ATF 67 Apache

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door M.Osinga, 9 jul 2020.

  1. M.Osinga

    M.Osinga

    Lid geworden:
    5 nov 2016
    Berichten:
    213
    Locatie:
    Friesland
    Ja Marc,
    Geeft inderdaad meer voldoening, nu de 4 mitrailleurs nog maken.
    Ik ben de afgelopen dagen bezig geweest met het vervangen van de beplating om de mitrailleurs posities.
    Deze waren "peerdenkop rond" , zoals de Groningers zeggen. Ze waren van plastic en niet echt rond te vervormen.
    Dus deze ga ik vervangen door aluminium, dat is beter in de gewenste rondte te buigen.
    Ook heb ik het elektrisch schema gemaakt , zoals ik nu kan bedenken hoe het ongeveer moet worden.
    Ik teken het schema als een pijpleiding schema , daar ben ik mee bekend , in Autocad.
    Elektrisch is niet mijn sterkste kant , maar zo lukt het wel.
    Misschien ga in plaats van de "uitbreiding van mijn Multiplex ontvanger" ook wel een Multi switch toepassen.
    Misschien wel dezelfde welke Klaas voorstelde. Maar zover ben ik nog lang niet, eerst schip maar eens klaar.
    In de bijlage E-schema in PDF , als dat lukt.

    Gr. Menne
     

    Bijgevoegde bestanden:

  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hallo Menne, Heb even naar je schema gekeken en het valt me op dat je een 500 mA accu hebt. Is dat een verschrijving, want zie dat je 10 uur met 500 mA wilt laden. In principe laad je een Nimh accu 14 uur met 0,1 C. Een 500 mA accu laad je dan 14 uur met 50 mA. Bij het laden heb je altijd wat verliezen, vandaar de 14 uur op 10 % van de capaciteit..
    Als je met een multiswitch wilt gaan schakelen houd er dan rekening mee dat die dat over de min aansluiting doet. Dus als je een gemeenschappelijke ader wilt gebruiken neem dan daarvoor de plus.
    Succes verder met de uitwerking. Gr. Klaas.
     
  3. M.Osinga

    M.Osinga

    Lid geworden:
    5 nov 2016
    Berichten:
    213
    Locatie:
    Friesland
    Dag Klaas,

    500 mA , had ik overgenomen van het E-schema van de Willem Barendsz.
    Maar dit klopt ook niet, ik heb zonet even gekeken: in de WB ligt een powerpack van 7,2 V , 4300 mA.
    Destijds had ik de schema's in een kladje op papier gezet, vorig jaar alles in Autocad getekend.
    Dus zal wel copy/paste foutje zijn ;-).
    Laden wordt dus 12 uur met 500 mA , als ik het goed uitreken?
    4300/500x14/10 ??

    In mijn Antar ligt een powerpak van 12 V, 4000 mA.
    Deze wou ik laden met 15 uur , 500 mA.
    Dit is denk ik te lang , kan wel 8 uur , 500 mA worden.

    Is er een algemene formule voor laden?
    Mijn lader kan laden : 25 , 50 , 50 ,100 en 500 mA laden.

    Wat er in de Apache komt wet ik nog niet.

    Gr. Menne
     
  4. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hier in de link een uitgebreid verhaal over accu's en het gebruik daarvan. Heb zelf ook nog een oude Titan lader met dezelfde uitgangen a.s die van jou. Af en toe gebruik ik die nog om mijn zenders te laden. Heb in al mijn schepen een laadcircuit gebouwd die is afgestemd op een voedingsspanning van 18 Volt. Is gebaseerd op het principe van de Titan lader. Gebruik voor het laden van de schepen meestal een 18 Volts adapter. Omdat in het laadcircuit aan boord een diode is opgenomen mag de adapter ook een wisselstroom exemplaar zijn. Kijk maar of je iets aan de info hebt. Er is eventueel ook een schema.
    Gr. Klaas.
    https://www.modelbouwforum.nl/threads/de-nikkel-metaalhydride-accu.63677/
     
  5. M.Osinga

    M.Osinga

    Lid geworden:
    5 nov 2016
    Berichten:
    213
    Locatie:
    Friesland
    Dag forum,

    Even een update van laatste werkzaamheden:
    • Achtermast ladders , verlichting etc etc gemaakt.
    • Laadboom , aan achtermast
    • Scrambling nets , 2 stuks gemaakt , met opberg kooien.
    • Reddingboei houders gemaakt en gemonteerd.
    • Nieuwe beplating om mitrailleurs posities gemaakt.
    • Brandslang houders.
    • Wenkbrauwen boven patrijspoorten.
    • Seinlampen op brugvleugels.
    • Regengootjes boven deuren.
    • Dieptebommen op achterdek.
    • Romp geschuurd , kan nu in de epoxy.
    Veel gepruts met kleine dingen , gaat veel tijd in zitten.
    Hierbij enkele foto's.

    Gr. Menne
    27-11-2020 1.JPG 27-11-2020 2.JPG 27-11-2020 3.JPG 27-11-2020 5.JPG 27-11-2020 6.JPG 27-11-2020.JPG
     
    P Voogt, wimo100 en Stoompomp vinden dit leuk.
  6. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    Schiet al mooi op Menne. En ja afwerken kost veel meer tijd dan het maken van een romp. Maar op zich ook wel weer leuk en helemaal als het een beetje lukt. Zit naar dat kluisgat te kijken en vraag me af of deze schepen een houten romp hadden met een fors gietijzeren kluisgat. Met een stalen romp zie je vaak een stuk (half)rond dat om een klein stukje uitstekend kluispijp is gelast. In dat geval zou ik van koperdraad een ovale ring maken en die in lijn met de kluispijp op de huid lijmen. De verf die in de naad kruipt laat het dan op een halfrond lijken. Kijk maar of je er iets aan hebt. Gr. Klaas.
     
  7. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    al die kleine prulletjes kosten inderdaad tijd, maar je schip word er wel echt knap uitzien.
    En als straks dat alles nog eens geschilderd is gaat het helemaal AF zijn.
     
  8. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    2.031
    Locatie:
    Woudrichem
    Hoi Menne,
    Ben voor de 1e keer aangeschoven bij je bouw. Mooi stukje werk, vooral de details. Scratch geeft zo veel voldoening.
    Gr. Peter
     
  9. M.Osinga

    M.Osinga

    Lid geworden:
    5 nov 2016
    Berichten:
    213
    Locatie:
    Friesland
    Dag Forum

    Weer eens een up-date van de Apache:
    • Alle klein spul is nu gemaakt, op sleeplier , 4 stuks mitrailleur en "Range finder" na.
    • Ligt allemaal te wachten op warmer weer , dan kan er gespoten worden. Alleen FiFi monitor en reddingsboeien zijn al rood geverfd. Er mist , zie ik , een reddingsboei, er moeten 8 zijn.
    • De masten zijn ook gereed , inclusief werkende verlichting. Kunnen binnenkort ook in de verf.
    • Ook de opbouw is klaar , alleen de houten dekken moet ik nog maken. Deze breng ik aan na het spuiten.
    • De romp wacht ook op de 1 laag Epoxy , dus ook op warmer weer. De 1/2 ronde profielen en bilge keels zijn ook aangebracht.
    • Als alles in de verf zit , word het schip afgemonteerd en van voortstuwing etc voorzien.
    • Intussen gisteren ook de verf opgehaald, special op kleur gemaakt in spuitbussen.
    Weet iemand van de forum leden of de Range finder draait , net als een radar? Er staat wel een cirkel getekend op het dek.
    Als het een draaiend apparaat is , wil ik hem ook werkend maken.

    Hierbij enkele foto's.

    Gr. Menne


    08-01-2021 Klein spul.jpg 08-01-2021 Masten etc.jpg 08-01-2021 3 C en D-deck.jpg 08-01-2021 B-deck.jpg 08-01-2021 Romp.jpg
     
    Hans 1961, P Voogt, k-k en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  10. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hallo Menne, Ben wel geen expert op het gebied van RDF, maar begrijp dat je het hebt het over het peilraam dat naast je stuurwiel ligt. Voor zover ik weet werd daarmee een radiobaken gepeild. Bij de oude modellen met enkele ring werd deze van onderen af met de hand gedraaid en luisterde je naar de geluidssterkte van het singnaal. Bij het handwiel zat een graadverdeling om te zien in welke richting je draaide en waar het geluid het sterkst of zwakst was. Dan nog even met je stuurkompas de gepeilde richting berekenen. Dus je draaide handmatig en in theorie niet verder dan 180°. Bij de nieuwere modellen had je een dubbele ring die haaks op elkaar. Voor zover ik weet hoefde je die niet meer te draaien en werd het verschil in sterkte elektronisch verwerkt. Als ik het goed zie heb jij een exemplaar met een dubbele ring. Hieronder een link met wat info over radio richting zoeken. Succes verder met de afbouw. Gr. Klaas.
    https://nl.qaz.wiki/wiki/Direction_finding
     
  11. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    klaar voor het grote schilder werk vermoed ik.onderdelen zien er goed uit. succes !
     
  12. M.Osinga

    M.Osinga

    Lid geworden:
    5 nov 2016
    Berichten:
    213
    Locatie:
    Friesland
    Hoi Klaas,

    De RDF is de Radio Direction Finder.
    Ik bedoel de Range Finder , deze staat voor de mast. De RDF er achter.
    Maar ik heb ook even op Wikepedia gezocht.
    Een Range Finder is een opties instrument om de afstand te bepalen.
    Ik stel me zo voor , dat een matroos de afstand tot doel van kanon of mitrailleurs bepaalde.
    En deze doorgaf aan de "Gun director", welke ook op stuurhuis dak staat.
    Deze Gun Director zal wel gekoppeld zijn aan een soort mechanisch vuurleiding systeem.
    Bij elke mitrailleurs post staat een soort vlaggetje getekend, dit zal dan wel de richtings aanwijzer zijn.
    Dus de Rang Finder is geen continu draaiend apparaat, komt dus geen radarmotortje onder :-(
    Hierbij enkele foto's van een Rang Finder , 1 op 1.

    Gr. Menne

    800px-11-27-30_-_90mm_Height_finder_at_new_4th_Btry_position.jpg 800px-Coincidence_rangefinder,_Overloon.jpg 800px-Polish_destroyer's_range-finder.jpg American_soldiers_use_a_coincidence_rangefinder.jpg
     
  13. M.Osinga

    M.Osinga

    Lid geworden:
    5 nov 2016
    Berichten:
    213
    Locatie:
    Friesland
    Dag Forum,

    Even update, laatste tijd de mitrailleurs en de sleeplier gemaakt.
    De sleeplier heb ik niet zo gedetailleerd gemaakt , deze komt toch bijna helemaal onderdeks te staan , dus bijna niet zichtbaar.
    De mitrailleur zijn goed geslaagd , vind ik zelf. 2 enkele en 2 dubbele.
    Verder heb ik het dekhout gemaakt, gewoon van dun plaatmateriaal , waarop ik plankjes ga tekenen en daarna lakken.
    De maritieme dek werktuigen , zoals lieren , bolders , beting ,enz. zijn mat zwart gespoten.
    De veiligheidsmiddelen , brandblus kanon, brandblus afsluiter en zwemvesten worden rood.
    De militaire uitrusting zoals mitrailleurs , kanon , rangefinder worden Navy Blue.
    Ook is de verf voor romp en opbouw gekocht , als het warme weer is worden deze gespoten.
    Hierbij enkele foto's , excuses voor de slecht kwaliteit van de foto's.

    Gr. Menne

    11-02-2021 (2).JPG 11-02-2021 (5).JPG 11-02-2021 (6).JPG 11-02-2021 (8).JPG 11-02-2021 (9).JPG
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Herby63 vindt dit leuk.
  14. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    dit is meer waard dan enkel de "leuk " knop.
    Je word er beter en beter in om die kleine spulletjes netjes te maken.
    schip ziet er al fantastisch uit, ben benieuwd naar het schilderwerk.
     
  15. Hueyfan

    Hueyfan

    Lid geworden:
    24 apr 2013
    Berichten:
    50
    Schitterde bouw!

    Mvrgrt,

    Jan
     
  16. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    Mooi werk Menne! Dacht al wat een joekel van een beting of bolder daar op het voordek, maar bij nadere inspectie zit daar de ankerwinch in geïntegreerd. Mooie details ook! Succes met het spuiten. Gr. Klaas.
     
  17. M.Osinga

    M.Osinga

    Lid geworden:
    5 nov 2016
    Berichten:
    213
    Locatie:
    Friesland
    Dag Forum
    We zijn weer wat verder met de Apache, inbouw voortstuwing e.d. is begonnen.
    E-motor en stuur servo zijn geplaatst.
    Binnen zijde romp is wit geschilderd.
    De romp zit in de 2e laag epoxy, nog 1 laag , dan dun schuren en in de primer , vervolgens definitieve kleuren spuiten.
    De opbouw is nu licht blauw gespoten , is een te lichte kleur , was nog over van de Antar, dus dit heb ik gebruikt als primer voor de opbouw. De schoorsteen , davit , redding vlotten en de losse delen zitten al wel in de goed kleur , Haze Grey.
    Ook zijn de houten dekken gereed, moeten alleen nog vast gelijmd worden , als opbouw is gespoten in Haze Grey.
    Hierbij een impressie van huidige status.
    Gr. Menne.
    4-4-2021 Apache (1).JPG 4-4-2021 Apache (2).JPG 4-4-2021 Apache (3).JPG 4-4-2021 Apache (4).JPG 4-4-2021 Apache (7).JPG 4-4-2021 Apache (8).JPG
     
    Wanus, wimo100, Stoompomp en 2 anderen vinden dit leuk.
  18. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    ziet er steeds beter uit, veel schilder en schuur plezier nog.
     
  19. M.Osinga

    M.Osinga

    Lid geworden:
    5 nov 2016
    Berichten:
    213
    Locatie:
    Friesland
    Beste Forumleden,

    Zonet de Apache in het ligbad gehad en motor geprobeerd.
    Was geen succes , maakt veel te veel toeren.
    De elektro motor welke er in ligt , is waarschijnlijk niet geschikt.
    Jaren geleden eens enkele motoren gekregen , geen idee hoeveel voltage.
    Ik heb ze alle vier geprobeerd, maar de 1e begon te roken , de 2e maakte ontzettend veel lawaai.
    Derde trok het niet en vierde te veel vermogen, schroef vloog van de as en door de kamer.
    Nu zou ik graag advies willen krijgen van u , welke elektro motor ik het best kan aanschaffen.
    Het accu pakket is 7,2 Volt , 4000 mAh, gekocht bij Conrad , zie foto.
    Als E-motor zit ik te denken aan 8 volt , zei 2e foto.
    Vanaf dit accu pakket wil ik alles , via spanningsregelaars en/of Zener diodes laten werken.
    Zowel motor , verlichting , ontvanger en eventuele andere extra's.

    Tweede vraag is , heeft u ook een idee over een eventuele aan te schaffen geluidsmodule?
    Plan is om soortement geluid te produceren , welke in 2e WO , aan boord van oorlogsschepen afging bij luchtaanval alarm.
    Er is nu een functie over op de zender , nu er geen radar op schip komt.

    Derde vraag, op de brugvleugels staan 2 seinlampen.
    Deze zou ik ook graag wekend maken, idee is om Morse tekens te seinen.
    Is hier ook elektronica voor in de handel?

    Bij voorkeur koop ik in Nederland , en niet bij Ali ofzo.

    Vol verwachting zie ik uw reacties tegemoet.

    Gr. Menne Accupack Apache 7,2 V 4000 mAh.jpg Elektro motor 8 V Conrad.jpg
     
  20. M.Osinga

    M.Osinga

    Lid geworden:
    5 nov 2016
    Berichten:
    213
    Locatie:
    Friesland
    Oh ja , vergeten:
    De schroef is 4 blads , diameter 50 mm.

    Menne
     

Deel Deze Pagina