Atom 500

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door Molen, 14 jul 2012.

  1. Molen

    Molen

    Lid geworden:
    21 okt 2009
    Berichten:
    1.307
    [​IMG] [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. Molen

    Molen

    Lid geworden:
    21 okt 2009
    Berichten:
    1.307
    [​IMG]

    Het landingsgestel is erg taai, zelfs die dopjes hebben geen lijm nodig, krijg je er niet weer uit, 2 dopjes moest ik iets bijvijlen, anders zaten ze voorop zoals hier op de foto.

    Die kruiskopschroefjes krijg ik ook niet helemaal in het landingsgestel gedraaid,
    en ik ben bang dat ik sommigge kruiskopjes ook niet uit het frame ga krijgen.
    Ook zaten de 4 motor bouten muurvast, daar hoef ik me niet druk om te maken dat die ooit loskomen.
    De motor stel je gelukkig in door de motormount te verschuiven, niet de motor zelf.

    De meegeleverde ESC : Hobbywing 60A met 3A BEC.
    Meegeleverde motor : 1080kv
    Meegeleverde pinion : 9t
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  3. Molen

    Molen

    Lid geworden:
    21 okt 2009
    Berichten:
    1.307
    [​IMG]

    Zo moet dat dus, dit staat niet erg duidelijk in de handleiding.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  4. Molen

    Molen

    Lid geworden:
    21 okt 2009
    Berichten:
    1.307
    [​IMG]

    Dit vond ik even raar, die halve gaatjes, maar was ook zo in de handleiding afgebeeld,
    hoe het werkt weet ik niet.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  5. Molen

    Molen

    Lid geworden:
    21 okt 2009
    Berichten:
    1.307
    [​IMG]

    Zo ga ik de layout doen, met de ESC voorin, zodat deze niet op de ontvanger gaat storen, die ik midden in het frame plaats.

    Hoe het balanceren gaat weet ik nog niet, de lipo is nog niet binnen.
    Lipo word : Zippy 3000mAh 20C

    De ESC zat al een deans plug op, dat is makkelijk.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  6. Molen

    Molen

    Lid geworden:
    21 okt 2009
    Berichten:
    1.307
    [​IMG]

    Deze plastieken gyro mount is niet recht, ik ga op zoek naar een vervanger van wat beter materiaal, en vooral recht!
    De garantie vervalt door 1 onderdeeltje van een ander merk erop te zetten staat in de handleiding,
    dikke onzin voor dit onderdeeltje.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  7. Molen

    Molen

    Lid geworden:
    21 okt 2009
    Berichten:
    1.307
    [​IMG]

    Dit viel me ook op, de pitch van de staart is meer naar rechts dan naar links,
    naar links gaat ie niet helemaal, en ik kan niet vinden wat hem blokkeert.
    Ik weet niet of dit zo goed is ?

    Die tailblades zijn van plastic wat erg snel afbrokkelt, en ze zien er niet gaaf uit.
    Dit is het allereerste wat vervangen gaat moeten worden!, samen met de gyromount.
    Velle kleuren kbdd blades worden dat.

    Ook zit er speling in de van plastic gemaakte tailblade houders,
    door het centrifugale effect zat dit geen probleem zijn,
    tog schrok ik een beetje toen er aan zat.
    De schroefjes aandraaien helpt niet, want die zaten al vast.
    Het zal vast wel zo horen, dit gaat het vliegen niet beinvloeden.

    Ook zit er speling in de rotorkop,
    het boutje wat het bovenste gedeelte aan de main shaft vastmaakt, daar zit de speling,
    mischien met een iets dikker boutje is dit opgelost.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  8. Molen

    Molen

    Lid geworden:
    21 okt 2009
    Berichten:
    1.307
    [​IMG]

    Dit stangetje gaat ook een beetje krom worden, zal wel zo horen, die servo-armpjes die erbij zaten zijn zoiezo te groot voor op die plek, die zullen wel voor de swash zijn.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  9. Jelleeee

    Jelleeee

    Lid geworden:
    27 jan 2011
    Berichten:
    2.335


    De tailbladhouders op de juiste plaats op de as geklemt?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  10. Molen

    Molen

    Lid geworden:
    21 okt 2009
    Berichten:
    1.307
    Die zit helemaal aan het einde, mischien moet die wat meer richting de tailboom?
     
  11. Jelleeee

    Jelleeee

    Lid geworden:
    27 jan 2011
    Berichten:
    2.335
    Staat het niet in de manual?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  12. Molen

    Molen

    Lid geworden:
    21 okt 2009
    Berichten:
    1.307
    Ik zal het vanavond even in de manual opzoeken Jelle.
    Zo zat het vanuit de doos, dus zal vast wel zo horen.
     
  13. hoogvlieger

    hoogvlieger Guest

    wat ik denk over dat pitch verschil is, dat hier deels gebruik word gemaakt van de torsie krachten van de main rotor.

    die staart rotor voorkomt het draaien van de romp in tegengestelde richting van de main blades.
    hierdoor zal (in dit geval) bij een draai naar links, de stuwkracht van de tail verminderen, waarna die torsie kracht de heli draait.....

    t is maar een idee

    groet,
    Hoogvlieger
     
  14. Molen

    Molen

    Lid geworden:
    21 okt 2009
    Berichten:
    1.307
    Maar dan zou je het presies andersom verwachten, of weet ik het verschil tussen links en rechts weer eens niet.
     
  15. hoogvlieger

    hoogvlieger Guest

    tja, ik kan op de foto's niet zien in welke richting de tail rotor draait....
    misschien een foto posten van een ''side vieuw'' ???
     
  16. Dflyer

    Dflyer

    Lid geworden:
    6 dec 2004
    Berichten:
    1.050
    Locatie:
    Loppem (BE)
    Hoi Molen,

    het klopt dat de stuurstang van je tailrotor wat gebogen zal zijn, volkomen ok. En wat betreft die servo-armpjes, die zijn inderdaad voor de servo's op je swash. Kijk eens hoeveel je er bij gekregen hebt. Meestal zitten er 6 bij, 3 voor Futaba servo's en 3 voor JR servo's.
    Dit kan je zien op de binnenkant van der servoarmpjes, daar staat ingedrukt "FU" of "JR" maar je moet er goed naar kijken.

    Grtz,
    Dirk
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  17. Dflyer

    Dflyer

    Lid geworden:
    6 dec 2004
    Berichten:
    1.050
    Locatie:
    Loppem (BE)
    Molen,

    met een degelijke kruisschroevendraaier moet je die er makkelijk kunnen indraaien. Welke 4 motorbouten bedoel je die muurvast zaten ?

    Grtz,
    Dirk
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  18. Dflyer

    Dflyer

    Lid geworden:
    6 dec 2004
    Berichten:
    1.050
    Locatie:
    Loppem (BE)
    Hoi Molen,

    dat is normaal, check even de manual en daar staat in hoe je de tail moet afregelen.

    Belangrijk is dat je de tail pitch lever evenwijdig zet tijdens de setup met je tailcase. Ik heb geprobeerd om er een foto van te maken.

    [​IMG]

    Indien vragen gewoon vragen.

    Grtz,
    Dirk
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  19. Jelleeee

    Jelleeee

    Lid geworden:
    27 jan 2011
    Berichten:
    2.335
    laat maar..
     
  20. Molen

    Molen

    Lid geworden:
    21 okt 2009
    Berichten:
    1.307
    Die 4 die de motor vasthouden aan de motor mount.
    Ik heb van die Wiha imbus schroevendraaiers, die zijn mischien te flexibel, want ze buigen mee.
    Ook heb ik problemen met de kleinere maten, dat ie ze niet pakt, mischien een micrometer te dun.
    Ze zitten zoiezo muurvast die boutjes.

    En wat betreft die kruiskopjes, heb ik weer een beroerd schroevendraaiersetje, waarmee ik ze verniel.
    Ik heb zoiezo hoogwaardige schroevendraaiersetjes nodig van imbus en kruiskop, alle maten.
    Bwha.
    Ondertussen was ik niet van plan ermee te crashen,
    dus zitten die schroefjes eerst wel goed in het frame,
    het landingsgestel zit ook vast genoeg, met die schroefjes half erin.

    En ik zal eens naar die tail case gaan kijken, zodat ie de tailboom aan kan tikken.

    Draait hetzelfde als Align heli's.
    Binnenkort meer fotos.
     

Deel Deze Pagina