ASW of niet?

• Topicstarter Topicstarter KDLdezwart
  • Startdatum Startdatum
K

KDLdezwart

Guest
Zijn er mede zwevers die wellicht weten wat dit voor een model is? :confused:

77f5_1.JPG

9a2f_1.JPG

Hoor graag van jullie.

Het zou ook een astir van grob kunnen zijn
Of een SZD Junior.
Het kan een ASW zijn

Het is geen DG want die heeft 1 grote kap.

Succes bij het zoeken

Het zou voor de kenners misschien makkelijk zijn om een foto van de zijkant te maken.

Trouwens welkom op dit forum.

Laatst bewerkt:
Dank je wel, Bertus.

Heb er helaas verder geen foto's van. Heb een leuke deal kunnen maken op inet. Maar is wel handig als ik weet wat het voor een type is..
Wil er graag een leuk draadje van maken om hem nog meer schaal te kunnen krijgen.

Een zijaanzicht zou wonderen doen. Een kleine hint in (waarschijnlijk) de goede richting:

a) DG 100G (DG-100 en DG-100G hebben beide een 2-delige cockpitkap, DG 100 heeft echter een pendel-hoogteroer met pijlstelling, de DG-100g geeft een gedempt hoogteroer zonder pijlstelling. De DG-101 had een ééndelige cockpitkap die we van de huidige generatie DG's kennen (300, 400, 600, 800)

b) DG-200 (stabilo als DG-100G en 2-delige cockpitkap, echter vleugels voorzien van flaps. DG-202 had een ééndelige kap)

c) Glassflügel Kestrel (eveneens voorzien van een 2-delige kap en een gedempt hoogteroer zonder pijlstelling)

Even Google-en kan misschien meer duidelijkheid scheppen

M.v.g.

Paul

LS1? Die heeft een enkele cockpit die niet tot aan de neus doorloopt.
Het is ook geen Schleicher ASW of ASH, die hebben ook niet die ver doorlopende cockpit. Dat heeft een DG300 weer wel geen dubbele cockpit.
Wat het wel is....geen idee. Nog.

Kestrel of DG

Ik heb nog even verder gekeken. De cockiptkap bij de Kestrel loopt aan de neus met een scherpe knik omhoog. Bij de DG's gaat dit geleidelijk over (ronding)

Gezien het feit dat er bij mijn weten geen kit is geweest van de DG-100G (wel van de DG-100, bouwkit Robbe eind jaren 70 - begin jaren 80), houdt ik het op een DG-200. Er zijn o.a. modellen van Roke, welke je op ebay nog wel eens tegenkomt

M.v.g.

Paul

enkel de ls1-F loopt volledig door tot aan de neus.
de ls1-C en D niet ....

Laatst bewerkt:
Grob G-104 Speed Astir2

Heb geen foto's kunnen vinden van de LS-1f met doorgetrokken kap. De eerste LS-1's hadden een 2-delige kap vergelijkbaar met de Kestrel. Foto's van de LS-1f die ik heb kunnen vinden waren met een 1-delige kap, die niet tot aan de neus was doorgetrokken.

Een andere mogelijkheid die wel een 2-delige kap doorgetrokken tot aan de neus is de Grob G104 Speed Astir 2. Ook deze is voorzien van een T-staart met gedempt hoogteroer zonder pijlstelling......

Kortom: Zonder zijaanzicht van het model blijft het gokken!

Klopt de ls1-f is uit 1 stuk en loop niet volledig door. maar dat bedoelde ik dat de f uit 1 stuk was en de vorige versies 2 delig ;)

De canopy klopt niet helemaal maar qua bouw heeft het veel weg van een DG 300 serie.
En toch komt deze zwever me errug bekend voor :confused: Lijkt wel een bekend eind jaren '80 kitje van een bekend merk. :confused:

**edit** maar de lijn van de vleugels klopt dan ook weer niet :-(

Laatst bewerkt:
Mijn eerste gedachte was een Graupner Cirrus 75 of Mini Nimbus. Maar dat komt denk ik vooral door het stabilo en de vleugels. De romp lijkt niet te kloppen.

Oooooo kom op met die zij-aanzichten en wat gegevens, zoals de spanwijdte en de lengte:p

Hier een foto van mijn WIK Speed Astir.
Jammer genoeg is dit model tijdens een 'mid-air' met een DG 600 (het toestel op de achtergrond) verongelukt.
Mocht het 'raadsel' inderdaad een vol GFK WIK Speed Astir zijn heb je wel een dijk van een klassieker, ik vind het in ieder geval nog steeds erg jammer dat hij is gecrasht.

Nadat ik aanvankelijk aan een Kestrel dacht begin ik ook steeds meer te geloven dat het een Speed Astir is.

Harry

GroteFoto-PGFGFXCQ.jpg

Het wachten is even op onze wandelende encyclopedie Jan-Hein.
Die zal wel zeggen: "Dat is een....", er vervolgens een plaatje uit een catalogus bij plakken en terloops melden dat hij er ergens ook nog een heeft liggen. Met 3 reserve vleugels waarschijnlijk :-)

Ik heb hem een PB'tje gestuurd, rustig afwachten maar.

O, is het hier ?

Eigenlijk heb ik geen flauw idee......De foto is ook niet erg duidelijk. Een zijaanzicht zou al heel wat helpen.

Misschien is het een DG 100 of anders een DG 600 van Graupner, maar eerlijk gezegd zou ik het niet weten.

Groeten, JH

Dit lijkt erg op een van mijn kisten.

7133477cc5d4569dc.jpg

Ik heb nooit precies geweten wat het is, maar er staat wel "grob" op de staart. Dit zou ook wel eens zo'n speed astir als die van Harry kunnen zijn. Gegevens van mijn model: span 3,17m, glas romp, vleugels ribben vol beplankt. Ik kan geen detailfoto's maken nu, zit tot vrijdag in het buitenland voor werk.

Wat ik wel heb zijn 2 filmpjes:
Filmpje 1
Filmpje 2 vanaf 1:15.

Misschien kom ik nu ook eindelijk te weten wat voor kist dit is. Hij vliegt overigens prima. Ik hoop hiermee binnenkort mijn eerste sleepvluchten te maken.

Laatst bewerkt door een moderator:
Back