Audio beacon voor 'verloren' vliegtuig

Bestaat uit 2 componenten: PIC 12F629 en piezo LS
Als een servo gekoppeld, of in parallel met een servo
Misschien beter een ferrite coil op servo kabel te installeren.
Speelt 'Obladi-oblada' wanneer servo signal is afwazig of slecht.
stopt wanneer signaal terug.

Alle info onder 'Articles' (link naar Audbeac.txt: engels en frans doc, en Audbeac.hex) op

www.jdm-nivelles.be

daar vindt U ook andere 'Articles' over PC, RC softwares, FMS, FMS kabel, joystick met trim en expo, ezv.

Philippe

Brussel

Bij conrad hebben ze daar een pierer voor (221970 8B)

221970_RB_00_FB.EPS.jpg

Deze gaat piepen bij een zender storing of bij te lage spanning. Dus model kwijt zender uitzetten en op de pieptoon af

Handleiding op http://www.produktinfo.conrad.com/d...01-de-Micro-Beep_Akkuwaechter_Suchpiepser.pdf

gr Remco

In goed Brabants heet zoiets een maïspieper, waarmee het meteen duidelijk is, wat één van de vervelendste plaatsen is om een model kwijt te raken.

Ik heb in het verleden wel wenskaartmelodietjes gebruikt. Rechtstreeks op de 4.8V van de ontvanger blijft dat heel. Laag stroomverbruik.

Mais is vervelend. Bij ons hebben we hoog riet in water. Niet alleen lastig zoeken, maar nog natte voeten ook. Laatst een vliegtuig in het riet gelokaliseerd met mini videozendertje op andere kist.

Audbeac testing - status + tech info

Dus: Audbeac.hex voor 12F629 werkft bij Alex en bij mij.
Ik heb een vriend hier in Belgie, die wel last krijgt. Op een vliegtuig werkt het, op een ander blijft het luiden.
Ik moet met een oscilloscope gaan kijken, maar ik heb wel de indruk dat zijn servo signaal te veel 'parasieten' heeft.
Mijn microcode vraagt servo signalen van min 800 to max 2200 microsec ongeveer, een ander signaal is als een fout beschouwt. Gebeuren er 3 fouten, dan hoort je Obladi... Aantal 3 kan ook 1,7,15,31,63 of 127, maar zou dat veilig zijn? Ook als er geen signaal binnen komt voor over 1 seconden, gaat het luiden.

Vraag: hoeveel kost een blank 12F629 bij jullie? Hier vind ik het voor 2 Euros.

Ik hoor graag van andere testen en mogelijke suggesties(PB ?).

Philippe

Zie 'Articles' op www.jdm-nivelles.be en kom op ons Air Show 2004 met 940 Euros 1ste prijs

Veel ontvangers hebben geen of een heel erg slechte ruisonderdrukking en laten servo's dus alle kanten op rammelen als er geen zendersignaal aanwezig is. Voor dit type ontvangers wordt het dus lastig.
Daarnaast komen er tijdens de ontvangst nogal wat ongeldige signalen binnen (met name glitches). Een aantal van 7 ongeldige signalen in 1 sec. levert een nog redelijk vliegbeeld op, soms wordt er daarbij niet eens bemerkt, dat er wat aan de hand is. Er kan dus rustig een getalwaarde van 7 of 15 worden gebruikt.
Bij de maispieper, die ik zelf in een zeer grijs verleden heb ontwikkeld (en die dus nog niet de luxe kende van een processor), was de voorwaarde dat een pulslengte van meer dan 1,7ms werd gehandhaafd gedurende meer dan 0,2 sec. Het nadeel hiervan was dan wel, dat er een schakelkanaal opgeofferd werd; het voordeel was, dat de modelvlieger de werking zelf kon testen. Dit leverde toendertijd (volgens de gebruikers) een 100% betrouwbaar resultaat en zal dus nog steeds wel voldoen bij de bovengenoemde 'probleem'-ontvangers. Dit is uiteraard een code die nog veel eenvoudiger is...

Audio beacon - nieuwe versie

Telefoon style. Van heel verder hoorbaar.
Stuur een PB als U de nieuwe versie wilt testen

Philippe

03/08/2004: WARNING
Interferencies vermeld, zelfs met ferrite-coil.
Doe zorgvuldige testen, ook op afstand!

Back