Assembly lijst voor eerste DIY multicopter

Beste copterguru's,

Ik heb wat advies nodig met betrekking tot het bouwen van mijn eigen Quadcopter. Ik sta op het punt een mooie order te plaatsten met onderdelen waarvan ik nog enige twijfel heb of deze wel geschikt zijn voor mijn doeleinden.

Het doel is om een quadcopter te bouwen met een 500 frame en genoeg thurst capaciteit om deze met een HD Hero 2 camera uit te rusten.

Ik heb momenteel mijn zinnen gezet op onderstaande parts:

Reeds aangeschaft:
Frame: Alware 500X Folding Spider Frame | LINK

Van plan aan te schaffen:
Regelaars: 4x Hobby King 30A ESC 3A UBEC reflashed met Simon's firmware | LINK

Motoren:
4x Gens ace -Mars-Brushless Motor -2722-980KV | LINK
of:
4x Scorpion SII-2208-1100KV (V2) | LINK

Motoren: 4x Gens ace Mars-BL2726-960KV & Mars-BL20A | LINK

Accu: Gens ace 2500mAh 11.1V 25C 3S1P Lipo Akku | LINK

Accu: Gens ace 4000mAh 11.1V 25C 3S1P Lipo Akku | LINK

CC: OpenPilot (nieuwe Revolution series als deze uitkomt)

Zender/Ontvanger: Futaba FF-6 R617 2,4GHz | LINK

Zender/Ontvanger: Futaba 4YF (GERETOURNEERD) | LINK

Lipo alarm: 1-8S Lipo Battery Low Voltage Monitor LED Indicator,Alarm | LINK

Ik heb verder nog niet veel onderzoek gedaan naar propellors maar suggesties zijn zeer welkom.

Mijn vraag aan jullie:
Gaat het bovenstaande goed samenwerken of gaat hier iets mis (gewicht frame/accu vs. Thrust motoren)?

Alvast hartelijk bedankt! :-)

UPDATE (04-04-2012):
Ik heb de lijst aangepast naar aanleiding van de hieronder verkregen feedback.
Allemaal hartelijk dank hiervoor. Voel je vrij om je aan/opmerkingen m.b.t. mijn vernieuwde lijst ook even in dit thread achter te laten.

Ik twijfel nog tussen twee motoren die naar mijn insziens qua specs gelijk zijn maar qua prijs ver uit elkaar liggen.
Aangezien ik van plan ben 10" props te nemen lijkt een lager KV beter en in dit geval is het ook nog eens de voordeligste optie dus mijn voorkeur ligt bij de Gens Ace. Tevens zijn deze uit voorraad leverbaar en ga ik ook mijn LIPO bij Gens bestellen.

Update van de update:
Gens Ace was geen goed alternatief voor de Scorpion motoren in term van gewicht.
Ik verkeek mij op het netto gewicht en het gewicht in package van de scorpio's.
Heb daardoor dus een ander Gens Ace alternatief geplaatst (dank aan drkdgglr voor zijn oplettendheid)

Laatst bewerkt:
Geen idee of die regelaars kunnen omgaan met hoge refresh rates. Beter ga je voor een setje regelaars die zijn gereflasht naar simonk. Ook dat frame vind ik zwaar overpriced. Kijk eens op hoverthings.com of quadframe.com

Hoi Hugy

Ik neem aan dat de regelaars snel genoeg zijn aangezien deze motoren uit de 'flight' reeks zijn van Gens en dus bedoeld zijn voor gebruik in copter achtigen. Het frame is inderdaad wel aan de prijs maar nou moet ik wel zeggen dat ik de vormgeving ervan erg strak vind en volgens mij zit het met de bouwkwaliteit ook wel snor.

Ik heb even gekeken op de sites die jij aanhaalde maar ik vind daar toch niet zulke mooie frames als deze (no offense natuurlijk). Ik ben gewoon een sucker voor looks :P als je dan toch iets vets gaat bouwen laat het er dan ook vet uitzien denk ik maar.

Bedankt voor je reactie.

Jammer dat je de zender al hebt aangeschaft. Je kunt er wel mee vliegen, maar je hebt geen kanalen over voor andere instellingen.

Mbt frame/gewicht/thrust zul je eerst zelf even moeten berekenen wat jouw setup gaat wegen.

En idd, als je toch nieuw begint, koop dan meteen geflashde regelaars.

Hoi drkdgglr (leuke naam :P)

Bedankt voor je reactie. Ik heb de zender/ontvanger al aangeschaft met het idee dat dit de basis is die ik nodig heb om te kunnen vliegen en dat ik die heel makkelijk zou kunnen upgraden wanneer ik weer wat meer centen heb. Wellicht had ik inderdaad beter eerst voor een 5 kanaals kunnen gaan maar hierna ga ik gewoon voor een full blown 6+ kanaals, die zijn alleen wel erg prijzig dus daar heb ik nog even mee gewacht.

Wat betreft die berekening, heb je daar een soort van rekenvoorbeeld van die ik kan aanhouden? Het gewicht kan ik wel uitrekenen (op basis van de bovenstaande componenten) maar het berekenen van de daarvoor benodigde thrust is mij nog niet helemaal duidelijk. Is er een factor weight*lift bijvoorbeeld?

En wat zijn precies de voordelen van geflashte regelaars? Ik neem aan frequente firmware upgrades en Open Source ecosysteem?

Bedankt in ieder geval, ik ga kijken of ik wat alternatieven kan gaan zoeken voor sommige parts. Inmiddels heb ik ook het Frame al besteld (zojuist) dus die vormt de basis voor al m'n andere componenten.

Er is een handige calculator online voor Multicopters. Erg theoretisch, maar het werkt wel makkelijk en geeft volgens mij wel een aardig beeld: eCalc: xcopterCalc - Multi-Copter eMotor Calculator** (c) by Markus Mller

Volgens mij moet je ongeveer 2x zoveel thrust hebben als het totale gewicht van je frame (hoveren op 50% throttle). Ik ben ook nog maar een beginner, maar dat is wat ik hier en daar heb opgepikt.

http://wiki.openpilot.org/display/Doc/RapidESCs
So what exactly is RapidESC & why do I need it?

Standard ESC's are actually not designed for multirotor applications, they are programmed to increase & decrease the throttle command towards the motor in a gentle way. The reason for this is quite obvious, imagine a motor accelerating & decelerating so abruptly in a helicopter or car, it would damage the gears & reductions in no time. In a multirotor application we really want just the opposite, the goal is to change the motor speed & thus the thrust so fast as possible to achieve a perfect stable platform.

While the current ESC's used in most multrotor applications work considerable good there is a lot of place for improvement. Using the same ESC but loading it with dedicated optimized software will increase the handling & stability of your multirotor greatly.

We call this RapidESC: converting your regular lazy ESC into a high speed capable speed controller at no extra cost ready for multirotor applications.

Super! Thanks, dat is precies wat ik zocht eigenlijk (waarom Googlede ik het dan niet?? DOH!). Ik ga even alles invullen en laat dan nog wel weten wat de uitkomsten zijn voor hen die geïnteresseerd zijn in mijn specifieke geval.

Met die 4-kanaals zender ga je niet ver geraken vrees ik...

Hoi Streetbiker,

In principe kan ik met 4 kanaals wel gewoon het basis werk toch (vliegen e.d.)? Ik heb zitten denken aan eventueel een 5 of 6 kanaals maar wat zou je daarmee doen naast het aan/uit zetten van bijvoorbeeld ledjes of filmen?

Zijn er nog vlucht-technische voordelen te behalen die controlled kunnen worden met extra channels?

Alvast bedankt :-)

Lijkt me niet...

Dat leek mij ook niet inderdaad.
Het is wel handig om een extra kanaal of twee vrij te hebben maar voor nu nog geen must.

Ik heb inmiddels mijn frame binnen en heb deze afgelopen weekend in elkaar gezet (al mist er wel een klein onderdeeltje -_-"). Het is een gaaf frame alleen twijfel ik nog wat over de kwaliteit.. het inklapmechnisme lijkt wel erg gewillig in te klappen..

Dat leek mij ook niet inderdaad.
Het is wel handig om een extra kanaal of twee vrij te hebben maar voor nu nog geen must.

Als je zo redeneert hoef je ook niet op de openpilot te wachten maar kan je beginnen met een eenvoudiger FC. Straks heb je een openpilot met baro, mag, acc en weet ik niet allemaal en geen kanalen op je zender waarmee je die functies kunt in of uitschakelen.

Als je zo redeneert hoef je ook niet op de openpilot te wachten maar kan je beginnen met een eenvoudiger FC. Straks heb je een openpilot met baro, mag, acc en weet ik niet allemaal en geen kanalen op je zender waarmee je die functies kunt in of uitschakelen.

Dat is wel een goed punt, ik zit namelijk nu ook te kijken naar een goed alternatief voor OpenPilot. Heb je een goede suggestie? KK misschien?

Alvast bedankt!

Er zijn op dit moment veel FC's om uit te kiezen. Veel hangt af van persoonlijke voorkeur, budget en wat je ermee wilt kunnen. Misschien inderdaad een KK als je geen acc, baro en mag ed wilt.

Als je wilt dat het bordje iets meer mogelijkheden heeft bijvoorbeeld een Free Flight FF of Crius Lite (maar dan heb je eigenlijk al een zender nodig met > 4 kanalen). Beide hebben een accelerometer.

Of all-in-one bordjes, bijvoorbeeld: Crius Se, IOI mini board, Naze32.

En dan zijn er nog de bordjes waar je zelf het eea aan moet solderen....

Maw keuze genoeg om je te vermaken tot OpenPilot weer bordjes beschikbaar heeft.

Hoi Allemaal,

Sorry dat ik zo'n tijd niets van mij heb laten horen.
Bedankt voor alle bovenstaande reacties en adviezen.

Ik heb inmiddels mijn plannen sterk aangepast naar aanleiding van jullie commentaar. Ik heb mijn 4 kanaals zender/ontvanger retour gestuurd en ga daarvoor in de plaats over op een 6 kanaals.

Het frame hou ik wel, maar ook de ESC's ga ik ge-preflashed kopen in plaats van de door mij in de eerste post vermelde. RapidESC klinkt als een must-have en het lijkt me dus ook verstandig om dit advies te volgen.

De motoren koop ik waarschijnlijk alsnog van Gens Ace maar dan los (zonder ESC's). Ook ga ik nog eens goed kijken wat voor CC ik moet gaan nemen, ik ben het een beetje zat om te wachten op nieuwe leveringen van OpenPilot. Misschien ga ik wel voor KK of een soortgelijke.

Dankzij jullie feedback krijg ik het aparaat waarschijnlijk nog de lucht in ook! :D Ik hou jullie op de hoogte van mijn uiteindelijke parts-list. Ook heb ik ongetwijfeld binnenkort weer meer vragen, maar ik zoek het eerst zelf wel uit. Ik weet inmiddels al een stuk meer over multicopters in het algemeen.

Voor nu alvast hartelijk bedankt voor de tips!

Motoren:
4x Gens ace -Mars-Brushless Motor -3744-800KV | LINK
of:
4x Scorpion SII-2208-1100KV (V2) | LINK

Ik twijfel nog tussen twee motoren die naar mijn insziens qua specs gelijk zijn maar qua prijs ver uit elkaar liggen.
Aangezien ik van plan ben 10" props te nemen lijkt een lager KV beter en in dit geval is het ook nog eens de voordeligste optie dus mijn voorkeur ligt bij de Gens Ace. Tevens zijn deze uit voorraad leverbaar en ga ik ook mijn LIPO bij Gens bestellen.

Ik heb na overleg met Scorpion de 2212 motoren gekocht voor mijn Quad die ergens tussen de 900-1200gram (met of zonder camera e.d.) gaat wegen. Ze zijn wel duurder dan de Gens Ace maar houd er wel rekening mee dat de Scorpions 2 jaar garantie hebben en dat ze af fabriek al gebalanceerd zijn. Hoe dat met de Gens-Ace motoren zit weet ik niet.

edit: Ik zie nu pas dat de Gens Ace motor waar je naar linkt 146gram weegt! Dat is toch een veel te grote motor en sowieso niet te vergelijken met de Scorpion waar je naar linkt.

Back