Hallo Marco,
Ik moest even nadenken, newbie en dan 222 postings, hoe kendatnuweer? Maar nadat ik je Avatar gezien had viel het kwartje.
Aanvankelijk dacht ik even, nou, da's toch overduidelijk niet? Maar verder nadenkend is het best een interessante vraag die natuurlijk het basis probleem aanroert.
Laat ik de discussie nou even niet bederven door met wettelijke beperkingen van vlieghoogtes aan te komen en of de definitie dat je op zichtafstand moet kunnen besturen nou ook geldt met een kijker op, (of misschien wel een nachtkijker!)
Laat ik ook niet ingaan dat aangegeven reikwijdtes van zenders normaal bedoeld zijn voor het gebruik van Jan met de vliegpet om zondagmiddag.
Het vliegen in nabijheid van de grond kan het bereik sterk doen teruglopen, maar daar weten botenmannen alles van natuurlijk. Naarmate je hoger vliegt is de kans op storing vanwege de grond sterk minder. Ik vlieg dus 1000 X liever op 700m hoogte als op 200m van me vandaag op één meter hoogte.
Fabrikanten geven echter nooit aan hoe hoog je veilig zou kunnen vliegen, maar in de praktijk (veelal in de bergen etc) hoor je uiterst weinig van gevallen dat er verlies van besturing optreedt vanwege de hoogte. Het is vrijwel altijd het verlies aan zicht op je model als er eentje verdwijnt.
Daarnaast is het zendervermogen makkelijk op te voeren, maar dat is natuurlijk helemaal illegaal.
Een grote hoogte winnen (zonder daarbij het geluk te hebben met een filse thermiekbel mee te kunnen liften) is stomweg een kwestie "energie management".
Daar speelt natuurlijk efficiëncy van de motor en propeller een grote factor.
Maar écht interessant wordt het als je gaat kijken naar de tijdfactor.
Iedere seconde dat het model vliegt ben je energie kwijt aan het "horizontaal" vliegen.
Dus vanuit dit standpunt zou je een model willen met een beresterke motor die het model in een korte tijd naar grote hoogte brengt.
Helaas, dit soort motoren en bijbehorende (kleine) propellers zijn niet diegene met het hoogste rendement. Hier hoort ook een relatief klein model bij omdat vliegeigenschappen minder belangrijk zijn, het wordt toch "omhoog gesleurd". Voor het "horizontaal" vliegen van dit soort modellen is dan ook een grote hoeveelheid energie nodig, omdat het draagvermogen pas bij hoge snelheden (dikke accu!) bereikt wordt.
Het hoogste rendement wordt geleverd door relatief kleine motoren die een grote prop via een vertraging aandrijven. Maar die zijn weer langer "onderweg", en verspelen zo ook weer een boel energie voordat ze boven zijn. De modellen die hier bij horen (zie foto van recordmodel) zijn van het type dat een hoog draagvermogen heeft, en relatief weinig weerstand heeft, tenminste bij lage snelheden.
Nou, een rekord poging zal dus bestaan uit de keuze van een geschikt model die in een beperkte speerdrange voldoende draagvermogen heeft voor de zware accu.
De bijbehorende motor/propeller combinatie zal in deze range optimaal zijn energie af moeten kunnen leveren.
Kortom een uiterst interessante uitdaging!
Energie management werd destijds uitgevonden door twee stieren, een jonge en een oudere. De jonge ziet plots een hele kudde koeien aan de horizon, en gnuift tegen zijn maat: kom op man, we racen er naar toe en dan pakken we er een stel.
De oudere grimlacht en zegt, nee, we lópen er naar toe en dan pakken we ze allemaal!
