Assemblageverslagje Sebart Mythos 125

Discussie in 'F3A' gestart door dries_neyrinck, 11 dec 2015.

  1. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Vooraf:
    In begin van dit jaar raadde een clubgenoot mijn aan om te beginnen wedstrijdvliegen. Op 't eerste zicht verklaarde ik hem gek (ik vloog namelijk nog niet zo lang) maar ik bekeek stiekem wel wat F3A filmpjes op het internet. Ik interesseerde me ook wel voor figuren en dus alzo geschiedde.

    Een F3A kennismakingsdag viel reuze goed mee en voor ik het wist stond ik in mei m'n eerste wedstrijd te vliegen in de C-categorie. Helaas was ik de enige deelnemer die dag, gedurende de rest van het seizoen zouden er maar drie piloten uitkomen in de C-klasse hier in België.

    Gedurende de volgende maanden maakte ik een goede progressie en begon het beestje me toch serieus te bijten. Er is nog zoveel te leren maar het geeft me voldoening. Het competitieve element is voor mij (nog) niet de hoofdzaak, maar het bijleren is het belangrijkste.

    Na de voorlaatste wedstrijd sprak ik met m'n mede C-piloot om beiden over te stappen naar de B-reeks (National), daar vloog ook al een goede bevriende piloot en we hadden vooruitzicht op nog wat volk voor het komende seizoen in die reeks.

    In het begin vloog ik met 'n Sebart Angel maar die is in de loop van het seizoen vervangen geweest door een Sebart Mythos 50 (na een lichte crash met de Angel). Na wat gewenningsverschijnselen is de Mythos uitgegroeid tot m'n voorlopig favoriete toestel.

    Keuzes... :
    Maar goed, met het nieuwe seizoen op komst (en ook wel omdat het gewoon kon :p) was ik op zoek naar een nieuw toestel. Verschillende opties zijn de revue gepasseerd: enkele tweedehandse toestellen, een galactik 90, Vanquish maar enkele maanden geleden toch maar de knoop doorgehakt om een nieuwe Mythos 125 te bestellen.

    Ik kon die vanavond gaan ophalen in Brugge en zal hier een beknopt assemblageverslagje bij te houden, samen met m'n eerste ervaringen. Van bouwen kun je niet echt spreken, het is immers een vergevorderde ARF.

    Als setup koos ik voor:
    Motor: Hacker A60 7xs
    ESC: MasterSpin 99
    Prop: 19x10
    Servo’s: SC-1257 TG op rudder, SC-1251 MG low profile voor aileron, SH-1350 voor hoogte.
    Digiswitch met aparte RX batterij
    Lipo’s:2 x 4S 4400 SLS 30C

    Wordt vervolgd...

     
  2. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Hij past niet onder de kerstboom...:oops:

    12342794_786732668120834_6589577702787604506_n.jpg 12346394_786730911454343_866420984440332895_n.jpg
     
  3. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Lisse
    Gefeliciteerd met je aankoop , het ziet er goed uit.
    De SLS lipo s zal je veel plezier aan beleven.
    Het goed afstellen is meer werk dan het bouwen.
    In ieder geval weer een draadje na een jaar.
     
  4. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-België
    Ga ik met argusogen effe volgen ;-)

    Stevo
     
  5. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Wel, eigenlijk is hij al geassembleerd vorig weekend...
    Houdt echt niet veel in, als je al eens een ARF tesamen hebt gebouwd.
    Ik vond de assemblage nog gemakkelijker dan de Mythos 50, je hebt gewoon beetje meer plaats nodig :)

    Volgende puntjes verdienen even aandacht:
    -de manual spreekt van CA-scharnieren voor de hoogteroeren maar dit zijn ook mooie pinscharnieren, met epoxy in te lijmen.
    -de glasfiber roerhoorntjes moesten even iets ingekort worden anders komen ze te ver uit het roer of duw je ze aan de andere kant door het roer...
    -Neem rustig je tijd voor de installatie van de pull-pull rudder, als je dit nog nooit gedaan hebt kan een YouTube video je wel eens helpen. De gaatjes achteraan open maken: ga geduldig te werk.
    -ik gebruikte een 2mm stuurstangetje van 1m om te helpen met het 'begeleiden' van de pull-pull kabels en de verlengkabels van de elevatorservo's door het model. Handig!
    -M'n SH-1350 servo's in de hoogteroeren passen net niet in de voorgemaakte openingen. 5mm uitvijlen.
    -Tijdens het assembleren van de wielschoentjes heb ik een extra gaatje geboort in het landingsgestel en de wielschoen. Druppeltje CA erin en dan een klein vijsje. Zo kan hij niet gaan scheef zitten.
    -De onderkant nabij de ventilatieopeningen is zeer zwak. Het balsa daar ter plaatse wat geïmpregneerd met dunne CA maakte het al iets 'sterker'
    -Als je met een digiswitch of dergelijke werkt van Powerbox, onder de cockpit aan de rechterkant zit een bijna op maat gemaakte opening onder de cover. Eventjes bijvijlen en past perfect.

    Hopelijk heb ik er veel mooie vluchten mee :)

    IMG_20160131_114034_BURST002.jpg

    12615148_814490802011687_5392954097988836884_o.jpg
     
  6. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.676
    Locatie:
    Onbekend
    Mooie kist Dries ! Die zal vast mooi vliegen.

    Nu volgt het volgende klusje wat meer tijd zal kosten, het afstellen voor optimale performance. Neem hier de tijd voor en stel alles zo af zoals jij het prettig vind.
    Het kan best lastig zijn. Motordomp en zijwaartsstelling zul je waarschijnlijk niet veel aan hoeven doen. Het zwaartepunt is een persoonlijke instelling. Sommige piloten vinden het prettig als het meer naar voren ligt, anderen prefereren meer naar achteren. Het hangt ook van je vliegstijl af. De instelhoeken van vleugel en stabilo hangen hier ook weer mee samen.

    Eerst maar eens rustig invliegen.

    Heel veel succes, vliegplezier en happy landings !

    Grt,

    Arnoud.
     
  7. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Thanks Arnoud,
    ik hoop alvast om in februari toch al eens de eerste vluchten ermee te maken.
    Instellen zal inderdaag weer een pakje vluchten vragen, was bij m'n kleinere Mythos ook zo. Heeft toch een vlucht of 25, 2 maanden geduurd eer ik hem echt prettig begon aan te voelen. Dat en een wijziging naar andere lipo's (ben van lipo's veranderd tijdens het seizoen, van 6S4000 Zippy Compacts naar 6S3700 SLS (die +/- 35 gram zwaarder waren). Die SLS'en waren/zijn gewoon veel performanter. Ik maakte dezelfde vluchten ermee en hoefde er minder bij te duwen tijdens het laden. Super tevreden van.

    Bij deze ga ik nog nauwkeuriger te werk gaan.
    Eerste wedstrijd is op 22 mei en tot dan zijn er alvast twee F3A oefendagen vastgelegd dus het moet me wel lukken hoop ik. Ergens hoop ik tegen half april-eind april klaar te zijn met het instellen.
    Ik doe louter mee aan F3A ter lering en vermaak en ook om wat discipline in m'n vliegen erbij te krijgen. Helpt me ENORM.

    Zie er weer erg naar uit :)
     
  8. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Maiden gehad. Het was goed weer maar de piste is nog een dik probleem. Veel water en vrij nat gras.
    Toch erop gewaagd en eigenlijk zeer weinig problemen gehad. De eerste trims uitgevoerd. Kist voelt zeer stabiel aan.
    Beetje neuslastig, nog wat bijstellen.
    Heb het bij 1 vluchtje gelaten, de piste ligt er nog te slecht bij.

    Nog even op de foto met zijn kleinere broertje.

    Maaar: me happy
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  9. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Vandaag drie vluchten gemaakt en hem al enkele keren door twee derde van het B programma gevlogen (A-16) samen met nog wat trimvluchten.
    De kist is me nog iets te voorlijk qua zwaartepunt naar mijn gevoel, maar daarvoor moet ik de positie van de ontvangerbatterij wijzigen zodat de hoofdlipo achteruit kan.
    Wordt eventjes op tafel zetten...

    Kist voelt erg prettig aan, maar ben er nog lang niet met instellen.
    Bij de eerste vlucht had ik nog wat 'prijskaartje' stress maar dat is door zijn uiterst betrouwbaar vlieggedrag volledig weg nu.

    Volgende week is er op ons terrein een eerste F3A oefendag en hoop ik hem verder te kunnen instellen met behulp van wat ervarener piloten.

    [​IMG]
     
  10. 1crash2often

    1crash2often

    Lid geworden:
    20 nov 2005
    Berichten:
    1.020
    Locatie:
    Epe
    Erg mooie kist en prachtige kleurstelling! Ik had hem nog niet gezien in geel/rood/zwart
     
    Laatst bewerkt: 22 mrt 2016
  11. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Dank. Na wat er gisteren gebeurd is kunnen wat vaderlandslievende kleuren geen kwaad...
     
    renetl50 vindt dit leuk.
  12. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    De oefendag gisteren was leerrijk. En ook erg veel wind (5 bft crosswind). De landingen waren niet voor watjes, zeker omdat wij over een vrij smalle maar lange piste beschikken en het geheel is afgezet met grijpgrage paaltjes. Maar alles is goed verlopen.

    Wegens de nogal ruige wind heb ik gisteren niet verder getrimd maar heb ik me geconcentreerd op het vliegen an sich. Na een beetje gepuzzel met de ontvangerbatterij heb ik m'n lipo een centimetertje naar achter gelegd en dit beviel me meer.
    Hopelijk krijgen we wat rustige vliegdagen in april zodat ik verder kan met het afstellen van de kist.

    [​IMG]
     
  13. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Reeds meer dan 40 vluchten ermee gedaan, zondag de eerste wedstrijd...
    Kist voelt zeer goed aan, hopelijk kunnen we er binnenkort de vruchten van plukken.
     

Deel Deze Pagina