Atlas 7b

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door Gea, 19 feb 2015.

  1. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    774
    Onlangs een klein Amerikaans schaafbankje van de schroothoop gered.
    Zoiets mag niet verloren gaan , ik denk dat het uit de jaren 60" dateert en afkomstig is van een school.
    Ondertussen is alles gedemonteerd , héééél veel vervangen en al het nodige opnieuw gemaakt.
    Herschilderen ga ik niet doen, de lak ( of wat er nog van overblijft) is nog origineel en dat wil ik zo houden.
    Dirk
    [​IMG]
     
  2. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Geldrop
    Oewah, da's een tijd geleden, een sterke armschaafbank.
    Terug naar de lts, nog wel les in gehad, theorie en praktijk.

    Ik denk dat de gemiddelde ROC student niet weet wat dit is op dit moment.
     
  3. americanspinningwheels

    americanspinningwheels

    Lid geworden:
    26 okt 2013
    Berichten:
    383
    Locatie:
    Vledder
    Werkt dat ding met van die haakse beitels?
    Daar heb ik er evt nog twee van , 1 voor 6 mm toolbits en een voor 8 mm.
    En wat de gemiddelde ROC student betreft, ik denk dat je de handen al dicht mag knijpen als die het verschil tussen een steek en een ring sleutel weet.
    [​IMG]
    Remco
     
  4. Gea,

    nooit geweten dat dit bestond. Wat goed dat dit bewaard en geconserveerd is voor het nageslacht.
    Ik heb er nog nooit een gezien, laat staan van gehoord.

    Wat is de functie ervan/kon men ermee? Je schrijft dat het een schaafbank is, is dit dan te vergelijken met een vandiktebank maar nu speciaal voor metaal? En is deze functie nu "overgenomen" door een freesmachine?
     
  5. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Geldrop
    in wezen wel peter.

    De bovenste arm schuift heen en weer op het frame, de beitel dit doorgaans met een klapscharnier vast aan de kop van de machine.
    Met de uitgaande slag wordt door een beitel materiaal weggeschaafd, bij de terig gaande slag kan de beitel door het scharnier omhoog klappen.
    Waarom ?
    De tafel + klem van het werkstuk wordt automatisch verplaatst bij elke teruggaande slag.
    De beitel moet dus kunnen wegklappen omdat de tafel verplaatst met de teruggaande slag.
    Als de beitel weer vooruit gaat is de tafel zo ver verplaatst dat er een nieuwe schaafslag gemaakt kan worden.
    Je kunt ook meestal maar 1 kant op schaven, van links naar rechts.
     
  6. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    Gevonden op het onvolprezen www.

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  7. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    774
  8. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
    Peter,
    Zo'n sterkearm-schaafbank,maar dan een type groter met een slag van 450 mm. het merk Cincinnati staat bij mij nog steeds bedrijfsklaar en is dus echt ook de jongste niet meer,maar ja,ze passen ook niet meer in het hedendaagse modebeeld!
    groeten
    fanaat Sjef
     
  9. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    774
    Het schaafbankje is zo goed als klaar.
    Zoals ik van plan was: niets aan de lak gedaan!!
    Het machientje is helemaal uit elkaar geweest en al de lagers , onderdelen en tandwielen die sleet hadden zijn opnieuw gemaakt en vervangen.
    De motor is nu voorzien van een frequentie sturing .
    De machine klem is maar voorlopig tot ik een echte schaafbank klem kan vinden. ( hopelijk een originele )
    Die kleine atlas schaaft met een verbazende nauwkeurigheid, en een oppervlak die er uitziet alsof het geslepen is.
    Traag? mmja , nogal , maar om bij te benen met mijn freesmachine ( optimum bf 20 ) zal ik toch ruwfrezen moeten gebruiken.
    Een aanzet van 3-4 mm op gewoon ijzer met een voeding van 0.12mm is geen enkel probleem. Alleen de spanen , die vliegen dan alle kanten uit.;)
    En geloof me , ze zijn heet!!
    Dirk
    [​IMG]
     
  10. barry lawijt

    barry lawijt

    Lid geworden:
    7 mrt 2009
    Berichten:
    502
    Locatie:
    Hombeek (Belgium)
    Sjiek Dirk. Mijn schoonvader heeft er ook ééntje staan. Maar ik denk 5x groter. Het gewicht ervan wil ik zelfs niet weten.
     
  11. Moi Dirk,

    een vraagje:

    - aanzet 3-4 mm is de hoeveelheid materiaal die je eraf haalt?
    - voeding 0,12 (per tand??) Als het correct is, welke tand dan?

    "Frezen

    [​IMG]
    Voor een freesbewerking geldt eigenlijk hetzelfde maar met dit verschil dat hier niet het werkstuk de snijsnelheid bepaald maar in dit geval het gereedschap zie afbeelding 2 hier zie je meteen dat er in vergelijk met het draaien meerdere snijplaatjes in bewerking zijn in dit geval 6 stuks. Hier spelen echter nog en paar elementen een rol namelijk de verplaatsing per snijplaat fz, dit is de verplaatsing van het gereedschap per tand en de snede breedte ae de laatste kun je voorlopig vergeten hier komen we later op terug. Wat betreft de voeding per snijplaat wordt deze in de praktijk voeding per tand genoemd."
     
  12. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Geldrop
    Ik vermoed dat de beitel 3 a 4mm de diepte in gaat.
    Echter haalt de beitel er niet 3 a 4mm er naar de zijkant vanaf.
    De voeding per tand bij de schaafbank is als volgt:
    Op de spindel van de langsverplaatsing van de tafel zit een palwiel, met een bepaalde hoeveelheid tanden.
    Telkens als de beitel zijn terug gaande slag maakt wordt het palwiel 1 tand verschoven.
    De tafel waar het werkstuk op ingeklemd is wordt per tand dan 0.12mm opzij verplaatst.
     
  13. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    774
    Voila , ik kan het niet beter uitleggen.
    De oppervlakte (doorsnede) van de spaan is in dit geval dus ongeveer 0.4 vierkante mm.
    Bij een frees kan de doorsnede ,met dezelfde voeding zoals in het voorbeeld ,verdeeld worden over verschillende tanden.
    De kleinste voeding op de atlas is 0,12mm.
    Door de excentriek ,die zorgt voor het bewegen van de pal, kan er gekozen worden tussen 1 en 4 tanden van het palwiel.Bij 4 tanden is de voeding dus 0,48mm.
    Met zulke voeding en met 1 mm aanzet is de oppervlakte van de spaan 0,48vierkante mm. Dat is bijna het maximum voor zulk een kleine machine .
    Dirk
     
  14. Heren Dirk en John,

    dank voor de uitleg, is mij nu duidelijk :thumbsup:. Ik had het toch anders voor ogen.
     

Deel Deze Pagina