Over de Aspire valt wel het nodige te zeggen.
Om het beste er uit te halen, moet je relatief snel vliegen.
Wat dat betreft niet te vergelijken met een Mandarin.
Langzaam vliegen: is niet gemeen, maar je levert prestatie in. Je moet de kist laten lopen.
Verder is de controle bij de landing niet optimaal, er zijn tegenwoordig veel modellen die beter reageren.
Op RC-groups wordt dit geweten aan een relatief klein stabilo.
Sommigen vliegen derhalve de Aspire met een Xplorer stabilo (het grote, van de 3.8 of de 4.0), dit schijnt een verbetering te zijn.
Kan dit echte niet bevestigen. Vlieg met een Aspire V, daar is eveneens van bekend dat de V-staart te klein is (is eigenlijk van een F3B zwever met ca 3.2 m spanwijdte). Doellandingsgedrag bij lage snelheden onder turbulente omstandigheden is met de V-staart niet echt voorspelbaar.
De X-staart is wat dat betref een stuk beter.
Even voor de statistiek: Mijn Aspire is een C68 F3J uitvoering vliegklaar 2380 gram uit ca 2009.
Hier kun je verdere info vinden:
Lubos Pazderka F3J Aspire X-Tail - RC Groups