ASW 20 en ASW 22

Hallo,
vanmiddag liet een clublid zijn nieuwe aanwinst zien
de ASW20 van Hangar 9 met een spanwijdte van ongeveer 470 cm.
zie onderstaande link
http://www.modellhobby.de/HORIZON-H...Id=&a=article&ProdNr=094HAN4955&t=3&c=31&p=31

Daar ik zelf de ASW22 heb van 4 meter span,en nog wel eens wat groters wil .
Viel mijn oog op de
ASW22 van Baudis met een spanwijdte van ongeveer 530 cm.
zie onderstaande link
http://www.baudismodel.com/models/k1596-actual/1466-asw-22bl-scale-1-5.html

Wat mij dan opvalt, buiten de constructie om enz. is het grote verschil in lengte van de romp.
De ASW20 kleinere spanwijdte maar een romplengte van ongeveer 230cm.
De lengte op de site van Horizon Hobby klopt niet !!

En de ASW22 grotere spanwijdte maar een romplengte van ongeveer 160 cm.

Wie kan en wil hier iets over zeggen.
Wat is/kan de reden daar van zijn ?
Voor mijzelf kan ik niks bedenken, had het eerder andersom verwacht .
Grotere spanwijdte langere romp.

Groet,
Joop

hoi joop,

voor zover ik weet is de ASW 22 van Baudis de BL verzie deze had in het echt ong. 5 meter meer spanwijdte als
de standaard ASW 22. dus als je de standaard ASW 22 pakt met een span van 22 meter en dat deel door
5 dan kom je op een span van 4,4meter en dat is kleiner dan de horizon ASW 20
ik hoop dat je hier mee geholpen ben.

groet,
dementor

hoi joop,

voor zover ik weet is de ASW 22 van Baudis de BL verzie deze had in het echt ong. 5 meter meer spanwijdte als
de standaard ASW 22. dus als je de standaard ASW 22 pakt met een span van 22 meter en dat deel door
5 dan kom je op een span van 4,4meter en dat is kleiner dan de horizon ASW 20
ik hoop dat je hier mee geholpen ben.

groet,
dementor
Dank voor je antwoord, en wat jij schrijft is mij duidelijk.

Maar waar het mij om ging is de lengte van de romp ,specifiek bij bovengenoemde en onderstaande modellen.

De kleine ASW van Hangar heeft een spanwijdte van 470 cm en een romplengte van 230cm.
De grotere ASW van Baudis heeft een spanwijdte van 530 cm en een romplengte van 160cm..
En ze zullen beide goed vliegen, heeft de romplengte dan zo weinig invloed op het vlieggedrag ?

Je zou eerder verwachten hoe groter de spanwijdte hoe langer de romp.
Maar dat is bij deze modellen dus niet zo.
Het toestel met een veel grotere spanwijdte heeft een veel kortere romp.

Dank voor je antwoord, en wat jij schrijft is mij duidelijk.

Maar waar het mij om ging is de lengte van de romp ,specifiek bij bovengenoemde en onderstaande modellen.

De kleine ASW van Hangar heeft een spanwijdte van 470 cm en een romplengte van 230cm.
De grotere ASW van Baudis heeft een spanwijdte van 530 cm en een romplengte van 160cm..
En ze zullen beide goed vliegen, heeft de romplengte dan zo weinig invloed op het vlieggedrag ?

Je zou eerder verwachten hoe groter de spanwijdte hoe langer de romp.
Maar dat is bij deze modellen dus niet zo.
Het toestel met een veel grotere spanwijdte heeft een veel kortere romp.

joop, ik snap wat je bedoelt. maar dit romp verschil komt hier door dus de allereerste asw22 was dus 22 meter en als je deze bouwt op een schaal van 1:5 kom je op een vleugel lengten van 4 meter 40. dit is dus kleiner als de asw20 van horizon, dus ook een kleineren romp, maar later hebben ze de echte asw 22 aangepast met verlengde wing tips zonder de romp te verlengen. hier door werd hij dus 26,5 meter en dat op een schaal van 1:5 is 5,3 meter, maar deze heeft dus nog steeds de romp van de 22 meter verzie op een schaal van 1:5

over of hij goed zal vliegen. ik vlieg zelf sins een korte tijd een baudis jedi en ben er meer dan zeer te vrede over. echt alles wat zij leveren is in top staat en denk niet dat zij hun goede naam op het spel zoude zetten met een slechte kist. dus over of het vliegt of niet zou ik me geen zorgen maken bij hun.

groet,
dementor

Het zijn allebei (semi)schaalmodellen.
De echte ASW20 (15-meter klasse) heeft een spanwijdte van 15m en een lengte van 6,8m. Het Hangar9 model is dus ongeveer schaal 1:3,2 maar de romp van het model is ietsje te lang - mogelijk om het vlieggedrag te verbeteren.
Een ASW22B (Open klasse) heeft een spanwijdte van 27m en is 8,1m lang. Het Baudismodel heeft een schaal van 1:5 en de romp heeft ook ongeveer de schaal-lengte.

Het klopt dat dit heel anders vliegt, niet per definitie beter of slechter - wel anders. Een grotere spanwijdte verbetert de zweefprestaties maar de rolsnelheid is bijvoorbeeld veel kleiner. Om stabiel te blijven moet de romp langer zijn (en dat is bij de echte ook zo) maar om de weerstand te beperken zo min mogelijk. Voor de echte spelen gewicht, transport en opslag ook een rol, dus je moet ergens een grens trekken qua afmetingen.

Laatst bewerkt:
Zoals Dementor schrijft is Baudis top kwaliteit. Je koopt dan echt een kist voor het leven (mits je hem niet crasht).

Back