Assemblageverslag Great Planes Fling

Door dit topic:

fling-ii-2m-spanw-van-great-planes

werd ik ineens herinnerd aan dit leuke kistje van Great Planes, de 'Fling' maar dan de kleine versie. Enige tijd geleden werd ik al op dit kleine zwevertje geattendeerd door Leon toen ik op zoek was naar een handzaam zwevertje voor de vakantie. Nu bleek deze in de aanbieding te zijn bij Lynx modelbouw dus de stoute schoenen aangetrokken en voor het eerst in 20 jaar een splinternieuw modelvliegtuig aangeschaft.... Na enkele dagen wachten kwam het pakketje binnen en uiteraard werd dit direct uitgepakt:

63264a4531a6a3ed6.jpg

63264a4531a76470c.jpg

Hoewel het dus 'enige tijd' geleden was dat ik een nieuw vliegtuig heb gekocht leek het me er op het eerste gezicht zeer goed uitzien (bestond ARF toen al??). En superlicht! Nog nooit zo'n licht toestelletje in mijn handen gehad.

Er zat zelfs een hoogstartlijntje bij en dat voor nog geenn 50 euro. Ik wil de vleugel deelbaar houden, dit kon gewoon met de standaard vleugelverbinding volgens Leon.

63264a4531a87e9aa.jpg

Omdat er iets speling op de verbindingsligger zat heb ik deze ingesmeert met een klein beetje Uhu Hart. Daarna paste de ligger spellingsvrij. Dit is natuurlijk wel een verbinding die vanwege de constructie en de gebruikte materialen niet bedoeld is om honderden keren ujit elkaar te worden gehaald. Ik zal dit dan ook tot een minimum beperken, met name op vakantie. Overigens worden de vleugels naast deze ligger door middel van tape bij elkaar gehouden.

Vervolgens worden ter bescherming van de achterlijst bij de bevestiging met elastieken twee 0,8mm triplex strookjes op de achterlijst gelijmd.

63264a453347043f3.jpg

Links zie je op de vleugel het origineel hiervoor bedoelde onderdeeltje liggen dat ik vanwege het deelbaar houden van de vleugel niet heb gebruikt. De elastieken waarmee de vleugels worden vastgezet zijn koolstof pennetjes die je zo in de voorgeboorde gaatjes in de romp druk en vervolgens vastzet met een drupje secondenlijm.

63264a453347a5cfa.jpg

63264a4533488ac21.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Inderdaad, aan het gewicht kan het niet liggen want hij moet vliegklaar rond de 250 gram uitkomen. Zodra hij klaar is gaan we dat proberen :)

Fling

Als de "grote" broer er bij mij net zo goed uitziet dan de jouwe Jakkie takkie dan belooft dat heel veel goeds.

Zit het servoplankje er al vanaf fabriek in?

M.vr.gr.

Rob Hermens

Lijkt als 2 druppels water op mijn Kyoso Swing. Super mooi gebouwd vleugeltje en lekker licht maar met de originele romp heeft hij bij mij nooit goed gevlogen. Heb er een veel langer rompje voor moeten maken, met vooral een veel groter richtingroer, voordat ik hem normaal een bocht om kreeg.

Johan ssst! Schrijf ik ook eens een bouw cq assemblage verslag.....

Het servoplankje zat er inderdaad al in, hoef je niets meer aan te doen.

Dit kistje is inderdaad grotendeels gelijk aan de Swing van Kyosho. Dit is volgens mij overigens wel de tweede versie er van (Fling II). Volgens de verschillende recensies vliegt hij behoorlijk goed. De praktijk zal dit uit moeten wijzen. Als ik vanavond op tijd klaar ben met de bouw van mijn carport ga ik weer even verder met de Fling.

Verder met de assemblage. De volgende stap is het haaks op elkaar lijmen van het kielvlak en het stabilo. Dit wordt dan weer in zijn geheel op de daarvoor bestemde plaats op de staarboom gelijmd. om een redelijk lijmbaar oppervlak te krijgen heeft men in de koolstof buis die als staartboom dient een rond stukje balsa geperst en vervelogens een vlakke kant aangebracht.

63264a4534d5318cb.jpg

Een stukje folie wegsnijden om een goede hout-hout verbinding te krijgen:

63264a4534d5e3078.jpg

63264a467ac34ae5f.jpg

En het hele setje op de staartboom gelijmd, vleugels even bevestigd om e.e.a. goed haaks te krijgen:

63264a467ac4c5ed8.jpg

Alles wordt trouwens nog steeds met secondenlijm gedaan, bevalt goed voor een dergelijk toestel. Meestal gebruik ik echter nog steeds witte houtlijm...
Vervolgens de roerhoorntjes ingelijmd, gemaakt van triplex en dubbel uitgevoerd voor de aansturing dmv ijzergaren (oid).

63264a467d9df2a80.jpg

63264a467d9e9bfb2.jpg

Hier is een touwtje vastgeknopt. Wat een gepruts zeg, hoe doen de DLG-ers dat? Er is ongetwijfeld een slim truukje voor. Nu volgt het inbouwen van de besturing. Ik had nog een klein 35 MHz MPD ontvangertje en wat servo's liggen, die gaan erin. Ik heb ook een accupakketje gemaakt van 650mAh GP celletjes die nog ergens rond slingerden. Eigenlijk zijn die iets te zwaar (er hoort 350 mAh in) maar ik heb nu even niets anders.

63264a46809bc1702.jpg

Weer dat gepruts met die touwtjes...

Dat geprutst met die draadjes viel mij ook tegen bij mijn Mimi, ik moet het nog een keer opnieuw doen en kijk daar niet naar uit......

Voor zo'n accupakketje kun je wellicht ook eens in het Mimi draadje kijken. Hier geven ze tips over het gebruik van 4 celletjes uit een oplaadbare 9V batterij. Ik heb het ook gedaan, weliswaar met een 200mah blok, maar het was goed te doen. Wellicht kun je een 350mah 9v vinden?

Succes met dit mooie kistje!!

Bij een dlg is het iets anders omdat daar met single-pull aansturing gewerkt wordt, dus een enkel draadje en een torsieveer op het roer.
Zoals ik het doe bij de single-pull: draadje bij het roer vastknopen, drupje CA en versneller erover. Die zit vast. Dan de servo-zijde. Servo in het midden en gepowered (zodat hij in het midden blijft). Touwtje erdoor. De boel aantrekken tot het roer ruim voorbij de middenstand is. Dan touwtje heel langzaam laten vieren tot het roer in het midden staat. Nu drupje CA in het gaatje van de servo (dus ook over het touwtje) laten lopen + versneller. Nu zit het voor even vast genoeg. Dan weer knoopje in touwtje om de servoarm heen, CA en versneller erover. Voila.
Hopelijk heb je er iets aan.

Raymond,

Zo heb ik het ook ongeveer gedaan bij mijn Mimi, maar was achteraf niet zo blij met die CA, het moet namelijk wel in 1 keer goed gaan ( :-( Bij mij dus niet.... )

Ik zit er nu aan te denken om aan de servo kant een klein stukje verenstaal te nemen dat aan de servokant met CA te aan het draadje te lijmen en dan het verenstaal op de juiste plek te buigen zodat het door de servohevel kan....

Ik heb de touwtjes ook gefixeerd met een drupje CA, ik was er echter niet op gekomen om ze eerst te fixeren en daarna pas vast te knopen.... Dat gaan we de volgende keer dus maar eens zo proberen.

Hier is een touwtje vastgeknopt. Wat een gepruts zeg, hoe doen de DLG-ers dat? Er is ongetwijfeld een slim truukje voor. Nu volgt het inbouwen van de besturing. Ik had nog een klein 35 MHz MPD ontvangertje en wat servo's liggen, die gaan erin. Ik heb ook een accupakketje gemaakt van 650mAh GP celletjes die nog ergens rond slingerden. Eigenlijk zijn die iets te zwaar (er hoort 350 mAh in) maar ik heb nu even niets anders.

Weer dat gepruts met die touwtjes...

Gewoon niet knopen, de lijn gewoon aan elkaar lijmen met dikke CA gaat perfect.
Gebruik ik al een tijdje voor mijn DLG.
Door de gaatjes van de roerhoorn heen, draad 3 keer rond elkaar draaien druppel CA op de wikkelingen, fixeren.
Dus niet de druppel op de roer hoorn maar op de draad.
Bij de servo door het gaatje van de hoorn en om de schroef van de hoorn draaien.
Schroefje vast draaien en klaar is kees.

Greets Harry.

Inmiddels is de Fling natuurlijk allang gereed maar ben ik er nog niet aan toe gekomen om het assemblageverslag af te maken.

63264a46809ca2171.jpg

Geheel vliegklaar weegt hij ca. 240 gram, ietsje zwaarder als de opgave van GP maar dat is te wijten aan het grotere accupakketje.

63264a46809d7b3cd.jpg

Best een kek dingetje al zeg ik het zelf en dat vond mijn zoontje ook :)

Invliegen was een makkie, met het iets zwaardere accupakketje lag het zwaartepunt exact op de goede plek en de eerste handstartjes gingen prima. Het is wel een erg groot verschil met een grotere kist zoals bv een Cirrus; deze kun je gewoon gooien, een rondje laten draaien en weer opvangen, zo wendbaar is hij. Tevens kun je als je hem flink smijt gelijk een behoorlijke uitgangshoogte geven. Op vakantie in Denemarken gooide ik hem gewoon vanaf het stand de helling wind in zonder enig probleem. Hier in NL gebruik ik de bijgeleverde hoogstartlijn waarmee het model werkelijk in no-time omhoogschiet.

Ik ben overigens verbaast over de inzetbaarheid met veel wind, in Denemarken had ik toch een aantal keren windkracht 5 oid maar zelfs daarbij is het modelletje inzetbaar. Wel een beetje in de gaten houden dat je hem niet weg laat blazen natuurlijk want als je hem door de wind laat meevoeren ligt hij zo een honderd meter achter je in het duin. Door het lage gewicht is het overigens bijna niet mogelijk om hem met zo'n 'crash' schade te laten oplopen, dat gaat beter als je hem bij je kinderen in de standtent neerlegt tijden de vliegpauze :(

De enige opmerking die ik kan maken is zoals in andere reviews te lezen de reactie op het richtingsroer. De uitslag van het roer is door de korte heveltjes niet al te groot en de reactie bij vol richting dan ook beperkt. Ik ga daar verder niets aan doen denk ik, gewoon iets om rekening mee te houden.

Al met al ben ik dus zeer tevreden over de Fling en is het een zeer compleet pakketje voor weinig geld waar je heel veel plezier van kunt hebben. Morgen gaat hij ook mee naar Langevelderslag.... Als ik tijd heb zal ik nog even wat 'actiefoto's' een een filmpje uploaden.

hey, ik zie net dat het echt wel een stoer vliegtuigje is...
mijn vriendin heeft net leren vliegen, maar ziet haar eigen toestelletje wel zitten, en dit is dan ideaal zou ik durven zeggen.

haar vraag is, wat je betaald hebt? en wat zijn de verzendingskosten.
heb je hem op greatplanes besteld?

zouden ze de 2m versie ook in andere kleuren hebben? want de kleine vind ze mooier ;)

heb jij ook daadwerkelijk 2-3 uurtjes bezig geweest voor het monteren van alles?

welk profieletje heeft de vleugel?

voila dat zijn zowat haar vraagjes :)

1. Hij is inderdaad best stoer :)
2. Ik heb er 50 euro voor betaald bij RCT store (was een aanbieding, normaal een stukje duurder)
3. Andere kleuren, volgens mij niet
4. Ik ben denk ik ietsje langer bezig geweest (uurtje of 5), beter alles in een keer goed
5. Profiel weet ik zo niet, het is wel vrij dun.
6. Volgens mij heeft Leon (Wubbe) een 2e handsje in de aanbieding (kleine versie).

6. Volgens mij heeft Leon (Wubbe) een 2e handsje in de aanbieding (kleine versie).

Tsja, ik heb er een. Prima mee gevlogen totdat ik op een middag 5 (vijf!) buizerds boven mijn hoofd zag cirkelen. Daar moest ik tussen!! (het zou mijn eerste thermiekbel worden...). De startlijn ietsje verder uitgetrokken (niet de originele, maar een lichte clublijn) en dat kon de Fling niet hebben. De vleugels klapten dubbel en de Fling stortte ter aarde :(

Ik twijfel. Of verkopen, of repareren en bewaren als lichtweer kistje. Ik ben zo dom geweest de vleugels aan elkaar te lijmen en dat maakt hem weer moeilijk te vervoeren (ik heb geen auto).

ocharm :( dat is zonde...
ken dat ergens van...
dat is het voordeel aan een lier, die kan je stoppen en beheersen.
zo een elastiek knalt ineens je zwever omhoog, of er nu ineens een windstoot komt of niet.

ik zou het maken... zoiets vliegt in langerveldeslag schitterend denk ik.

rct store heeft ze niet meer op voorraad zie ik net...
maar de 2m versie hebben ze zeker niet.

Back