Ik kon de verleiding niet weerstaan, dit kissie staat bij HC voor 69 dollaren, en ik had nog een kortingscoupon, en de hele set-up en servo’s van mijn wijlen Telemaster passen er zo in! Creditcard dus maar weer tevoorschijn en voila, weekje later verscheen de grote doos (in een extra doos, veilig verpakt dus, maar weinig oogstrelend).
Wat is het? Nou, even samenvattend:
Bovendekker, ARF, span 1.243mm
Vleugelprofiel lijkt mij een symetrische NACA, een 0010 of zo, heel klein beetje v-stelling. Vleugels zijn uit balsa ribben gebouwd, zien er netjes uit.
Stabilo en kielvlak zijn ook uit balsa latjes gemaakt en profielloos. Roeren lijken me redelijk groot, maar niet helemaal 3D. Vliegen zal het uitwijzen.
Romp is uit gelaserd dun triplex en balsa, ziet er ook netjes uit.
Wat ga ik erin bouwen?
Het plan was om de 4 Hitec HS-81 servootjes uit de Telemaster te gebruiken. Dat zou kunnen, maar deze zijn relatief nog groot en zwaar en ik vond een review waarin iemand de 9-grams HTX servo’s gebruikt. Die heb ik ook nog liggen, dus die gaan erin. Wel nog 6 servo verlengsnoertjes besteld; 4 van 30cm en 2 van 10cm.
Verder heb ik dus een set-up:
Motor: Turnigy SK 35030 - 1400kV met APC 11*5 prop
ESC: Turnigy Plush 40A met BEC
Accu: Zippy LiPo 3S2500 20C (zijn er niet meer bij HC, moet je de 2200 of zo nemen).
Met deze set-up kon de 1.400mm span 1.400 grams Tele prophangen, dus hiermee zou ik toch een heel eind moeten zijn, dacht ik zo.
En dan ‘bouwen’. Er zit zowaar een handleiding bij, op mooi glossy papier. Jammer dat de inhoud bagger is, ’t ziet er wel netjes uit. Die gooi ik in de hoek, heb geen openhaard om er mee aan te maken. Ik zal er wel in kijken om de grote afwijkingen tussen mijn bouw en de handleiding te kunnen vermelden. Als eerste verlijm ik de motorsteun, fixeren met een paar druppels CA en met witte houtlijm de verstevigingslatjes erlangs. Ik doe dit overigens voor de zekerheid met de voorruitkap eraf, dat ik die niet per ongeluk vast lijm. Dan het motortje erin en de ESC. Die zitten nog aan elkaar gesoldeerd van in de Tele, en ik krijg het er zo in dat het niet los hoeft. Mooi. Even voorruitkap erop en de motorkap passen, dat ziet er meteen leuk uit. Past netjes, meteen maar de schroefgaatjes voorboren. Nog niet monteren, anders beschadigt de kap misschien bij de rest van de bouw.
Dan het stabilo en hoogteroer. Hier zit een fout in de handleiding die ik vaker zie bij deze goedkope ARF’s. (Niet dat ik er geen tientallen in de schuur heb, maar ik bouw wel eens wat voor anderen.) Ik denk dat ze allemaal een oude handleiding herschrijven met nieuwe foto’s erbij, en dus steeds die fout kopiëren. Overigens; fout is misschien wat zwaar gesteld, maar ’t is onhandig op deze manier en het kan beter.
- Wat staat er: eerst hoogteroeren samenstellen met de verbinder, dan hoogteroer en stabilo samen door de opening in de romp wurmen en dan met veel moeite de CA scharnieren op hun plek en verlijmen.
- Wat doe ik: eerst het stabilo uitrichten, ontfolien en op z’n plek lijmen met CA. Dan de roerverbinder door de romp steken en de scharnieren met spelden op hun plaats doen. Vervolgens trage epoxy (ik neem 24-uurs omdat ik die heb liggen) in de verbindergaten van de roeren, roeren over de verbinder en scharnieren op hun plaats steken. Even met 4 latjes en 4 wasknijpers de roeren beide parallel aan het stabilo richten en de scharnieren vullen met CA. Goed laten drogen (denk aan de epoxy), dus de volgen de dag pas de wasknijpers en latjes eraf en de scharnieren ‘breken’. Dan alleen het roerhoorntje er nog op, en klaar.
Vervolgens het kielvlak, richtingsroer en staartwiel. Hier zit ook zo’n fout in de handleiding.
- Wat staat er: eerst richtingsroer en kielvlak met CA scharnieren verlijmen, en dan pas het kielvlak op de romp lijmen. Maar dan is het plaatsen van het onderste scharnier, dat in de romp moet steken, erg lastig. En het staartwiel stangetje zit in de weg.
- Wat doe ik: ik verlijm eerst het kielvlak met de romp. Even met een liniaal checken dat de achterkant van de romp en van het kielvlak netjes in elkaars verlengde liggen, folie verwijderen en hop met CA verlijmen, terwijl je met de liniaal de positie blijft checken. Vervolgens het staartwiel op z’n plek, met een extra ringetje zodat de kracht niet op het roer maar op de steun komt. Als het netjes op z’n plek zit kan je met de CA scharnieren en het richtingsroer aan de gang. Ook hier het roerhoorntje erop, en klaar.
Het staartwiel is niet mooi in lijn met het scharnier van het richtingsroer te krijgen, maar met wat houtjes en wat geduld is er een gulden middenweg te vinden. Mooi loopt het niet, maar de servo doet het brom-vrij, da's voldoende vind ik.
Dan de vleugels. De rolroeren met de CA scharnieren met CA lijm, piece of cake. Gaten voor de servo’s open snijden en servo’s erin schroeven. Ik heb de verlengsnoertjes afgemeten en afgeknipt; de stekker van de servo is er ook afgeknipt en de boel zit netjes gesoldeerd. Ik houd niet van stekkerverbindingen waar ik niet bij kan, of die ik niet visueel kan controleren. Even solderen en een krimpkousje er overheen is zo gebeurd. Als laatste de roerhoorntjes erop schroeven en de stangetjes naar de servo’s erop. Vleugels klaar!
Terug naar de romp. Ik had eerst het idee de zijramen er zelf in te maken, de gaten zitten ervoor, maar ik heb me bedacht. je ziet er in de vlucht niets van. Daarnaast haalt een kistje als deze z’n sterkte ook uit het gespannen folie, dus laat ik het maar zitten. Ik kan er ook nog raamvormige stickers overheen maken, als ik dat wil. Maar er valt nog wel wat te snijden, de gaten voor de vleugelaansluiting moeten open gemaakt worden, en de gaten voor de servo’s achterin. Servo’s wederom van verlengsnoer voorzien (gesoldeerd) en achterin de romp schroeven, stangetjes eraan, weer een klusje gedaan. De ontvanger zet ik met dik dubbelzijdig tape vast, met de twee rolroerservosnoertjes van 10cm er al in. Richting- en hoogteservo ook maar meteen inprikken, en de ESC. Dan het landingsgestel. Wieltjes en wielkappen erop, boutje-moertje werk, en je schroeft het eenvoudig op z’n plaats.
Dan blijkt mijn prop meenemer aan de korte kant je zijn. Hij past wel, maar de motorkap moet zo ver naar achteren gemonteerd worden dat de voorruitkap niet meer los te halen is. Dus even affrezen met de Dremel.
En dan de boel afmonteren. Dat gaan verder zonder problemen, al is het samenstellen van de vleugels, romp en struts een behoorlijk werk. Ik heb genoeg ruimte in de schuur en in de auto om de kist niet te hoeven demonteren, dus dat doe ik maar niet. Anders ben je op het veld echt even zoet, en de schroefgaten hebben allemaal niet veel vlees. Dus hoelang die goed blijven bij frequent de- en hermonteren, ik weet het niet.
Zo, en dan is'tie klaar, hopen dat het vanmiddag weinig waait voor de maiden.
Hugo
Wat is het? Nou, even samenvattend:
Bovendekker, ARF, span 1.243mm
Vleugelprofiel lijkt mij een symetrische NACA, een 0010 of zo, heel klein beetje v-stelling. Vleugels zijn uit balsa ribben gebouwd, zien er netjes uit.
Stabilo en kielvlak zijn ook uit balsa latjes gemaakt en profielloos. Roeren lijken me redelijk groot, maar niet helemaal 3D. Vliegen zal het uitwijzen.
Romp is uit gelaserd dun triplex en balsa, ziet er ook netjes uit.
Wat ga ik erin bouwen?
Het plan was om de 4 Hitec HS-81 servootjes uit de Telemaster te gebruiken. Dat zou kunnen, maar deze zijn relatief nog groot en zwaar en ik vond een review waarin iemand de 9-grams HTX servo’s gebruikt. Die heb ik ook nog liggen, dus die gaan erin. Wel nog 6 servo verlengsnoertjes besteld; 4 van 30cm en 2 van 10cm.
Verder heb ik dus een set-up:
Motor: Turnigy SK 35030 - 1400kV met APC 11*5 prop
ESC: Turnigy Plush 40A met BEC
Accu: Zippy LiPo 3S2500 20C (zijn er niet meer bij HC, moet je de 2200 of zo nemen).
Met deze set-up kon de 1.400mm span 1.400 grams Tele prophangen, dus hiermee zou ik toch een heel eind moeten zijn, dacht ik zo.
En dan ‘bouwen’. Er zit zowaar een handleiding bij, op mooi glossy papier. Jammer dat de inhoud bagger is, ’t ziet er wel netjes uit. Die gooi ik in de hoek, heb geen openhaard om er mee aan te maken. Ik zal er wel in kijken om de grote afwijkingen tussen mijn bouw en de handleiding te kunnen vermelden. Als eerste verlijm ik de motorsteun, fixeren met een paar druppels CA en met witte houtlijm de verstevigingslatjes erlangs. Ik doe dit overigens voor de zekerheid met de voorruitkap eraf, dat ik die niet per ongeluk vast lijm. Dan het motortje erin en de ESC. Die zitten nog aan elkaar gesoldeerd van in de Tele, en ik krijg het er zo in dat het niet los hoeft. Mooi. Even voorruitkap erop en de motorkap passen, dat ziet er meteen leuk uit. Past netjes, meteen maar de schroefgaatjes voorboren. Nog niet monteren, anders beschadigt de kap misschien bij de rest van de bouw.


Dan het stabilo en hoogteroer. Hier zit een fout in de handleiding die ik vaker zie bij deze goedkope ARF’s. (Niet dat ik er geen tientallen in de schuur heb, maar ik bouw wel eens wat voor anderen.) Ik denk dat ze allemaal een oude handleiding herschrijven met nieuwe foto’s erbij, en dus steeds die fout kopiëren. Overigens; fout is misschien wat zwaar gesteld, maar ’t is onhandig op deze manier en het kan beter.
- Wat staat er: eerst hoogteroeren samenstellen met de verbinder, dan hoogteroer en stabilo samen door de opening in de romp wurmen en dan met veel moeite de CA scharnieren op hun plek en verlijmen.
- Wat doe ik: eerst het stabilo uitrichten, ontfolien en op z’n plek lijmen met CA. Dan de roerverbinder door de romp steken en de scharnieren met spelden op hun plaats doen. Vervolgens trage epoxy (ik neem 24-uurs omdat ik die heb liggen) in de verbindergaten van de roeren, roeren over de verbinder en scharnieren op hun plaats steken. Even met 4 latjes en 4 wasknijpers de roeren beide parallel aan het stabilo richten en de scharnieren vullen met CA. Goed laten drogen (denk aan de epoxy), dus de volgen de dag pas de wasknijpers en latjes eraf en de scharnieren ‘breken’. Dan alleen het roerhoorntje er nog op, en klaar.



Vervolgens het kielvlak, richtingsroer en staartwiel. Hier zit ook zo’n fout in de handleiding.
- Wat staat er: eerst richtingsroer en kielvlak met CA scharnieren verlijmen, en dan pas het kielvlak op de romp lijmen. Maar dan is het plaatsen van het onderste scharnier, dat in de romp moet steken, erg lastig. En het staartwiel stangetje zit in de weg.
- Wat doe ik: ik verlijm eerst het kielvlak met de romp. Even met een liniaal checken dat de achterkant van de romp en van het kielvlak netjes in elkaars verlengde liggen, folie verwijderen en hop met CA verlijmen, terwijl je met de liniaal de positie blijft checken. Vervolgens het staartwiel op z’n plek, met een extra ringetje zodat de kracht niet op het roer maar op de steun komt. Als het netjes op z’n plek zit kan je met de CA scharnieren en het richtingsroer aan de gang. Ook hier het roerhoorntje erop, en klaar.


Het staartwiel is niet mooi in lijn met het scharnier van het richtingsroer te krijgen, maar met wat houtjes en wat geduld is er een gulden middenweg te vinden. Mooi loopt het niet, maar de servo doet het brom-vrij, da's voldoende vind ik.

Dan de vleugels. De rolroeren met de CA scharnieren met CA lijm, piece of cake. Gaten voor de servo’s open snijden en servo’s erin schroeven. Ik heb de verlengsnoertjes afgemeten en afgeknipt; de stekker van de servo is er ook afgeknipt en de boel zit netjes gesoldeerd. Ik houd niet van stekkerverbindingen waar ik niet bij kan, of die ik niet visueel kan controleren. Even solderen en een krimpkousje er overheen is zo gebeurd. Als laatste de roerhoorntjes erop schroeven en de stangetjes naar de servo’s erop. Vleugels klaar!

Terug naar de romp. Ik had eerst het idee de zijramen er zelf in te maken, de gaten zitten ervoor, maar ik heb me bedacht. je ziet er in de vlucht niets van. Daarnaast haalt een kistje als deze z’n sterkte ook uit het gespannen folie, dus laat ik het maar zitten. Ik kan er ook nog raamvormige stickers overheen maken, als ik dat wil. Maar er valt nog wel wat te snijden, de gaten voor de vleugelaansluiting moeten open gemaakt worden, en de gaten voor de servo’s achterin. Servo’s wederom van verlengsnoer voorzien (gesoldeerd) en achterin de romp schroeven, stangetjes eraan, weer een klusje gedaan. De ontvanger zet ik met dik dubbelzijdig tape vast, met de twee rolroerservosnoertjes van 10cm er al in. Richting- en hoogteservo ook maar meteen inprikken, en de ESC. Dan het landingsgestel. Wieltjes en wielkappen erop, boutje-moertje werk, en je schroeft het eenvoudig op z’n plaats.
Dan blijkt mijn prop meenemer aan de korte kant je zijn. Hij past wel, maar de motorkap moet zo ver naar achteren gemonteerd worden dat de voorruitkap niet meer los te halen is. Dus even affrezen met de Dremel.



En dan de boel afmonteren. Dat gaan verder zonder problemen, al is het samenstellen van de vleugels, romp en struts een behoorlijk werk. Ik heb genoeg ruimte in de schuur en in de auto om de kist niet te hoeven demonteren, dus dat doe ik maar niet. Anders ben je op het veld echt even zoet, en de schroefgaten hebben allemaal niet veel vlees. Dus hoelang die goed blijven bij frequent de- en hermonteren, ik weet het niet.


Zo, en dan is'tie klaar, hopen dat het vanmiddag weinig waait voor de maiden.



Hugo