Asturias Passagiersschip - kent iemand deze

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door NJBuis, 21 apr 2007.

  1. NJBuis

    NJBuis

    Lid geworden:
    3 sep 2006
    Berichten:
    38
    Locatie:
    Utrecht
    Ik ben op zoek naar info of de Asturias ooit door iemand gebouwd is en er tekeningen van zijn.
    Het is een schip dat voor veel Indonesiëgangers dierbaar is en ik ben aan het kijken of er een model van te (laten) maken is.

    Zie ook: http://www.nationaalarchief.nl/aankomst/achtergrondinformatie/boten/asturias.asp

    Groeten,

    Nico Buis
    [​IMG]

    =================

    De Asturias werd in 1926 gebouwd als passagiersschip voor de Britse Royal Mail Lines door de werf van Harland & Wolff in Belfast (Noord-Ierland).

    Toen de boot te water werd gelaten was ze het grootste motorschip ter wereld. Er was ruimte voor zo'n 1.100 passagiers in drie klassen en 450 bemanningsleden.

    In de Tweede Wereldoorlog werd de Asturias gevorderd en verbouwd tot hulpkruiser. In 1943 werd ze door een Italiaanse onderzeeboot op de Zuidelijke Atlantische Oceaan getorpedeerd en raakte zij zwaar beschadigd. Hierna werd ze versleept naar Freetown (Sierra Leone). Daar bleef zij twee jaar verwaarloosd liggen.

    In 1945, na de oorlog, werd de Asturias aangekocht door de Britse admiraliteit. Deze liet haar naar Gibraltar en later naar Belfast slepen. Daar werd ze hersteld en ingericht als emigranten- en troepentransportschip.

    In die hoedanigheid voer de Asturias geregeld op Australië en Oost-Aziatische bestemmingen. Zo werd zij in 1953 ingezet voor de repatriëring van Britse troepen uit Korea. Op terugreizen uit Australië werd ze in 1949, 1950 en 1951 door de Nederlandse regering gecharterd om in Indonesië troepen op te halen. In 1951 betrof dat Molukse militairen en hun gezinnen.
     

Deel Deze Pagina