Aspire van Pollack

Iemand bekent met de Aspire van Pollack?

Groet Martijn

Hoi Martijn,

Wat wil je weten? De bouwer is overigens Composite Models F3J F3B

Veel info is te vinden op rcgroups.com

Op hoofdlijnen: vliegt zeer gemoedelijk, duidelijk zwaarder - ook in ST uitvoering - dan bv een xplorer, geen specifieke F5J uitvoering (ligger en layup is F3J), Pook F5J romp is (helaas) korter dan de F3J uitvoering en de levering van reserve onderdelen is vriendelijk gezegd moeizaam.

Op de eerste wedstrijd dit jaar vloog ik een ST-Aspire. Gewicht 2,350 kg. Mijn huidige xplorer vind ik met mijn beperkte vliegkunsten persoonlijk beter voor F5J. Door het lage gewicht beter in staat om laag een belletje te draaien. Kan je er een wedstrijd mee winnen, absoluut!

Zoiets?

John

Ik heb een omgebouwde F3j Aspire op het oog weegt iets meer dan 2200 gram met een span van 3.70 .
Mijn huidige Manderin weegt 2080 gram met 3.60 span. Die vliegt goed en pakt ook veel belletjes mee.

Maar bedankt voor je info,alle info blijft welkom

Over de Aspire valt wel het nodige te zeggen.
Om het beste er uit te halen, moet je relatief snel vliegen.
Wat dat betreft niet te vergelijken met een Mandarin.

Langzaam vliegen: is niet gemeen, maar je levert prestatie in. Je moet de kist laten lopen.
Verder is de controle bij de landing niet optimaal, er zijn tegenwoordig veel modellen die beter reageren.
Op RC-groups wordt dit geweten aan een relatief klein stabilo.
Sommigen vliegen derhalve de Aspire met een Xplorer stabilo (het grote, van de 3.8 of de 4.0), dit schijnt een verbetering te zijn.
Kan dit echte niet bevestigen. Vlieg met een Aspire V, daar is eveneens van bekend dat de V-staart te klein is (is eigenlijk van een F3B zwever met ca 3.2 m spanwijdte). Doellandingsgedrag bij lage snelheden onder turbulente omstandigheden is met de V-staart niet echt voorspelbaar.
De X-staart is wat dat betref een stuk beter.

Even voor de statistiek: Mijn Aspire is een C68 F3J uitvoering vliegklaar 2380 gram uit ca 2009.

Hier kun je verdere info vinden: Lubos Pazderka F3J Aspire X-Tail - RC Groups

Even voor de statistiek: Mijn Aspire is een C68 F3J uitvoering vliegklaar 2380 gram uit ca 2009.

Om te voorkomen dat de illusie bestaat dat ik met beton lijm, want de ST is in electro uitvoering net zo zwaar.
De neus van de electroromp is korter. De pook ook, maar gering. Ik had dus voorin gebouwd: een motor van 140 gram, een regelaar van 45 gram, een 2s lipo van 35 gram, lood 35 gram en een 4s lipo 1300. Servo's 3172. Ontvanger onder de vleugel. O ja het richtingsroer dankzij DPD vervangen door een eigenbouw die 11 gram lichter is dan het orgineel (24gr).

Zoals je ziet, ondanks deze lekker solide opbouw, toch nog lood in de neus nodig om een zwaartepunt van 117 te krijgen. Romp 3 cm langer doet wonderen. Maar helaas.

Volgens mij zijn de stabilo's overigens niet te klein (kruisstaart) maar is juist de romp te kort (pook). Dat men experimenteert met de xplorer staarten heeft volgens mij meer te maken met het vermeend slechte profiel van de staart. Geen idee, wil ik nog mee experimenteren.

Als dus de jou aangeboden Aspire voorziet in een betere romp, met name langere neus zou ik persoonlijk graag het risico nemen. Rond de 2kg is in ieder geval in de F3J uitvoering met kruis staart een heerlijk vliegende kist.

John

973f2455ecb44d853386c61ff67d8b77.jpg

a292e85938d04768f3bc0def0aa1e4a6.jpg

Dit gaat hem waarschijnlijk worden,Zondag de laatste wedstrijd F5j met de Manderin,heel houden[emoji6]

Dan ga ik vrijdag deze ophalen[emoji2] [emoji2]

:thumbsup: Martijn !!

Ziet er zo op de foto erg netjes uit.. en morgen ook nog eens vliegbaar weer dus....... :rolleyes:

gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst, ziet er goed uit.

Heel veel plezier en strakke 10 minuters toegewenst, met happy landings tot slot:o

Terence

Ziet er goed uit.
Ga je met typisch Hollandse omstandigheden (windkracht 3-4) veel plezier aan beleven.
Veel succes ermee!

Gisteren de vleugel nagekeken en de spelling er uit gehaald.

Ook de vleugel maar eens met de hand schoongemaakt ,ziet er al weer een stuk beter uit.
d5bdda0a5124ce65a88c78ec3f646502.jpg

Nu de romp nog schoonmaken en bowdenkabel vast zetten,zit nu spelling op richtingsroer

Back