Asw19 Paritech

Goeiedag!

Ben een 1:4 asw19 van paritech voll-gfk aan het bouwen.
Kist is ver af. Stickertjes besteld...

Bij het bevestigen van de vleugels, heb ik bij vorige kleinere zwevers altijd twee haakjes in de vleugel geschroefd en deze in de romp met tie-raps verbonden...

Op een stukje gfk houden deze haakjes niet...

Zou het voldoende zijn om de vleugels te tapen?

Iemand ervaring? Arjen misschien?
spann 3,75 meter

Vriendelijk bedankt!!

Dagmar

Hoi Dagmar,

Goede keuze deze kist van paratech.
je een kunt speciale vleugel een lock kopen voor zwevers.
De kans bestaat echter dat deze los kan schieten (heb dit sieg gebeuren).
Als je dit gebruikt is tapen een extra beveiliging.
Tapen is een goede optie dit doe ik zelf namelijk ook met 4 meter schaal kisten.
Ook wordt er tape gebruikt bij de f3j en f3b kisten werkt prima.

Groet Martijn Ebberink

Martijn, dank je voor je antwoord.

Even ter verduidelijking: Jij taped 4mtr kisten zonder gebruik te maken van die locks? Dit is ook mijn bedoeling. Dit is dus voldoende?

Dankjewel!

Hoi Dagmar,

Ja, alleen tapen is voldoende.

Let wel:

Goede tape gebruiken bijvoorkeur hansaplast.
Brede tapen gebruiken.
Zorg dat er geen vocht tussen de tape en het te tapen oppervlakte zit.
Zorg voor goede passing van de vleugels op de romp de tape is immers alleen voor het voorkomen van het afglijden van de vleugel.
tape strak (zonder rimpels) aanbrengen.

Ik neem aan dat het bovenstaande bekent voor je is gezien de (ervaren)kist die je aan het bouwen bent.

groet martijn

Haha,

Jawel, het is wel een eerste gfk kist en ook de grootste tot nu toe...
Heb hiervoor oa een van Rippin gehad...

Wilde alleen even zeker weten dat ik niet de enige zou zijn die vier kilo weggooit zonder "echte" vleugelbevestiging!

Dankjewel!

vleugelhaakjes

Bij al mijn kisten heb ik de haakjes weggelaten. geen enkel probleem ook niet bij het draaien van rols je moet natuurlijk wel tapen..
Mocht je geen oppervlakte hebben voor de tape maak dan een kokertje van glasmat bij de romp, waar de vleugels in passen..

succes PUCK....

Ik heb een asw20 3,40 meter van rippin gehad. Ik heb hem nog, alleen zijn het er nu twee... romp gebroken na een "eigen schuld" vleugel in de grond incident... De vleugel is echter nog heel. Het is een 16mtr asw20 zonder flaps.

Mooie kist, schuim/balsa vleugel. Niet te duur, wel nog wat werk aan...
Romp is stevig, wel een naad over de lengte, schuren plamuren spuiten dus...
Romp is gescheurd aan de cockpit, staart is stevig...
Vleugel zijn aan de slappe kant, buigen prachtig door, overleven desondanks een crash.
Remkleppen ingebouwd... Alleen schuren, rolroeren uitsnijden en folieen
Voorzichtige loops en snelle zoemer geen probleem.
Ritz 2 profiel, thermiek gaat prima. Voorzichtig aan de helling ook.
Prima kist voor relatief weinig geld, maar wel nog eea aan te bouwen!

Ik ga hem dan ook zeker weer opknappen!

Heb van meerdere lui verhalen vernomen betreffende zwakke vleugels en zelfs gebroken vleugels... kan het me voorstellen, maar met normaal vliegen geen probleem. ook hebben een aantal kits een te weinig aan v-stelling, waarna de kit meteen zonder problemen werd omgeruild. zelf geen problemen gehad. kits worden per bestelling geproduceerd.

Die asw19 van Paritech is iets groter, volledig kunststof, schaal en is dus ook meer dan 2 keer zo duur... echt een "volwassen" kit

Mvg, Dagmar

Dagmar,
Zoals je in mijn bouwverslag kan zien worden mijn vleugels verbonden middels stalen tongen in een messing huls. Daaromheen zit bij mij een klemstuk wat de vleugels bij elkaar houdt. Daarnaast breng ik altijd tape aan. Mijn ervaring is dat bij nette landingen op gras de vleugels met enkel tape wel blijven zitten. Maar bij mindere landingen en/of in hoog gras zwiepen ze natuurlijk flink naar voren en gaan dus los van de romp. Op zich is dat helemaal niet erg maar bij mij zitten de spoilers op een centrale servo. Die wordt dus aan stukken getrokken als de vleugels van de romp gaan.

Tijdens het vliegen zijn de krachten veel kleiner en ben ik er eigenlijk van overtuigd dat tape voldoende is, al zou een borging mij geruster stellen.

In mij Tenerife zit trouwens ook een mooie constructie: in iedere vleugel zit een pen met oog, wat de romp in steekt. Als de vleugels gemonteerd zijn zitten die ogen precies achter elkaar. Daar gaat dan een stalen pen doorheen en de vleugels zitten vast. De ogen zijn met schroefdraad af te stellen.

.... Het is een 16mtr asw20 zonder flaps.

Die bestaan niet volgens mij. Een ASW19 heeft geen flaps. De ASW20 ziet er vrijwel gelijk uit en is voor een groot deel gelijk aan de 19, maar heeft wél flaps. Mijn ASW20 is dus eigenlijk ook een 19.....

Arjan je hebt gelijk, het is een model van een 16mtr asw20, maar dan idd zonder de flaps! Of een model van een 19 met, naar verhouding, iets te lange vleugels...

Ik heb een paar jaar geleden voordat ik ging werken een echte asw19 gehad, daarom heb ik nu geinvesteerd in een model van Paritech. Helaas te weinig tijd voor het "echte" zweven...

Ah op die manier. Waarom maak je er eigenlijk geen flaps in? Toen ik die van mij bouwde had ik een 6-kanaals zender (kanaal tekort dus) en zag ik op tegen nog meer servo's. Inmiddels ben ik over naar 8-kanaals en nu overweeg ik regelmatig de zaag alsnog in de vleugels te zetten....flaps zijn wél stoer natuurlijk :-)

mmmh.... Ik durf dat niet goed met een kunststof vleugel... Als het nu hout was...

Als ie af is volgen er fotos!

Groetjes!

Back