ASW 22 graupner

Na een bezoekje van gerrit aan mij (want hij had zijn cirrus stuk gevlogen)

Kwamen we op de asw 22 van graupner toen bedacht ik me in eens van volgens mij moet ik er ook nog 1 hebben

en ja hoor ik had hem nog

alleen mis ik het rudder

heeft iemand een tek van het rudder

en valt de asw onder vintage?

gr erik

nou nou

wie zou er ook nog een asw 22 "thermiek uitvoering" met opzet motor van graupner hebben ?
wim-holiday%20078.jpg

Laatst bewerkt:
Ha die Erik,

Ik heb ook een ASW-22 in renovatie. Tekening heb ik digitaal beschikbaar, stuur maar een pb met je mailadres.

Groeten Jako

edit: is inderdaad vintage, de ABS romp helaas ook

is inderdaad vintage, de ABS romp helaas ook

Bij deze kist is de overgang van de staarboom naar het kielvlak kwetsbaar, net zoals bij mijn Robbe Focus met ABS romp die ik net heb gerestaureerd.
Die romp heb ik aan de buitenkant met strips carbonweefsel / epoxy verstevigd. Je ziet er nauwelijks wat van maar dat deel van de romp is er een stuk sterker van geworden. Wellicht ook een idee voor deze kist. Groeten, Maarten

Nou de asw heeft gevlogen.

Hij vliegt lekker alleen een beetje traag op rudder
Maar dat is ook gewening vlieg voor namelijk met rolroer zwevers

Ben vergeten om foto's te maken

Met het vintage in wichmond kunnen jullie hem zien

Gr. Erik

mijn asw22 vliegt ook goed, alleen wat snel naar mijn "ervaring" met andere oldtimers.

ik heb helaas geen opzet motor dus moet het met de elastiek omhoog , of op de rug van de motorkistjes.

Ik heb inmiddels 'bij toeval' beslag weten te leggen op de tekeningen van de ASW-22 Thermik met span 2,55 meter en ribbenvleugel. Hierop staan alle ribben afgebeeld dus goed na te bouwen. Voor de geinteresseerden zal ik trachten zsm een scan te maken.

Daarnaast kom ik inmiddels om in de styro/abachi vleugels, stabilo's en richtingsroeren voor dit toestel. Mocht iemand een set nodig hebben?

Ik heb inmiddels 'bij toeval' beslag weten te leggen op de tekeningen van de ASW-22 Thermik met span 2,55 meter en ribbenvleugel. Hierop staan alle ribben afgebeeld dus goed na te bouwen. Voor de geinteresseerden zal ik trachten zsm een scan te maken.

Daarnaast kom ik inmiddels om in de styro/abachi vleugels, stabilo's en richtingsroeren voor dit toestel. Mocht iemand een set nodig hebben?

Als de romp zelf te bouwen is lijkt mij een setje wel interassant

Nou, das eigenlijk niet zo, is van ABS. Alles kan natuurlijk... Mijn opmerking kwam voort uit het feit dat iedereen hem een beetje snel vindt vliegen. Bij de Thermik versie moet dat aanmerkelijk beter gaan, is een stukje lichter en ietsje groter (25 g/dm2).

Volgens mij is dit het probleem van wel meer oudere ABS kistjes van Graupner(excl Cirrus ed)
Mijn DG-100 is ook zwaar vliegt snel, niet echt ''comfortabel''.
In de tekeningen van de ASW-22 zou ik ook wel geïnteresseerd zijn.(Jako)

Groeten Rick

das was mijn opmerking... hij vliegt snel, maar op hoogte is dit geen probleem.
in tegendeel, hij steekt goed door bij wat tegenwind.
maar als je op een klein plekje wil landen... dan kan je je aardig verhappen. (ik toch) want mijn toestel heeft geen remmen ofzo.

ik heb ook de abashi beplanke vleugeltjes.

Jakkie takkie zei:

Heb je ook nog vleugels met tolroeren daar heb ik wel belang bij

Erik,

Ik heb zelf een set met rolroeren. De andere twee sets hebben dat niet maar die kun je er wel van maken natuurlijk. Het zijn wel oude vleugels dus er zit wat werk aan.

Back