ASW28 7,2m achter een elektro sleper!

PH_AJH

In Memoriam
Forum veteraan
Deze wel eens gezien? Elektro is echt in opmars...
Best wel leuk zwevertje ook trouwens :cool:

Deze persoon heeft trouwens meer leuke filmpjes, moet je maar eens kijken.

Laatst bewerkt door een moderator:
Deze is zo mogelijk nog mooier...en achter dezelfde sleper

Heel mooi model zeg! Hij heeft zelfs de moeite genomen om een MacCready ring na te maken, voor op de snelheidsmeter!

Deze youtuber was ik inderdaad al eens tegen gekomen, dat filmpje waarbij ze met een Easyglider rondom een vlaggenmast (blijven) cirkelen is ook leuk:
[media=youtube]oMqdymoQoxg[/media]

Moet je eens kijken rond 1:43 wat een vogels er wel niet in die bel zitten.
Inderdaad! Kwam zelf afgelopen zondag ook weer ineens allemaal vogels tegen op 750m hoogte.. daar zat wel mooi een goeie bel!

Inderdaad mooi zeg! Mooie landing trouwens ook, ze melken die ASW behoorlijk ver uit... en mooi gesleept. Je ziet ook heel vaak dat dat super steil omhoog gaat.

Wel erg groot overigens, ik zag van de week ook nog een Piper schaal 1:2. Dat is toch een beetje te gek naar mijn mening.

Electro slepen is inderdaad erg fun. We ondekten laatst dat een calmato sport heeeeeel netjes sleept :) Lijn om de vleugel heen en achter onder de vleugel laten uitkomen en dan boven de romp laten samenkomen.

Zo laatst een 3kg oude zware zever omhoog getrokken. Je merkt niet dat er een zwever achter hangt :) Compleet neutraal alleen ging het wat minder snel omhoog dan anders ;) Los koppelen hoeft toch niet want een calmato heeft weinig waarde ;) Alleen voor de zwever kan het nuttig zijn. Het is vooral leuk op de club omdat het zo enorm simpel is en goed vliegt. Veel fun.

Nu we het toch over (elektro) slepen hebben,

Waarom wordt er niet meer gesleept met (sterke brushless) elektrozwevers? Of wordt dit in nederland wel gedaan bij sommige clubs?
Bijvoorbeeld een Super Dimona (bij uitstek geschikt denk ik!), o.i.d. Of een andere 'gewone' elektrozwever uitgerust met sleepinstallatie en landingsgestel.

Ik bedoel, dit doen wij in het 'echt' ook vaak: het grote voordeel is dat beide vliegtuigen qua vliegeigenschappen dichter bij elkaar in de buurt zitten, beide een hoge aspect ratio. En dus ook tijdens het slepen het zelfde reageren op verschillende luchtbewegingen; turbulentie, thermiek, etc.

Nu we het toch over (elektro) slepen hebben,

Waarom wordt er niet meer gesleept met (sterke brushless) elektrozwevers? Of wordt dit in nederland wel gedaan bij sommige clubs?
Bijvoorbeeld een Super Dimona (bij uitstek geschikt denk ik!), o.i.d. Of een andere 'gewone' elektrozwever uitgerust met sleepinstallatie en landingsgestel.

Ik bedoel, dit doen wij in het 'echt' ook vaak: het grote voordeel is dat beide vliegtuigen qua vliegeigenschappen dichter bij elkaar in de buurt zitten, beide een hoge aspect ratio. En dus ook tijdens het slepen het zelfde reageren op verschillende luchtbewegingen; turbulentie, thermiek, etc.

bij ons op de club doen we dit wel eens een keertje.
dat gaat best hoor.
alleen is er maar 1 nadeel, en dat is dat de sleper en zwever tegelijk gegooid moeten worden omdat er geen onderstel onder de sleper steekt :) maar een beetje oefening en dat gaat vlot.

Wij doen het sinds een paar maanden ook.
Daar ik eerst grotere kisten heb gesleept met een benzine motor, doe ik het nu juist zo klein mogelijk met electro.
Het voordeel met kleine modellen is dat de accu's goedkoop zijn en je dus vele sleeps kan maken.
Ik sleep nu met een hots (zagi achtig model)
Mijn volgende sleepkist wordt de zaunkonig
Met de graupner kadet kan je ook grotere kisten slepen ik denk tot 4 meter.
Ik vind het tegenwoordig juist hoe kleiner hoe leuker.
Lekker simpel.

Iets bescheidener, maar hier is mn Ibis 120 als electrosleepkist:
DSC00266.jpg

En hier met een 4mtr ASW op sleeptouw:
full

Groter hebben we bij gebrek aan zwevers nog niet geprobeerd. Lijkt me geen probleem, de 4mtr ASW gaat in een rechte lijn omhoog, geen bochten nodig.

Groet,
Gerben

Nog even gezocht naar een ander electro sleepje:
062.jpg

Een 1:2 ASW 28, 9mtr en 28kg achter een electrosleper.....mooi he.

Groet,
Gerben

Ik vergeet dat mijn 5.5kg husky ook sleept, op electro :) Daar hebben we nog geen hele grote zwevers achter gehad maar hij sleurt ook aardig wat omhoog. Er kan een 17x10 prop op...

Heel mooi model zeg! Hij heeft zelfs de moeite genomen om een MacCready ring na te maken, voor op de snelheidsmeter!
Wel een beetje jammer dat hij om de snelheidsmeter zit. Die hoort natuurlijk op de vario thuis! Verder mooi model, hoewel hij best groot is. :o

Groeten Halmar

Wel een beetje jammer dat hij om de snelheidsmeter zit.
Precies! Ik was de ';)' smiley achter dat laatste uitroepteken vergeten!
Ik geloof dat PH_AJH hier een schaal ASW 20 heeft, ook met een cockpit die er echt een stuk beter uit ziet (met de ring wel op de goeie plek, geloof ik!). Weet alleen niet zeker of zijn instrumentenpaneel een uitgeprinte foto is, i.p.v. miniatuur metertjes, maar het ziet er in ieder geval wel goed uit!

Laatst bewerkt:
Het was een uitgeprinte foto...sinds een week zitten er schaalinstrumentjes in van Lindinger. Ziet er nog net zo goed uit :-)

Back