Aspire romp gebroken

Ook hier vandaag schade gevlogen[emoji37] [emoji37] [emoji37]
ece5ec955a5a5d84bc0dd1b555ca2485.jpg


fa47acaad0cccb9344c6ffaf3f788a5a.jpg


Lijkt mij redelijk reperabel, maar advies is welkom
 
getver Martijn.. waarom doe je dat nou :(

sorry, had eerst jaap staan .. al die oranje kisten ook !...
 
Volgens mij mag ik blij zijn dat ik mijn Xplorer vandaag gewoon bij nagenoeg iedere landing heb opgevangen ;) Al was het bijzonder turbelent hier in het noorden, vond het ook harder waaien dan het voor mijn gevoel zou zijn voorgelogen door de meteo mensjes.

Wel lekker gevlogen... Jammer Martijn zonde...

Reparatie van romp zou je volgens het platzli techniek kunnen doen. Ik heb die link via Soarer gekregen om romp te repareren...

Succes
 
Rompbreuk is niet moeilijk te repareren. Is een nette breuk als ik het zo bekijk. Romp richten en fixeren met dunne secondelijm, dan voorzichtig de lak er zover schuren dat je net op het weefsel zit, niet dieper. Makkelijkste is dan een koolstofkous er omheen trekken, impregneren met epoxy, krimpkous er overheen en krimpen. Overtollige hars die er onderuit komt, verwijderen met ethanol of spiritus. Bij gebrek aan een koolstof kous zou je ook een koolstof mat om de romp kunnen wikkelen.

Wat betreft je kielvlak - zo te zijn zit de schade alleen boven je stabilo en is je stabilobevestiging en je aansturing in takt.
Ook hier kielvlak uitrichten, de breuk fixeren met dunne secondelijm, lak wegslijpen, eventueel dieper liggende stukken uitvullen met epoxy en microballoons, vlak slijpen en voor de zekerheid een stukje 25 of 50 grams glasmat overheen

Succes met de reparatie
 
Ik vind zo'n kous altijd een beetje grof werk, ik combiner liever de "plaetzlitechnik" met een koolstof roving in de lengterichting van de romp die dan helemaal uitgespreid wordt. Sterk genoeg en erg dun zodat de reparatie nadien nauwlijks zichtbaar is.

Plaetzlitechniek is toepasbaar mits het een vol carbonstuk betreft. Pike Perfect romp gebruikt bvb. honingraat als tussenlaag tussen glas en buitenste carbonlaag (ellende als je te ver weg schuurt!). Rovings zijn wel een goede optie als de breuk ergens achter ligt (kleine diameter - de carbonkous moet tenslotte wel over de neus heen geschoven worden en wordt dan erg ruim).

Pinkstermaandag heb ik 2 Perfect rompen gerepareerd volgens de methode van Paul E:
  • romp rechtzetten en fixeren met dun vloeibare cyano (ik gebruik een mal om de romp vertikaal & horizontaal uit te lijnen). Wel uitkijken dat je geen stuurstangen vastlijmt!
  • met korrel 240 de verf (nat) weggeschuren tot op de eerste carbonlaag
  • voorbereiding tot lamineren:
    • krimpkous (R&G 87mm) over de romp schuiven
    • rolletje maken van plastic folie, heel licht bespoten met spuitlijm. Hierin de carbonkous (R&G 60mm) fixeren (de folie zorgt ervoor dat de carbonkous niet te veel uitrafelt tijdens het over de romp schuiven)
    • weerszijden van de breuk beschermen met plastic folie/huishoudpapier (tegen het uitlopen van de epoxy)
  • carbonkous aanbrengen en met epoxy impregneren/uitrollen
  • krimpkous er over heen en met fohn krimpen
  • dagje wachten en overtollige spullen weer verwijderen.
  • desgewenst schuren en weer in kleur spuiten
 
Laatst bewerkt:
al vorderingen met de reparatie Martijn ?

Anders hier nog een leuke video Tip How to do !




Fuselage tailboom repair on an Xplorer F3J model

Gepubliceerd op 3 jun. 2015

I show you guys how I made a very clean repair to the boom of a Xplorer F3J model using another undamaged identical fuselage.
This method can be used for any F3J, F3B, or other types of sailplanes.

Materials used-

MGS epoxy resin
Fiberglass cloth
Carbon Tow
Spread To Carbon
Kevlar cloth
micro balloons
cabosil
mold release wax
PVA mold release film
masking tape
packaging tape

Categorie
Zo-doe-je-dat en stijl

Mvg. en succes gewenst Xat
 
Aan de ongelukkige Vissermax,

Zelf ben ik gewoon om te herstellen van binnenuit de romp omdat de herstelling dan niet meer zichtbaar is. Ook het schuurwerk tgo herstelling van buiten-uit is veel minder. Hoe ga ik te werk ?

1. ik maak een stevig houten frame om het gebroken gedeelte uit te lijnen en breng op het frame en op de romp referentiepunten aan op 90-180-270-360° en ook voor de juiste afstanden van de gewenste inwendige herstelling/buis.
2 ik recht/herstel de romp tijdelijk met ZAP en vul alle gaten zeer dun op met licht schuurbaar materiaal. Ik schuur bij totdat ik terug een perfecte oppervlakte heb zonder een naad. Opgelet : dit moet luchtdicht zijn (zie later bij 4).
3. Je kopieert met stevig papier/zeer dun karton de herstelling die je wenst uit te voeren, je rolt dus dit papier rond de romp en tekent af. Deze mal gebruik je vervolgens om 0,4mm berkenply uit te knippen. De ply wordt ruim gesopt in ammoniak, rond de breuk geplooid (eventueel wat bijgeknipt) en strak gewikkeld zodat hij kan uitdrogen. Na droging hebben we een perfecte kopij van de buitenzijde van de romp (de diameter is wel enkele mm te groot voor de binnenzijde van de romp maar dat is juist de bedoeling). Na droging breng je dan een heel dunne folie aan met losmiddel waarna je vervolgens een toekomstige binnenhuls-versterking met gelijke dikte opbouwt met composiet en epoxy. Je moet er wel voor zorgen dat de dikte van het laminaat overal hetzelfde is.

Qua weefsel gebruik is een combinatie van 2x carbon/kevlar kous van 50-60mm diameter, UD-carbon over de hele diameter in de lengte versterkt met vrij dikke carbon-strengen maar sterk uitgerold samen met kevlar strips en verder een dun kevlar doek).

4. Dit laminaat wordt omwikkeld met scheurweefsel en keukenpapier, we leggen acryl-rupsen aan beide zijden, leggen folie aan op de nieuwe binnen-romp en trekken vacuüm. Na 3/4 uitharding schuiven wij de voorgevormde pijp van de romp, knippen door in de lengte en knippen zodanig bij op de langs-snede totdat de diameter ervan volledig overeenkomt met de binnenzijde van de tijdelijk herstelde romp.
5. Zowel binnenzijde romp als inzet-stuk/mal krijgen epoxy-lijm. Indien nodig werd de binnenzijde geëffend zodat er geen bulten meer aanwezig waren. Putjes zijn OK en worden met epoxy/microballoons opgevuld.. De mal wordt door 2-4 draadjes samengetrokken tot een kleinere diameter en in de romp geschoven tot op de juiste plaats. Scheurweefel/mylar wordt aangebracht en vervolgens wordt de berkenply (ook met 2-4 draadjes samengetrokken) hierin geschoven om druk te geven. Deze druk wordt verder ondersteund door een zacht opgeblazen ballon; deze dient alleen om een goed hechting te geven.

succes,
Dirk
 
Er zijn vele wegen die naar Rome leiden.

Voordeel van de methode met de koolstof kous is dat de reparatie maar weinig tijd vergt. Vandaag schade, morgen weer vliegen als het nodig is. En een 2e voordeel is, dat je maar weinig gewicht toevoegt (vaak nog geen 10 gr), en nauwelijks hoeft af te werken.

Vraag die je jezelf altijd moet stellen is hoeveel tijd je in een reparatie wilt steken.
 
Je vroeg of nog iemand koolstofkous had liggen. Ik heb nog ongeveer 2 m vrij brede carbon/kevlar kous liggen die je zou kunnen gebruiken. De vlakke breedte gaat van 40mm in getrokken toestand tot een diameter van 70mm. De dikte is 0,30-0,35mm. Je kunt de kous dus zover openspannen dat je er een bierblikje in kan schuiven :-). Hieronder een foto die ik op het net heb gevonden van dezelfde kous.
Stuur maar een berichtje als je wilt dat ik je een stuk bezorg.
Dirk
Dirk
voorbeeld herstelling langs buitenzijde.jpg
 
Kous vind ik sub-optimaal voor een dergelijke reparatie .......
Mijn reperatie methode zou zijn: Richt de romp weer zoals beschreven met cyano en met wat 5 minuten epoxie eventueel. Daarna spleten en kieren vullen met epoxie/microballoons en de romp weer netjes glad proberen te krijgen.
Om het breukvlak te verstevigen neem ik dan geen kous maar unidirektioneel koolstof (wat ook een platgewalste roving mag zijn). Bij een dergelijke breuk is een lengte van 5 cm voldoende en de breedte van het pakket moet 1.2 maal de omtrek zijn. Leg dit stukje kool op een stukje 50 grams glasdoek wat een breedte heeft van 7 cm en een lengte van 3 maal de omtrek. Impregneer de CF met epoxie en wikkel dit pakketje ter plekke van de breuk om de romp. Daarna dit weer afwikkelen met wat plastic folie.
Een primitief schetsje hieronder, wat naar ik hoop mijn methode duidelijk maakt .
Foto360-JPCPEJ8Y.jpg


Nu nog ff het waarom van deze methode. Over de gehele romp "lopen" in principe alleen maar trekkrachten (in de lengterichting) Bij gebruik van een kous ligt de vezel ter plekke van de breuk altijd onder een hoek, waardoor deze trekkrachten niet optimaal opgenomen kunnen worden. En dat is eigenlijk wat je wel wilt !!
Vandaar mijn keuze voor unidirektioneel CF bij een dergelijke reparatie. En om misverstanden te voorkomen, dit uni-kool ter plekke van de breuk heeft geen enkel effekt op de torsiestijfheid van de romp !
 
Laatst bewerkt:
Back
Top