Associated RC10L2

Toen ik op een advertentiesite enkele body's te koop zag, keek ik wat de verkoper nog aan te bieden had,
en daar zag ik iets wat me wel interesseerde: een 2wd elektro onroadwagen
Tijd voor een nieuwe uitdaging!

Na wat opzoekwerk te hebben verricht blijkt het om een Team associated RC10L2 (als ik het goed voorheb tenminste) te gaan,
met deze soort wagens heb ik nog geen ervaring, maar de simpele opbouw lijkt me wel interessant. Ik ben ook wel zeer benieuwd naar het rijgedrag.

Ik plan om eerst voor de 'grote schoonmaak' te gaan, daarna te kijken voor nieuwe bandjes (zouden gewone rubberbanden hierop passen? vergelijk met de [FONT=arial,sans-serif][SIZE=-1]Tamiya F103GT[/SIZE][/FONT]).

Ik hoop hem vrijdag te ontvangen, alvast even de 'high quality' advertentiefoto's ;):

12803954_G.jpg

12803954_3.jpg

12803954_4.jpg

van de body's (het ging om een mooie HPI audi A4 avant, een matige BMW mclaren F1 en een basher-celicabody) zal ik zelf even wat fotos nemen bij ontvangst, stay tuned!

Laatst bewerkt:
Zowee... Ik hoop niet dat je hier al te veel voor hebt betaald want deze auto is zo incompleet als wat... Je mist zo op het oog echt een hoop onderdelen.

De bodyposts zijn verplaatst van de originele plekken, de complete "disc-demper" mist, de schokbreker is niet origineel, twee verschillende servo montage paaltjes (wel dezelfde vorm zo te zien én wel allebei van Asso).

Voor deze auto zijn via de gangbare wegen nagenoeg géén onderdelen meer voor te leveren. Op Ebay vind je nog wel regelmatig wat en een aantal onderdelen zijn nog wel via Asso te leveren omdat deze overeen komen met de RC12L4 en de RC10L4O (oval). Ga eens voor de grap naar Team Associated R/C Race Cars. The best radio control cars in the world! en download de manual van de RC10L2 en ga dan eens de auto stap voor stap opnieuw bouwen. Dan denk ik dat je een hoop spullen mist.

De wielen... De rubberbanden zoals die op de F103GT zitten (toerwagenwielen) kan je vergeten. Dit is een Pro10 chassis en die rijd alleen op foam banden... Deze banden/wielen zijn gelukkig nog steeds wel goed te krijgen van Corally (zoals op de foto, de S4 wielen), GRP en JACO. Corally en GRP zijn ook in NL goed te krijgen.

Verder zijn dit soort auto's wel heel erg gaaf om mee te rijden!!! De bodies zijn ook nog goed te krijgen (Nissan GTP, Peugeot 905B (MD & HD)

Joost.

De wagen was inderdaad behoorlijk 'een koopje';)
Het is ook niet meteen mijn bedoeling om hem volledig origineel te maken (dan had ik wel weer een vintage Tamiya gekocht),
maar dit leek me wel een mooi aanbod om kennis te maken met de 'pro10'-klasse.

Dat de bodyposts en servohouders niet origineel zijn vind ik dus ook niet het einde van de wereld.
Mijn grootste doel is om hem terug rijdend te krijgen, en dit lijkt dus inderdaad een behoorlijke uitdaging, aangezien de 'kopen-en-meteen-rijden'-auto's me niet echt meer kunnen boeien.

Via de meeste Amerikaanse websites kun je nog reserve onderdelen vinden. Zo heb ik net voor 200 dollar aan RC12LC/3/4 (Dit zijn ook RC10) onderdelen besteld. Er is nog genoeg te krijgen.
Inderdaad een goed start om via Associated de verschillende handleidingen en tekeningen te downloaden en vergelijken.
Ik hoop dat je allerlei imperische maat gereedschap hebt... (bijv. 1/16" en 3/32" inbussleutel)

ik heb nog wel enkele passende imbussleutels liggen die ik gezocht had toen ik mn Associated RC10 buggy uit elkaar wou halen.
Qua ontbrekende onderdelen zal ik nog wel zien wat echt 'noodzakelijk' is om te rijden, bodyposts enzo zal ik denkik gewoon laten staan...

Wat absoluut noodzakelijk is bij jouw wagen is de demper discs... Die onderdelen moeten nog wel te vinden zijn denk ik maar die heb je wel nodig...

Joost.

Lijkt erop dat de onderste motorpod plaat de aluminium versie is?

Zo ja, misschienvervangen door een epoxy of carbon versie. Ze schijnen nogal snel krom te worden.

al zoveel te doen, en ik heb hem zelfs nog niet ;) (wordt vrijdag verwacht)

alle mankementen die nu blijken zijn eigenlijk enkel een grotere motivatie om hem rijdend te krijgen.

Wat wordt precies bedoeld met die damper disc? is dit hetgene tussen de schokdemper en de achterbrug om de positie of de hardheid van de demping in te stellen?
Pancars zijn voor mij volledig nieuw, dus ik hoop alleszins het een en ander bij te leren.

En i.v.m. die alu motorplaat, ik denk niet dat ik de wagen extreem veel zal gebruiken, tenzij 2WD me zodanig bevalt natuurlijk :D,
dus momenteel lijkt me dit bijzaak, tenzij hij natuurlijk al verbogen zou zijn dan

ik rijd ook met een rc10l2, wat ik heb gedaan is de onder en boven pod plates vervangen door koolstof. Tevens kun je dan die damper disc vervangen door damper tubes,er zitten namelijk al voorziening hiervoor op de nieuwe boven plaat. de bovenplaat is tevens geschikt voor brushless.

De damper disc heeft bij mij nooit echt gewerkt. werd te snel vuil en de werking verliest die dan waardoor de auto gedurende het rijden anders gaat reageren. Kijk maar in mijn fotoalbum hoe mijn chasis eruit ziet. de Aluminium onderplaat was bij mij ook een beetje krom. Leg hem maar eens op een glasplaat of zo en kijk of die wobbeld. Ik kan je pas volgende week zaterdag de website doorsturen waar ik de plates besteld heb.

De auto is ondertussen goed ontvangen, momenteel heb ik er niet zoveel tijd voor maar dat komt nog wel.
Ik heb hem enkel deels gedemonteerd, de vorige eigenaar heeft wat kwistig omgesprongen met secondelijm,
dus deze moet ik nog zien weg te krijgen, ik las dat aceton hierbij kan helpen (zonder het carbon mat te maken?)

De verzonken boutjes onderaan het chassis ga ik waarschijnlijk allemaal vervangen.
Voor de tandwielen denk ik dat ik nog enkele ongeveer even grote spurs liggen heb van mn TA04S,
dit waren de kleinste, in een setje met enkele andere, die niet gebruikt werden omdat de motor met de pinion niet dicht genoeg gemonteerd kon worden.
In de handleiding lees ik dat een stock motor overeenkomt met een overbrenging van 22 - 81 tanden.

De werking van het diff en hoe ik de hele achteras uiteen krijg zal ik wel nog even moeten checken.

Dan nog een oplossing zoeken voor de zijdelingse demping, elektronica inbouwen, andere bandjes en ik ben er dan zowat om een testritje te kunnen maken.

Met wat stof en andere viezigheid weg te doen zag hij er al helemaal anders uit, uiteraard is dit nog geen 'perfecte' staat, maar om 'de klasse uit te proberen' denk ik wel dat ik voor het prijsje dat ik ervoor betaald heb, geen echte miskoop gedaan heb.

om af te sluiten nog enkele foto's van de body's, ook geen schelfqueens (uitgezonderd de audi dan), maar dan moet ik me tenminste geen zorgens maken om ergens krassen te hebben:

STP64951.sized.jpg
STP64954.sized.jpg

STP64956.sized.jpg
STP64958.sized.jpg

Dit weekend even de tijd gevonden om het een en ander uit elkaar te halen en terug op te bouwen. Ik heb meteen een passende imbussleutel kunnen vinden, dus de 'heropbouw' kan van start gaan.

Ik ben begonnen met de achteras uit mekaar te halen en wat proper te maken. Aan de linkerkant waar een imbusboutje op de as komt, heb ik een plat stukje uitgevijld zoals de handleiding dit aangeeft, nu loopt de buitenkant van dit boutje niet meer aan tegen de behuizing.

STP64997.sized.jpg
STP64999.sized.jpg

Ik zal wel nog even moeten kijken voor een passende spur+pinion.
De motorplaat is nog mooi recht, de achterkant heb ik ook wat afgevijld aangezien deze 'pijnlijk' vlijmscherm was:

STP65006.sized.jpg
STP65005.sized.jpg

STP65007.sized.jpg

Iemand nog tips om secondelijm van het carbon chassis af te krijgen zonder matte plekken achter te laten?

secondelijm

Het is mij gelukt met nagellak-remover (wel met aceton!!) Pas op want er zijn ook versies te koop zonder aceton, dat werkt dus niet.

groet,

Eric

Zo te zien heb je ook een nieuwe upper pod plate nodig... Die is behoorlijk afgebroken...

De achteras zou ik echt gaan vervangen voor een exemplaar van IRS met nieuwere onderdelen zodat je ook makkelijker de diff ringen en spurs kan vervangen. Voor deze as is en blijft dat een zoektocht...

Thomas heeft zo'n achteras voor zijn Trinity EV-10 besteld en voor mij een voor mijn Pro10 project... Denk dat hij nog wel weet welke je nodig hebt...

Joost.

Hij staat tegenwoordig ook weer gewoon op de IRS site (Irrgang Racing Service), onder "Axles & Bearings". Je hebt de IRS2135 set nodig (of IRS2135BL als je blauwe aluminium onderdelen wilt).

Heb je de diff ringen van de oude as trouwens wel? Ik zie ze nergens op je foto's...

Laatst bewerkt:
even uit nieuwschierigheid, hoe staat het met de rc10l2? :cool:

edit: zie nu pas dat het bericht al uit 2008 is lol! tijd gaat snel!

Laatst bewerkt:
Voor degene die een RC10L2 willen maken van hun bestaande pancar spullen of chassis onderdelen van de RC10L2 nodig heeft zoals:
- RC10L2 chassis brace
- aftermarket carbon onder potplaat
- aftermarket carbon topplaat voor de 3 schokbreker ontwerp om een RC10L2.5 te maken
- aftermarket chassis van de RC10L2 de Max10 (2.60mm dik carbon)

Ik ben mischien van plan om wat onderdelen te bestellen dus wellicht kan er een gezamelijke bestelling gemaakt worden.

Back