Aspire romp gebroken

Wow, mooi dat er zoveel ideeen geopperd worden! Hier hebben ongetwijfeld veel modelbouwers wat aan. Nog enkele opmerkingen:
  • bij een F3J zwever is het vaak niet mogelijk van binnen uit te werken: je kan er vanuit de cockpit niet bij en er lopen 2 stuurstangen die op een aantal plaatsen in de romp vastgemaakt zijn.
  • Over het werken met unidirectionele rovings had ik mijn twijfels. Uiteindelijk is de romp door de laterale krachten (het zwiepen van de staart) gebarsten. Ik denk dat het er een beetje van af hangt hoe ver achter de breuk ligt (dus hoeveel krachten er kunnen optreden).

Over het werken met unidirectionele rovings had ik mijn twijfels. Uiteindelijk is de romp door de laterale krachten (het zwiepen van de staart) gebarsten. Ik denk dat het er een beetje van af hangt hoe ver achter de breuk ligt (dus hoeveel krachten er kunnen optreden).
Waar jij op doelt met "laterale" krachten zijn buigkrachten en daarbij treden in de buitenhuid van de romp trekkrachten op; alleen maar.

Waar jij op doelt met "laterale" krachten zijn buigkrachten en daarbij treden in de buitenhuid van de romp trekkrachten op; alleen maar.

Ik denk dat je in je enthousiasme e.e.a. niet geheel compleet hebt geformuleerd.

Er treden inderdaad trekkrachten op in de staatboom - maar niet uitsluitend trekkrachten. Aan de andere zijde van de neutrale lijn treed tgv buiging druk op. En het is eigenlijk altijd de drukzijde die bezwijkt (stuikbreuk) t.g.v. een grondzwaai. Ben eigenlijk nog nooit bij een koolstof- c.q hybrideweefsel romp tegengekomen dat de trekzijde als eerste is bezweken.
Uitzonderingen hierop zijn oude stuikbreuken die niet goed zijn gerepareerd of niet goed zichtbaar zijn geweest onder de gelcoat. Als zo'n breuk op trek wordt belast, bezwijkt de romp aan de trekzijde.

Dankzij Terence is mijn romp weer heel en sterk. Waarvoor heel veel dank

Nu alles controleren en testvlucht maken van de week tussen de storingsdienst en examen door om volgende week zondag weer mee te kunnen doen in Kampen.
8732fae756020249d6cefa0917cd7e82.jpg

7732b55c44156679edeeaf4dc2e52fdf.jpg

7ed5f2a404d7a592de20bc1d515c5f27.jpg

026709cc2359b7f7eefa8e9014110099.jpg

170abab8975101e9706f945fc76b1eca.jpg

d2545bc5a62be680cde31d2489265907.jpg

Ga eerst vliegen en dan na het seizoen maar eens afwerken

• Like
Reactions: jve
Ziet er mooi gedaan uit! Het lijkt me wel dat je met tape gewerkt hebt om de kous strak te trekken. Dit geeft je meestal vervelende strepen - met krimpkous vermijd je dit nadeel. Verder is het alleen optisch, qua sterkte zal ie weer OK zijn. Success met terug invliegen (die reparatie aan het richtingsroer zal helaas wel een paar gr. lood vragen in de neus)

Troost: ik heb ondertussen ook alleen maar Pike INVADERS ipv Pike Perfects.

Laatst bewerkt:
De ene zijde van de romp wordt op trek belast, de tegenoverliggende kant op druk. En laat carbon daar net niet goed op reageren ...

Laatst bewerkt:
De krimkous die we hadden moest helaas te warm gestookt worden,dus moest er snel gehandeld worden
eeh, verklaar je nader - waarom snel handelen?
Ik gebruik langzame epoxy (tijd zat) en R&G krimpkous krimpt al goed bij matige temperatuur en sluit mooi strak aan.
Trouwens: ik ga morgen wat reserve spullen bij R&G. Als iemand nog wat nodig heeft en wil meeliften ...

De krimpkous die we hadden kromp niet genoeg, door het verwarmen begint de hars te geleren en dan moet je aber l handelen

Terence heeft top werk geleverd!
Kist is 10 gram zwaarder geworden,accu ligt nu voorin en heb het cg op 117 mm liggen.

Hopen dat het van de week rustig blijft met storingen en het 's avonds eens mooi rustig weer is,de kist maar weer eens invliegen.
Zondag kan er in ieder geval weer meegedaan worden aan de volgende ronde F5j in Kampen

Back