Attentie attentie!!

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door jan brilman, 4 jan 2004.

  1. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.492
    Locatie:
    groningen
    Aan allen!


    (En vooral die mensen :D die iets met 'schaal' hebben).

    Tom heeft net een paar nieuwe onderwerpen gelanceerd (wheathering, Mig 3), en ik denk dat dat ook moet (straks wordt ons mooie forum opgeheven :cry: , ivm. te weinig belangstelling!)

    Ik heb zelf ook nog wel een paar onderwerpen, maar wil ook niet teveel hooi op de vork nemen. :wink:

    Maar er zullen 'out there' toch wel mensen zijn die ook iets meer willen weten over (ik noem maar wat :roll: )
    - in welke mate kan een model (qua aerodynamische vorm cq. eigenschappen) 100% schaal zijn (Reynolds getal, profiel, etc.);
    - alle do's en dont's mbt. pneumatische intrekbare landingsgestellen;
    - de constructie van schaalkisten (bv. rompen: 'strip planking', het beplanken van een 'bolle' vorm)
    - hoe creeër ik een 'scale', natuurgetrouwe weergave van bv. een aluminium huid (wie heeft er bv. ervaring met het werken met 'litho plate' 8O ?)
    - hoe kom ik aan de decals voor een bepaalde kist, cq. hoe maak ik ze zelf? Paintbrushen?
    - etc.etc.

    (The sky is the limit (letterlijk :wink: ))

    Ton noemt ook al een paar zaken.

    Wat mij betreft: ik ben iha. op zoek naar methoden/technieken etc. om een natuurgetrouw model te maken, dat er (dus) goed (dwz. als echt) uitziet, maar dat ook goed vliegt (anders kun je net zo goed cq. beter plastic dingen in elkaar plakken . . . :? ).

    Kijk, Charters zijn er genoeg (zie een van mijn bijdragen elders 8) ); vliegtuigen van piepschuim: tja, je moet ervan houden :? , en hotliners of grote kunstvluchtkisten zijn ook niet mijn ding.

    Maar, serieus, alle bewondering van mijn kant voor iedereen die iets voor elkaar krijgt in zijn (haar) tak van deze uiterst veelzijdige hobby (schaal, eigen ontwerp, iets anders, bouwdoos, tekening, pico, mini, normaal, groot, big, vrije vlucht, control line, magneetbesturing, RC, motor, zweef, lichter dan lucht, hout, piepschuim, depron, aluminium, benzine, gas, turbine, CO2, diesel, electro, rubber, pulse jet, en dan dus alle mogelijke combinaties, JOOST :wink: mag weten wat allemaal niet . . . (ben ik iets vergeten???))

    Kortom, ieder zijn voorkeur, en (echt waar), ik wil iedereen in z'n waarde laten, maar ik houd van vliegtuigen, van echte vliegtuigen (een beetje motorgeluid en ik kijk naar de lucht), en ik houd ervan om mijn eigen (bijna) echte vliegtuig aan m'n neus voorbij te zien cq. te laten vliegen.

    (Mijn schoonvader vraagt me plm. drie keer per jaar: "Vliegles! Is dat niet wat voor jou!? WAAROM neem je geen vliegles???"
    Ik krijg het niet uitgelegd waarom ik dit veeeeeel mooier vind . . . :?

    Ik koop ook zoveel mogelijk boeken, die zinvolle informatie bevatten (bv. van David Boddington Scale Model Aircraft for Radio Control. Uit 1983, maar OEI wat een goed boek!)

    Kortom!

    Ik zou meer te weten willen komen over het proces (ALLE aspecten, van begin tot eind), waarin je schitterende schaalkisten bouwt, die goed vliegen. Daar is wat mij betreft dit forum voor opgestart.
    (Over enkele aspecten van het begin van het proces: zie de draad over de Beech . . . )

    Nou, zo eerst maar weer eens . . .

    jan
     
  2. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.827
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    om nu allerhande topics te lanceren puur om het forum in de lucht te houden lijkt me niet nodig jan, ik denk dat het schaalforum zich wel bewezen heeft inmiddels.

    ondanks dat ik niks met schaal heb lees ik toch met interesse diverse topics door oa die links naar verslagen van die mooie schaalkisten vol details.

    prachtig, maar ik persoonlijk zou er tijd noch zin voor kunnen vrijmaken, maar een genot om naar te kijken.
     
  3. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.825
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Daar ben ik het mee eens.
    Ik vlieg dan wel semi schaalmodellen, maar ik leest het ook regelmatig het schaalforum.
     
  4. Tom Verstappen

    Tom Verstappen

    Lid geworden:
    28 jul 2003
    Berichten:
    892
    Locatie:
    Mol
    Ben het volledig met de andere eens denk dat we momenteel al van een schaalsucces kunnen spreken.

    Al hoop ik wel dat er nog degelijke tips komen over de onderdelen die je hebt vermeld hier.

    Ik heb op mijn site een chatbox geïnstalleerd misschien is dat wel eens iets om te doen.
    http://www.t-birds.be/chat

    Tot hoors
    Tom
     
  5. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.307
    Locatie:
    Dordrecht
    Heren zou zeggen, kies een vliegtuig type open een nieuwe post en stel de docuset samen en ga daarmee aan de slag en dan volgt de rest vanzelf en dan wordt het forum alleen maar interresanter voor anderen.

    Kijk maar naar de reacties op mijn Mig29 dat is toch super en dat moet met een schaalmodel nog tien keer beter kunnen want daar kun je zoveel leuke dingen mee doen, een perfect voorbeeld is de Dauntless en dat kun je opbouwen met bouwen, zoeken vragen en antwoorden etc etc. Dus aan de slag en bouwen dat schaalmodel van je dromen.

    Ton
     

Deel Deze Pagina