ASW 15

Hallo,

Ik ben sinds een paar dagen de gelukkige eigenaar van een romp voor een ASW15 :D .
Deze is ongeveer 130 cm lang wat een spanweite van zo'n 3 meter betekend. Maar ik heb geen vleugels en kan ook nergens tekeningen of duidelijke foto's vinden waarmee ik zelf kan gaan bouwen. :(
Wie helpt mij aan meer informatie???
alvast bedankt,

Groetjes Halmar.

Hallo Halmar,

Ik heb jaren lang na mijn jaarlijkse hangvliegvakantie in zuid Duitsland net voor de terugreis een nieuwe romp gekocht, om een zwever voor het volgende jaar te bouwen. De lokale modelvliegwinkel daar verkocht de 2e keus multiplex rompen voor 80 DM , zo ben ik o.a. aan een flamingo en een LS3 gekomen.

Pendelhoogteroer mechaniekje, vleugelbevestiging bijkopen, vleugelhelften snijden uit schuim en beplanken met balsa - en weer een nieuw vliegtuig.

Wat voor soort romp is het? GFK? Wat is er aan bevestigingsmateriaal voor stabilo en vleugel reeds ingebouwd/voorzien? Hen je de cockpitkap erbij? Evt merk?

Bij de echte ASW 5 wordt het volgende profiel gebruikt. binnen: Wortmann FX 61-163, buiten Wortmann FX 60-126. Met de FX 60-126 heb ik goede ervaringen.

Profiel heb je dus, en de andere maten kun je afleiden door het origineel met de lengte van je modelromp te vergelijken. Hier heb je een plaatje, er moeten er talloze te vinden zijn, dat is het voordeel van een schaalmodel.

http://www.segelflug.de/vereine/hoerbach/sfdaten/schleicher/asw15bild.html

Groeten ARthur

Hallo Arthur,

Het is een glasvezelromp maar al een paar jaartjes oud, ik heb hem voor 25 euro gekocht met een klein deukje aan de onderkant maar dat is zo te herstellen. Het pendelhoogteroer sisteem is reeds ingeboewd en de roren passen prima :) .
Voor de vluegel zijn nog geen voorzieningen dus daar moet ik nog mee bezig. De kap zit er wel bij maar is nogal dof door zijn auderdom :?
voor de besturing zijn ook nog geen voorzienigen, maar past een accu van 4 cellen 3000ah in zo'n grote kist, dit is mijn eerste kist boven de 1.6meter spanwijte. Van een merk ontbreekt ieder spoor....

Goeten Halmar

Halmar,

Een GFK rompje voor 25 euro is altijd mooi! Zeker als pendelhoogteroer etc al ingebouwd zijn. Je weet zker dat het een ASW 15 is? Graupner heeft er een in het assortiment met GFK romp - maar die is wat groter:

ASW 15 B(Graupner) GFK-Rumpf/Fertigflächen Spannw. 4000 mm Rumpfl.1650 mm Fluggewicht ca. 5000 g Flächeninh. ca 78,4 g/dm² Flächenprofil HQW 2/12 mit Graupner Superfilm Folie.

Zie http://www.modellbau-hailfinger.de/flugmodelle2.html

Is de lengte van de romp zonder richtingsroer? Zoek een schaalafbeelding op (web) en dan weet je de verhoudingen en maat van de vleugels.

Voor het inbouwen van de vleugelbevestiging gebruik ik een multiplex bandstaal bevestiging. Mijn LS3 en flamingo hebben schuimvleugels ingedekt met balsa (de laatste gewoon met witte houtlijm). Voor deze afmetingen zou ik wel rolroeren inbouwen. Stoorkleppen afhankelijk van de lengte van je veld...

Die accu kun je wsl wel gebruiken, hij is wel groot, maar waarschijnlijk moet je toch wat gewicht toevoegen voor het goede zwaartepunt.

Arthur

Hoi Arthur,

Ik heb hem nog even nagemeten, met richtingroer is hij echt 130cm. Ook heb ik even gekeken naar verhoudingen van een schets van internet, ik kan er niet omheen komen dat dit een ASW15 is 8) .

Wat die schets betreft, ik heb hem nog niet met de hele vleugels er op. :?

De rolroeren komen er zowiso in, die hat mijn eerste vliegtuig namelijk al. Tog kunnen de beginners die dit lezen dat maar betr niet doen, ik had al ervaring van de echte zweverij. En stoorkleppen wil ik wel maar ik weet nog niet hoe ik ze zelf kan bouwen of welk tiepe ik moet of het beste kan kopen. zijn die dingen eigenlijk erg duur?

Groeten Halmar

Hallo allemaal

Weet iemand ook waar je profielen vandaan haalt? Ik heb nog niet echt iets gevonden voor de profielen dus als iemand nog links heeft hoor ik het graag.

Groeten Halmar.

welk profiel wil je er zijn er misschien wel enkele duizenden die je kan gebruiken voor een zwever. Zoek eens met bijvoorbeeld Eppler of HQ, Naca en zo zijn er nog veel meer soorten met ieder hun eigen verhaal.

Bij de 'echte' ASW 15 wordt het volgende profiel gebruikt. binnen: Wortmann FX 61-163, buiten Wortmann FX 60-126.

Beide profielen staan in Profili (freeware versie, www.profili2.com).
Met de FX 60-126 heb ik goede ervaringen (aan wortel en tip). Dit wordt bij verscheidene modelzwevers toegepast.

Teken de belangrijkste maten van je vleugelplan uit (rechte voorlijst, waar maak je de 'knik' in je achterlijst, wat is de verhouding tussen het tipprofiel, profiel bij de knik, en het wortelprofiel). Dan druk je drie profielen af in de goede maat - als snijmal as je voor een schuimvleugel gaat, of als profiel als je voor een ribbenvleugel gaat. Opplakken op triplex, uitzagen, en je hebt alles wat je nodig hebt.

Arthur

Hallo,

Deze informatie kan ik goed gebruiken en het is dan nog een kwesti van tijd. :D IK heb tekeningen en even preciezer uitgerekend wat de spanwijte is, drie meter veertig. 8)
Andere vraag met wat voor een elastiek schiet je dit soort zwevers af, en waar moet de zwaartepundshaak zitten?

Groeten Halmar.

Back