ASW15b schaal gegevens

ASW15b 1:3,3

Beste forummers,

Voor een ASW15 die ik net gekocht heb ben ik op zoek naar foto's van het origineel met nederlandse registratie.
Ik heb er paar gevonden maar nog geen goeie foto's:
ph515
ph528
ph530

Wie kan mij helpen aan mooie foto's?

Laatst bewerkt:
Hee Erik,

wees brutaal en ga naar de volgende site:
Inspectie Verkeer en Waterstaat : : : Divisie Luchtvaart : : :

Vul daar de registratie in: 515 of 528 of 530

En zie daar de gegevens van de eigenaar + telefoonnummer.
Bel hem op, leg uit wat de bedoeling is, spreek wat af en maak zelf de detaifoto`s die je wilt.

Als je je model af hebt ga je weer naar de echte, leg je hem ernaast en maak je een foto voor de eigenaar van de echte en jouw model.

Zo geregeld dus ;-)

Te makkelijk, net gebeld en de foto's zijn zelfs al binnen, incl een uitnodiging om op Terlet foto's te komen maken met origineel en model!

Wie kan er overigens goed stickers plotten?

THX

Laatst bewerkt:
Hier een paar foto's van het model zoals het nu is:
ec3b_1.jpg

ed27_1.jpg

edc9_1.jpg

en een paar foto's van het origineel:

asw15_web.jpg

ASW152_web.jpg

ASW-2005-1_web.jpg

Misschien niet het meest uitdagende design voor een vliegtuig maar wel helemaal zoals een ASW er uit hoort te zien.
Mijn eerste echte zwever ( na de Beginner van Graupner) was ooit een ASW15 van robbe. Helemaal van hout en zonder rolroeren. 2,15 m spanwijdte oid.
Een beetje nostalgie speelde waarschijnlijk wel een rol in de keuze voor deze kist!

Laatst bewerkt:
Inmiddels heb ik het juiste lettertype en het logo in de juiste maat op de computer staan. Nu nog ergens laten snijden. Wie heeft er een mooie stickerplotter staan kan mijn .ai /.eps files plotten?
asw15_total_def.jpg

@Erik van Nes: THX, ik heb hem een mail gestuurd.

Ga nu alle servo's eens testen. Er zit van alles in.
Voor in de romp komen 3 stuks 4,8V ontvangeraccu's zodat ik wat op het lood kan besparen. Zonder accuweiche etc. gewoon 3 losse accu's als er 1 leeg raakt, prik ik om naar de volgende enz.

De komende tijd zal ik wat foto's maken van de kist. Het is een Gewalt romp met eigenbouw cnc gesneden vleugels met totaal 4,9 m spanwijdte. Het Stabilo is net als origineel een pendelroer. Het zal wel even zoeken worden naar de juiste neutraal stand. Ik heb de neutraalstand nu uitgemeten op een instelhoek verschil van 1,5.

Volgens de bouwer een goede thermiek kist met oersterke vleugels...
vleugelbevestiging: 14mm rondstaal en 2mm goudkontacten voor de servo's in de vleugels (stoorkleppen en ailerons).

Ben benieuwd hoe die vliegt. Ik was al een tijd heel bewust op zoek naar een ASW15 of een grote K6. Vooral de ASW15 omdat dit een kist is die je maar zelden tegenkomt en toch juist een heel karakteristiek uiterlijk heeft.

Laatst bewerkt:
De datei staat ondertussen in mijn snijdprogram en de grote is gescheckt .

Passende folie is bestelt in Duitsland omdat Ik grijs normaal niet op voorraad hat . (nu wel)

Mvg Johan

OK Johan! Ik ben erg benieuwd naar het resultaat!

Ik wil de vleugels, die met oracover zijn bespannen spuiten (tippen oranje/rood) Iemand ervaring daarmee en een tip voor goede lak?

Laatst bewerkt:
Erik , de folie is binnen , stuur je effe per post een stukje van de kleur .

Kan je zien of het past .

Voor de tips zou ik de oracover 2K lak nemen .;)

Mvg Johan

Geweldig! had ik je al mijn adres gemaild? Anders via Pb. Is die Oracover 2K lak er overigens ook in spuitbus. Ik kom het tot nu toe alleen als gewone lake tegen en ik heb geen airbrush setje oid.

Laatst bewerkt:
Adres hat ik al via mail gekregen .

Oracover lakken alleen voor airbrush of kwast/roller (2 soorten harder)

Vroeger hat je orapaint in spuitbus van een firma uit berlijn , maar die is er niet meer .

Mvg Johan

Kom net terug van weekje oostenrijk en er ligt een envelop met superstrak gesneden stickers op de mat! Zien er erg goed uit. Volgende week ga ik de romp en vleugels beplakken en schilderen

Ik heb inmiddels ook 3 ontvanger accu's van 2400 mAh Dus ik kan nu ook gaan beginnen met het uitwegen. Er zal nog een behoorlijk beetje lood bij moeten.

Ik ben vanplan om de accu's er alle drie in te stoppen en er telkens maar 1 tegelijk aan te sluiten, dus zonder tussenkomst van accu weiche oid.

Ook ga ik de servo van het wiel vervangen. De servo is van formaat baksteen en heeft paars bruin blauwe snoertjes (micrprop? simprop?) Ik kan er geen passende heveltjes voor vinden en hij is eigenlijk ook niet sterk genoeg.

De servo voor de retrac ;EZFW; intrekbaarwiel etc. is vervangen en nu trekt de servo de romp bijna doormidden, kracht genoeg dus.
Ook de accu's liggen stevig in het vooronder. Nu alleen nog het zwaartepunt op de juiste plek zien te krijgen en dan kan de ASW15 de lucht in.

Ik kies een instelhoekverschil/ EWD (die duitsers zijn wel lekker efficient met hun afkortingen) van 1,5 voor het pendel roer. Afwachten of dat OK is. Blijft altijd lastig vind ik.

PH-515 moet ook nog bestickerd worden, maar daar wacht ik even mee totdat alles verder klaar is.
Wellicht dat ik in de staart ook nog een echt wieltje inbouw, lijkt me mooier dan een epoxy uitstulping....

Inmiddels heb ik ook de juiste kleuren voor de verdere afwerking in huis. Komend weekend wordt het geen vliegweer, dus wellicht kan er dan weer aan de ASW15 geklust worden.

update: vrijdag jl. heb ik de neus geschilderd, echter de lak (PU lak van Simprop) is na 48 uur nog steeks "stickie" het hardt dus niet goed uit. Het ziet er prima uit maar het wordt niet hard....

Laatst bewerkt:
update met foto's

Bijgaand de eerste foto's van de ASW15 met nederlandse registratie en bijbehorend kleurenschema.

pasen2008_001_web.JPG

pasen2008_004_web.JPG

Alles is klaar voor de eerste start, alleen nog het zwaartepunt uitwegen. Als de kist helemaal is opgebouwd voor het uitbalanceren, maak ik nieuwe foto's van de complete ASW15!

UPDATE: Na 2 weken was de lak op de neus nog niet droog en begon helemaal dof te worden. een fles thinner en alles was er af!! Vandaag gespoten met spuitbuslak van Crafts/ motip. Eerst in rood daarna oranje/rood er over heen. Het resultaat is perfect. Nu maar hopen dat dit wel droogt.

Laatst bewerkt:
Maidenflight Geslaagd!

Zaterdag de eerste vlucht gemaakt tijdens BIGGS in Lelystad. Zie elders het aparte draadje hierover.
Met name de neutraal stand van het pendelhoogteroer en de benodigde uitslag was nog even spannend. Mede door de perfecte weersomstandigheden verliep de eerste vlucht geweldig. Ik heb 2 tandjes "up" moeten trimmen (voor zover je van tandjes kan spreken bij digitale trim) verder niets!!!
Hij vloog perfect. Super in de thermiek. luistert erg goed naar de roeren. misschien dat het zwaartepunt nog een fractie naar achteren kan....
3 heerlijke vluchten gemaakt!
Het eindresultaat:
2461920371_cf368be70f.jpg

Laatst bewerkt:
Back