Auto accu laden

Hallo,

Ik heb een vraag, mijn laad accu voor electro accu's te laden heb ik in de auto staan, nu is de vraag kan ik deze ook laden via mijn auto accu dus de plus draad door trekken vanaf de auto accu naar de andere accu en de min aan het chassie zodat ik onder het rijden de accu kan bijladen.

Als ik de accu wil gebruiken ik deze wel van de auto accu los koppelen zodat ik niet mijn auto accu leeg trek.

Dat lijkt me niet zo'n goed idee. De boordspanning van je auto ligt rond de 13,6 Volt. Als je hier rechtstreeks een ontladen accu op aansluit kunnen er grote vereffenigsstromen ontstaan.

Zo rechtstreeks aansluiten zal niet gaan zoals N.P.S. al schreef. De stromen zullen gevaarlijk groot worden.
Er is echter een makkelijk truukje om dat op te lossen. Neem een weerstand van 1Ohm (minimaal 10Watt) op in serie met de + draad en er kunnen geen gevaarlijk hoge stromen meer lopen. Toch kan er dan nog voldoende stroom lopen om de accu te laden.
Afhankelijk van het type accu dat je zo wilt laden kan het zijn dat een weerstand van 0,5Ohm 10Watt al voldoende is. Maar ik zou het op save spelen en voor 1Ohm gaan.:)

Kijk eens bij de aanbiedingen van 25 feb 2008 bij de www.lidl.nl
Daar hebben ze nu een loodaccu lader
Accuoplader
Voor alle 12 V lood-/zuuraccu’s in de meest verschillende uitvoeringen. Voor accu’s van 1,2 Ah tot 120 Ah. 3 variabele laadstromen: 14,4 V/0,8 A; 14,4 V/3,6 A; 14,7 V/3,6 A. Voor meer informatie zie www.lidl.nl.
en Overbruggingskabel
Voor het starten van autoaccu’s over de 12-V-aansluiting (sigarettenaansteker). 2 stekkers, 54 mm verbindingskabel. Max. laadstroom 10 A.

Heb je een oplossing voor je laadaccu die bij mij naar volle teveredenheid functioneerd

Jacob

Zo rechtstreeks aansluiten zal niet gaan zoals N.P.S. al schreef. De stromen zullen gevaarlijk groot worden.
Er is echter een makkelijk truukje om dat op te lossen. Neem een weerstand van 1Ohm (minimaal 10Watt) op in serie met de + draad en er kunnen geen gevaarlijk hoge stromen meer lopen. Toch kan er dan nog voldoende stroom lopen om de accu te laden.
Afhankelijk van het type accu dat je zo wilt laden kan het zijn dat een weerstand van 0,5Ohm 10Watt al voldoende is. Maar ik zou het op save spelen en voor 1Ohm gaan.:)

Hallo,

Ik denk dat van Ernst het beste is, de aanbieding van De Lidl kan wel
maar het is de bedoeling dat de veld accu gewoon met de andere auto accu
mee laad, zodat deze altijd vol en in conditie blijft.

Gewoon een lamp ertussen kan dus ook. Als die te laden accu nog niet helemaal plat is lukt dat trouwens prima met direct op de autoaccu aansluiten. Kan ook via sigaretten aansteker plug.

Die lamp is ook een idee maar neem dan wel een lamp van 12V 50Watt of nog iets meer. Lampen met minder vermogen hebben een te hoge weerstand en zouden de laadstroom veel te klein maken.

Back