ASW28-18 van HF-modell (5 meter span)

Hallo allen!

Afgelopen week mijn nieuw projectje laten leveren thuis:
De 5 meter voll gfk Asw28-18 van HF modell, schaal 1:3,6.
Plan is om het toestel uit te rusten met een electromotor, maar ben nog op zoek naar de juiste combinatie. Er zijn een aantal opties:
- de Robbe FES aandrijfkit specifiek voor dit toestel is helaas niet meer leverbaar. Voordeel van deze kit is de bijhorende modificatie voor het intrekbaar landingsgestel. Met de modificatie staat het toestel wat hoger van de grond, dus blijft de prop verder van de grond.
- een EMA scale 800 van Schambeck... 800 Watt op 6s. Nogal prijzig... vind het ook niet zo mooi uitzien...
- ik ben dan maar op zoek gegaan naar alternatieve oplossingen. Ik hou het graag op een aandrijving in de neus, met spinner en witte klapprop.
De Hacker A50-12s V3 met een 13x10 prop op 5S geeft 777 Watt.
Met een 14x7 prop op 6S geeft dezelfde motor 1100 Watt.

Heeft er iemand ervaring met aandrijving van dit soort toestellen?
Blijkbaar zou een 13" prop nog lukken met het originele landingsgestel op asvaltbaan. Ik hou het graag zo licht mogelijk dus ben eerder geneigd om voor de 777 Watt te gaan op 5s.
Kom ik met dat vermogen veilig in de lucht? Voor mij moet het toestel niet stijgen als een raket. Liever een waarheidsgetrouwe rate of climb.
Heb zowel asvalt als grasbaan beschikbaar.
Scale-interieur gaat er uit voor gewichtsbesparing. Landingsgestel van 400gram zou er ook uit kunnen en gewoon vertrekken op een startwagen...
Alle tips zijn welkom!

Je moet een grote zwever niet te licht maken dan vliegt hij alleen lekker met windstil weer.
Als je een goed zwevende kist wil moet je geen schaalzwever kopen maar een f5j zwever.
Je kan gerust een zware motor met accu gebruiken want ik je heb toch rond 1 kg gewicht nodig in de neus.

Ik zou wat vermogen betreft tussen de 120 en de 150 watt per kilo gaan zitten.
Vooral omdat je maar een kleine prop kan steken heb je een laag rendement waardoor je beter dichter bij de 150 dan bij de 120 watt kunt gaan.

Ok Bertus,
dat zal ik in gedachten houden.
Ik heb inderdaad al gezien dat dit toestel in pure zwever configuratie aardig wat gewicht nodig heeft vooraan.
Dus ik veronderstel dat de ombouw naar electro niet gigantisch veel gewichtstoename zal geven.
ik schat zo rond de 7,5 kg uit te komen vliegklaar met de voornoemde setup.
(met landingsgestel, 6s-5000, Hacker a50, enz...)
Met de 14x7 prop op 6s geeft dat 145 Watt/kg
Verder heb ik nog wat twijfels over de stroomvoorzieningen.
Voor de motor zowieso de hacker 70A OPTO regelaar.
Voor de servo's had ik een 10A BEC in gedachten die ook de stroom haalt van de 6s accu.
Dus geen aparte accu's voor ontvanger.
Wel een kleine aparte 2s accu voor het landingsgestel.
Dit alles alweer uit gewichtsoverweging. Ik hoop op die manier dichter bij het gewicht van de pure zwever-versie te blijven.
Als ik naast de aandrijfaccu ook nog eens een aparte (dubbele) stroomvoorziening moet inbouwen gaat het mij allemaal wat zwaar worden vrees ik.

Als je de motor in de neus zet wordt je bijna niet zwaarder.
En als dat zo is merk je daar echt weinig van.
Ik heb samen met mijn broer ieder een ash-26 van 6 meter gehad.
Hij zonder motor ik met klapwerk.
De zijne woog 12 kilo de mijn 14 kilo.
We hebben nooit verschillen ervaren dan alleen als het een beetje waaide dat ik veel makkelijker kon steken.
Echt maak je om een kilo niet druk al moet je het niet overdrijven natuurlijk.
Over de set up kan ik weinig zeggen daar er tegenwoordig zoveel te koop is.
Ik hoop deze winter ook aan mijn asw 28 van 5 meter te gaan beginnen maar weet nog niet wat ik ga gebruiken.
Ik ga in ieder geval voor low budget met zo weinig mogelijk elektronica er in.
Ik ben een hobby king klant omdat al dat dure spul misschien 5% beter presteert maar 5 keer zo duur is.
Vlieg al 2 jaar met een low budget hk elektro motor en lipo's in mijn piper en sleep er tot 17 kilo vlot mee omhoog

Ik vlieg tegenwoordig met een ontvanger op 7,4 volt dus kan direct met 2 cels lipo overweg.
Als ik bang ben voor te veel stroom door mijn ontvanger pak ik twee ontvangers met ieder een eigen lipo.

Dit schijnen hele goede regelaars te zijn al heb ik er zelf geen ervaring mee.
Ik heb een soortgelijke veel goedkoper bij een mede forumlid gekocht.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/...V_4_14S_Brushless_Speed_Controller_OPTO_.html

Back