Atlantis vleugel passend maken - Getordeerde plastic romp

Naar aanleiding van dit draadje komt hier een verslag van het aanpassen van een Atlantis vleugel zodat deze op de romp van een Protech Alpha V2 gebruikt kan worden.

Nu ben ik vanochtend lekker begonnen met knutselen en de alpha is bijna luchtwaardig.
Echter... (het zal ook eens van een leien dakje gaan ;)) zag ik dat de romp getordeerd is.
De vleugel ligt scheef ten opzichte van de neus en het stabilo.

Ik ben te rade gegaan bij de vorige eigenaar (mijn buurman :p) en die wist me te vertellen dat dat gebeurd is tijdens een flinke crash.
De romp is gemaakt van plastic, in de engelse beschrijving spreken ze over "blow moulded plastic" (blaasgieten??)

De berichten over kunststof / schuim ed recht maken en/of herstellen dmv heet/kokend water ken ik maar ik durf er niet goed aan te beginnen, bang dat de romp onherstelbaar vervormd raakt.

Als iemand me kan vertellen hoe ik dit het beste recht kan trekken dan hoor ik het graag.

Groetjes, Jesse.

Laatst bewerkt door een moderator:
... De romp is gemaakt van plastic, in de engelse beschrijving spreken ze over "blow moulded plastic" (blaasgieten??) ...
Kunststof 'kous' wordt opgeblazen in matrijs. Fijn, weet je dat ook weer maar daar schiet je nu niks mee op :)
Geen idee welke kunststof het is: ABS, poly-zus of poly-zo, plura, lexan, ferran? Je zou de warmte eigenschappen kunnen proberen op een onbelangrijk/onzichtbare locatie. Buurman zal afvalmateriaal wel weggegooid hebben inmiddels.

Bedankt Ron :D

ABS, Plura of lexan is het sowieso niet, het is zacht plastic.
Bovengenoemde 3 soorten hebben een meer "broos" karakter.
Ik gebruikte ook de term plastic, omdat dat het eerste was wat bij me op kwam, die term past in mijn ogen het beste, snap je? ;):D

Het zal waarschijnlijk een poly-variant zijn.

is dan alles voor niets geweest??
dat zou nu jammer zijn .
suc6 met het herstellen ,hoop dat het lukt
foto,s van de vleugel zou leuk zijn .

gr paulus

Nee hoor Paulus, zeker niet voor niets, sterker nog, ik heb er gewoon mee gevlogen op deze manier.
Maar voorheen deed ik heel makkelijk gewoon een stukje dubbel gevouwen karton tussen de vleugel en de romp.
Maar als ik nu toch bezig ben.... dan gelijk maar goed.

Het is er niet echt het tijd van het jaar voor... maar misschien kan je hem eens op de verwarming leggen. En vervolgens fixeren in de juiste (haakse) positie.

Succes!

Het probleem van de getordeerde romp is opgelost gelukkig.
Na een 30 seconden onder de hete kraan en met de hand torderen in de tegengestelde richting was 90% van de verdraaing eruit.
De overige 10% heb ik eruit gewerkt met een dubbelgevouwen reepje printpapier tussen stabilo en romp.
Nu staan de vleugel en het stabilo weer mooi in dezelfde lijn.

Zoals ik Korhorn beloofd had plaats ik nu wat foto's en een beknopt verslag van het aanpassen van de Atlantis vleugel die ik van hem gekocht heb zodat deze op mijn Protech Alpha V2 romp past.

De Alpha zonder vleugel.
sized_IMG_1147.JPG

De huidige vleugelbevestiging, de originele vleugel van de Alpha bestond uit 3 delen, een middenstuk en 2 tippen, het plastic pinnetje stak in de voorlijst en de achterlijst zat met een nylon bout vast op de romp.
Omdat de Atlantis vleugel in het midden deelbaar is gaat deze manier van bevestigen niet meer werken.
sized_IMG_1149.JPG

Maar gelukkig is er ook de mogelijkheid om de vleugel met elastieken vast te zetten, de gaten voor de pennen zitten standaard al in de romp:
sized_IMG_1148.JPG

De keurig nette Atlantis vleugel die ik van korhorn heb kunnen over nemen, nogmaals bedankt!
sized_IMG_1150.JPG

De koorde van de Atlantis vleugel is iets groter dan het vleugelzadel van de Alpha romp, 19,5 cm tegen 18,5 cm.
sized_IMG_1152.JPG

Niet schrikken Paulus!
De Atlantis vleugel had een verdikking op de voorlijst, ik vermoed dat hij daarmee in de romp stak?
Dit heb ik er af gesneden zodat hij mooi plat ligt op het vleugelzadel en netjes in de romp overloopt.
Dit heb ik later netjes rond geschuurd, en dat moet nu alleen nog bespannen worden.
sized_IMG_1153.JPG

Achterlijst een klein stukje uitgesneden om het passend te maken:
sized_IMG_1154.JPG

Wie wat bewaard die heeft wat:
In een postkoker met afval stukjes carbon buizen lag nog een stukje van 8mm diameter, dit past precies in de gaten in de romp, hier worden straks de elastieken aan vast gemaakt.
In eerste instantie schoven de pennen weer erg makkelijk uit de romp, dit heb ik opgelost door er een krimpkousje overheen te krimpen.
sized_IMG_1155.JPG

Het resultaat van 30 seconden onder de hete kraan, 90% van de draaing in de romp is verdwenen:
sized_IMG_1157.JPG

Natuurlijk moesten het stabilo en kielvlak ook een nieuwe kleurtje, zo ziet het geheel er nu uit:
sized_IMG_1159.JPG

Nog te doen:

Klein stukje voorlijst + achterlijst bespannen
Nieuw cockpitkapje maken (vacuumtrekken over een mal van schuim.)
Electronica op de goede plaats leggen (CoG bepalen)
Zender instellen

en dan eindelijk weer.....

VLIEGEN!!! :D:D:D

kijk dat ziet er goed uit ,zo kunnen we elkaar weer mooi helpen .
suc6 met de verdere afbouw ,en veel vlieguren gewenst .

gr paulus

Dat past alles mooi bij elkaar zeg! Ik hoop dat je er veel plezier van gaat hebben. Denk er wel om dat zo'n Atlantis vleugeltje een tamelijk rap profiel heeft. Als je wat vaart houdt stuurt het prima.

Back