ASW28 - ST Models

Discussie in 'Overig / Experimenteel' gestart door pompebled, 15 jul 2022.

  1. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.686
    Locatie:
    Sneek
    Op marktplaats deze zwever gevonden, 195 cm span, ooit verkocht door HK:
    T staart zwever.jpg
    Zo te zien, is voor de foto de versteviging voor de vleugel er niet in gezet.
    Het lijkt op een Schleicher(?), maar ik kan er niks naders over vinden.

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt: 24 aug 2022
  2. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Een ASW27 (ja, Alexander Sleicher). Kan van heel veel verschillende modelbouwfirma's zijn, vrij gewild rc model. Van oorsprong niet gemotoriseerd natuurlijk.
     
  3. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.686
    Locatie:
    Sneek
    We zullen het zien, het pakket is vandaag op de post gegaan.
    Het wordt mijn eerste gemotoriseerde zwever, dus ik ben benieuwd.

    Groeten, Jan.
     
    ISOLA2 vindt dit leuk.
  4. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Of er zit geen verbinder in, of hij zit verkeerd om. Dit is wel hele grote negatieve V-stelling. De tippen horen hoger dan de vleugelwortel, niet lager.
     
  5. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.616
    Locatie:
    belgium
    Ik heb destijds ook zo een model gehad , wordt idd onder verschillende merken verdeeld . Was er niet erg tevreden van . De kostprijs was ook erg laag. o_O Was idd ASW van HK . Dit ding zweefde zeer slecht .

     
  6. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Asw 28 van HK is 254 cm zweeft zo slecht omdat de tip wortel te klein is, toestel moet snel vliegen en dat kan deze niet, door constructie en laag gewicht.
    Vleugels zijn schaal en dat gaat niet .
    Denk dat het toestel op de foto het zelfde probleem zal hebben ?
    Vooral bij het nemen van korte bochten opletten , op hoogte testen tot je weet hoe het gedrag is
     
  7. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.686
    Locatie:
    Sneek
    Dit model heeft slechts 195 cm spanwijdte, geen 254 cm.

    Het pakket kwam vandaag binnen; de doos heeft rechtop gestaan en er is iets zwaars bovenop gezet/gevallen, waardoor de doos een tien centimeter korter is geworden.
    IMG_6866.JPG
    De scherpe deuk heeft een indruk in de staartboom achtergelaten, dat zou ik met heet water nog weg kunnen krijgen.
    Beide vleugels zijn beschadigd, de winglets zijn opgekruld en afgebroken, één vleugel is gebogen bij de wortel en het richtingsroer heeft gruwelijk klem gezeten en is vervormd.
    IMG_6868.JPG
    IMG_6869.JPG
    Dit zou ik wel recht kunnen krijgen, maar de vleugels is een ander verhaal:
    IMG_6870.JPG

    Die zijn redelijk naar de ratsmodee:
    IMG_6871.JPG

    IMG_6872.JPG
    Ik heb er eerlijk gezegd een hard hoofd in of dit ooit zal vliegen, anders dan de kliko in...

    Groeten, Jan.
     
  8. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.745
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Kliko?
    Geld terug!
     
  9. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.686
    Locatie:
    Sneek
    Ik heb zoiets nog nooit meegemaakt, kun je de vervoerder hiervoor aansprakelijk stellen (en je geld terug krijgen)?

    Groeten, Jan.
     
  10. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.505
    Locatie:
    Heerenveen
    Dan had je het pakket in eerste instantie al niet moeten aannemen ben ik bang. Denk dat je nu geen poot hebt om op staan.. Maar niet geschoten is altijd mis..
     
  11. Maarten Kylstra

    Maarten Kylstra

    Lid geworden:
    19 okt 2021
    Berichten:
    315
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
  12. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Een verpakking die zo beschadigd is weiger je of laat je openen in bijzijn van de vervoerder
     
  13. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.686
    Locatie:
    Sneek
    De bezorger keek er al ongelukkig bij, toen 'ie aanbelde, volgens hem was dit in de vrachtauto gebeurd, niet in zijn bestelwagen. Hij was ook rap weer vertrokken...
    Achteraf bezien, had ik de zending moeten weigeren, maar je wilt toch even zien hoe de inhoud er vanaf is gekomen. Beroerd, in dit geval.

    Ik zet de doos even aan de kant, tot ik tijd en zin heb om te bekijken wat ik er nog aan kan doen, weggooien kan altijd nog.

    De verkoper krijgt (uiteraard) geen vergoeding van postnl, en heeft de helft van het bedrag teruggestort.

    Groeten, Jan.
     
  14. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Heel vervelend, risico van het vak. Samenloop van omstandigheden....hopelijk kostte niet teveel geld!
    Als ophalen te ver is haak ik meestal af. Versturen van vliegtuigen gebeurt weinig.
    Daar is een reden voor zo blijkt. Leuke achteraf wijsheid

    Met het bovenstaande in gedachten zou ik alles in de kliko stampen en een goed vliegend zwevertje maken of bestellen.
     
  15. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Sinds de corona is het gebruikelijk geworden dat het pakket bij de deur staat en de bezorger alweer in zijn bus zit als ik de voordeur open doe, hij groet en rijdt weg. Heb ik tot dusver geen narigheid mee ondervonden maar ik denk wel iedere keer: eigenlijk had ik tenminste de verpakking even willen checken.
    Is dit nieuw of tweedehands? Als het nieuw is moet je de leverancier aansprakelijk kunnen stellen. Nog nooit zo'n bos wrakhout (schuim) gezien.
     
  16. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.686
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Bart,

    Tweedehands, het is/was de ASW28 van ST Models ben ik net achter.
    Dan kun je wat gemakkelijker gegevens achterhalen, de manual heb ik al kunnen downloaden (al heb ik daar momenteel weinig aan). Ripmax schijnt onderdelen te verkopen, ik heb gemaild, of dat ook daadwerkelijk het geval is, als repareren niet lukt, heb ik dan eventueel de optie een nieuwe set vleugelhelften te kopen.

    Ik ga eerst even naar het veld.

    Groeten, Jan.
     
  17. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.686
    Locatie:
    Sneek
    Na een poosje in z'n doos te hebben gewoond, ben ik begonnen met het aan elkaar lijmen van de afgebroken onderdelen met UHU POR.
    In model gefixeerd met afplak tape en goed laten uitharden voor ik verder ging.

    Gisteren de zeer slappe gelijmde vleugeltips voorzien van een 2 mm carbon staafje en vandaag de hele handel eens in elkaar gezet, inclusief een nieuwe 100 cm Ø8 mm carbon buis voor de vleugel:
    Vooraanzicht.JPG
    De winglets hangen er nog wat sneu bij, met elk een verschillende radius en hoek t.o.v. de vleugel, daar maak ik nog een malletje voor, zodat ik ze beide in dezelfde stand kan fixeren met behulp van een dun glasweefseltje en epoxy (of watergedragen lak, wat maar het beste werkt).
    De cockpit is nog een rommeltje; de kleine vijfkanaals 35MHz(?) ontvanger die er nog in zat gebruik ik niet, de vorige eigenaar heeft ermee gevlogen met een Y-kabel voor de rolroeren, dat werkt natuurlijk, maar een gemiste kans om een flapperon mix te gebruiken.
    Cockpit.JPG
    Zoals te zien, is er redelijk uitbundig mee gecrashed, de neus barst van de scheuren en de neus is gestuikt, zodat de cockpit niet goed meer past en de motorstand iets aangepast is ten opzichte van de fabrieksinstelling. Ik zal eens kijken of dat met kokend water op te lossen is, zonder de motor kleddernat te maken, want die is op het eerste oog niet uit te bouwen zonder destructieve maatregelen...

    Anders ook hier een glasweefseltje met epoxy omheen en met wat spanning erop laten uitharden.

    De aansturing, middels Ø 0.65mm staaldraad, van richting en hoogte wordt gedaan door servo's, die op de kop in de romp zijn gelijmd, daar kom je dus zonder snij en breekwerk nooit meer bij.
    De rolroer servo's zitten in de wortel van de vleugelhelften en lijken ook met een staaldraad de roeren aan te sturen.

    Alle schuimscharnieren draaien/buigen ongelofelijk zwaar, dat moet de servo's hard laten werken en de neutraalstelling negatief beïnvloeden, lijkt mij, misschien de reden dat de neus er zo uitziet...
    Ik snij ongeveer de helft van het scharniermateriaal weg, dat scheelt aanzienlijk in de soepelheid.

    Groeten, Jan.
     
  18. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Die winglets zou ik even zo laten tot je weet dat hij leuk vliegt... het rendement van winglets is niet erg groot dus dat ze niet hetzelfde staan zal niet echt merkbaar zijn. (Van mijn Taborca was er ooit 1 afgevallen, niks van gemerkt bij het naar landing sturen). Succes!
     
  19. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.686
    Locatie:
    Sneek
    Ik ben er ook eerder benauwd voor dat er eentje af zal vallen zonder versteviging, wellicht voor de eerste tests alleen een tape'je aan weerskanten...

    Groeten, Jan.
     
  20. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.686
    Locatie:
    Sneek
    Het is me te warm om buiten rond te draven, dus met de ASW28 aan het pielen, alle elektronica werkt en is neutraal afgesteld, straks eens kijken hoe het vliegt.
    De 1030 Kv motor draait een 10 x 6 prop in de rondte, allemaal plastic en niet erg goed in balans, eens kijken of ik daar nog wat aan kan doen.

    Ik heb wel een vervangende prop + yoke liggen, maar natuurlijk heeft die een asgat van Ø2,5, mm i.p.v. de 3 mm (M3) as van de motor:
    Prop.JPG
    Zijn die asopname klemdelen los verkrijgbaar, en zo ja waar?

    Groeten, Jan.
     

Deel Deze Pagina