Aussie wereld hoogterecord...

Hoe doe je dat met je zender dan?

Heb je daar speciale long range zenders voor ofzo?

Wel een MEGA prestatie.... Gefeliciteerd voor de behaler ;)

Marco.

WOW! 8O ruim 2 en een halve kilometer hoog!

Hoe doe je dat met je zender dan?

Heb je daar speciale long range zenders voor ofzo?

Ik denk dat hij een Eclipse 7 zender in zijn handen heeft:

Hitec site:
Q. What is the maximum range of the Eclipse transmitter?
A. Approximately 2 miles, but we refer to it as line of site. If you can see it, you can fly it!

2 mile = 3,2 km dus ruim voldoende :)

Toch wel ernstig... Als je met een verrekijker op je giegel naar je vliegtuigje moet kijken ;)

Hoe moeilijk is het, buiten natuurlijk dat je er geen snars meer van ziet, eigenlijk om hoog te komen? Is er een maximum hoogte die je kan bereiken, of is het puur de zichtfactor die het record bepaalt?
Ik heb nog nooit gevlogen, dus ben zegmaar een echte :newbie: op dit gebied.

Marco.

Blijkbaar, gezien de foto's en bijbehorende tekst, is hier gebruik gemaakt van uiterst professionele afstands kijk apparatuur, en natuurlijk idem/dito hoogtemeetapparatuur. Je zou het natuurlijk, als dit door de FAI voor een hoogterecord wordt geaccepteerd, ook vanuit een vliegtuig kunnen besturen, maar dat is hier dus duidelijk niet gedaan. In ieder geval een knappe prestatie.

Hallo Marco,

Ik moest even nadenken, newbie en dan 222 postings, hoe kendatnuweer? Maar nadat ik je Avatar gezien had viel het kwartje.

Aanvankelijk dacht ik even, nou, da's toch overduidelijk niet? Maar verder nadenkend is het best een interessante vraag die natuurlijk het basis probleem aanroert.

Laat ik de discussie nou even niet bederven door met wettelijke beperkingen van vlieghoogtes aan te komen en of de definitie dat je op zichtafstand moet kunnen besturen nou ook geldt met een kijker op, (of misschien wel een nachtkijker!)

Laat ik ook niet ingaan dat aangegeven reikwijdtes van zenders normaal bedoeld zijn voor het gebruik van Jan met de vliegpet om zondagmiddag.
Het vliegen in nabijheid van de grond kan het bereik sterk doen teruglopen, maar daar weten botenmannen alles van natuurlijk. Naarmate je hoger vliegt is de kans op storing vanwege de grond sterk minder. Ik vlieg dus 1000 X liever op 700m hoogte als op 200m van me vandaag op één meter hoogte.
Fabrikanten geven echter nooit aan hoe hoog je veilig zou kunnen vliegen, maar in de praktijk (veelal in de bergen etc) hoor je uiterst weinig van gevallen dat er verlies van besturing optreedt vanwege de hoogte. Het is vrijwel altijd het verlies aan zicht op je model als er eentje verdwijnt.

Daarnaast is het zendervermogen makkelijk op te voeren, maar dat is natuurlijk helemaal illegaal.

Een grote hoogte winnen (zonder daarbij het geluk te hebben met een filse thermiekbel mee te kunnen liften) is stomweg een kwestie "energie management".

Daar speelt natuurlijk efficiëncy van de motor en propeller een grote factor.
Maar écht interessant wordt het als je gaat kijken naar de tijdfactor.
Iedere seconde dat het model vliegt ben je energie kwijt aan het "horizontaal" vliegen.
Dus vanuit dit standpunt zou je een model willen met een beresterke motor die het model in een korte tijd naar grote hoogte brengt.
Helaas, dit soort motoren en bijbehorende (kleine) propellers zijn niet diegene met het hoogste rendement. Hier hoort ook een relatief klein model bij omdat vliegeigenschappen minder belangrijk zijn, het wordt toch "omhoog gesleurd". Voor het "horizontaal" vliegen van dit soort modellen is dan ook een grote hoeveelheid energie nodig, omdat het draagvermogen pas bij hoge snelheden (dikke accu!) bereikt wordt.

Het hoogste rendement wordt geleverd door relatief kleine motoren die een grote prop via een vertraging aandrijven. Maar die zijn weer langer "onderweg", en verspelen zo ook weer een boel energie voordat ze boven zijn. De modellen die hier bij horen (zie foto van recordmodel) zijn van het type dat een hoog draagvermogen heeft, en relatief weinig weerstand heeft, tenminste bij lage snelheden.

Nou, een rekord poging zal dus bestaan uit de keuze van een geschikt model die in een beperkte speerdrange voldoende draagvermogen heeft voor de zware accu.
De bijbehorende motor/propeller combinatie zal in deze range optimaal zijn energie af moeten kunnen leveren.
Kortom een uiterst interessante uitdaging!

Energie management werd destijds uitgevonden door twee stieren, een jonge en een oudere. De jonge ziet plots een hele kudde koeien aan de horizon, en gnuift tegen zijn maat: kom op man, we racen er naar toe en dan pakken we er een stel.
De oudere grimlacht en zegt, nee, we lópen er naar toe en dan pakken we ze allemaal! :D :D :D :D :D

Richard Branderhorst zei:
Energie management werd destijds uitgevonden door twee stieren, een jonge en een oudere. De jonge ziet plots een hele kudde koeien aan de horizon, en gnuift tegen zijn maat: kom op man, we racen er naar toe en dan pakken we er een stel.
De oudere grimlacht en zegt, nee, we lópen er naar toe en dan pakken we ze allemaal! :D :D :D :D :D

Conclusie: als de koe zich genomen voelt komt het model het hoogst..... :lol: :twisted:

Inderdaad newbie op het gebied van vliegen Richard ;)

Je verhaal maakt het in ieder geval goed duidelijk ;) Bedankt ;)

Marco.

Nog even de rijkweidte van de zenders.
Het is al meerdere keren ter sprake gekomen maar in de vrije ruimte zonder obstakels (de lucht dus) kan het zendbereik makkelijk to 5km oplopen. Onder gunstige omstandigheden zelfs wel meer. Die hoogte van 2km is dus voor de besturing geen enkel probleem.
Het zichtbereik is een ander hoofdstuk, daar zijn hulpstukken wel nodig denk ik. Zelf heb ik ooit een model tot 1045 meter hoogte weten te krijgen maar daar was het voor het oog niet meer dan een vliegenpoepje tegen de hoge vaag witte bewoking.

Australie is groot en leeg, en er zijn vast wel gebieden waarover niet gevlogen wordt (op die hoogtes 2000-3000M) .... tenzij je het record naar 11.000M zou willen brengen, dan heb je ook daar meer kans op problemen .....

Ik zou het bij mij voor (of op het oficiële zweefveld in de eempolder) niet moeten proberen ... de kans dat ik ruzie krijgt met een omhoog zwoegende 737 is nooit uit te sluiten ........

hmm, met een verrekijker naar je model turen lijkt me niet vanzelfsprekend...
als we hoog zitten met onze zwevers en we even achterom kijken om in de stoel te gaan zitten ofzo, kan het al gebeuren dat je de zwever gewoon niet meer terug vindt! (dit jaar nog bij ons op de club...)
Als je dan met zo'n verrekijkertje even je model verliest kan je het ook wel schudden denk ik.

Back