat ze me 10 jaar afgepakt hadden en moest ik nog steeds 17 jaar...

    Vaar ik de laatste 9 jaar mee...
    :D wilde dat ik dat ook kon zeggen :D maar ik zit aan boord... :(
     

Deel Deze Pagina