auto accu opladen?

Hallo,

Ik heb laatst een auto accu van iemand gekregen zodat ik kan laden waar ik aan het rijden ben. Als ik mijn lader aansluit gebeurt er niks, accu is dus leeg. Mijn lader(multiplex LN-5014) kan PB accu's laden. Maar als ik mijn lader op de accu aansluit geeft de lader iets van 7volt aan en slaat af. Is de accu kapot of kan ik met mijn lader geen auto accu's laden?

Gr. roman

zeker kan je met de 5014 wel loodaccu's laden....
prob. is de spanning is te laag voor een 6 cellen loodaccu.
Als het kan zet het aantal cellen op 5 (evt. eerst 4) om de spanning te doen laten
oplopen totdat de lader een 6cellen loodaccu herkent.
(mits de accu nog te redden is)

mvg, Z

7volt is veelste weinig voor een loodaccu , je kan er bijna op zeker vanuit gaan dat de accu kapot is.

Een loodaccu is "leeg" als deze de 11volt ongeveer bereikt , trek je hem dan nog verder leeg is de kans groot dat er schade ontstaat aan de accu die daardoor als overleden kan worden beschouwd.....

Laatst bewerkt:
marder opladen??

ik heb een fg marder gekocht maar zit al direct met een probleem!
uit mijne lader komen 3 kabels: één voor afstandsbediening (rond uitgang), één voor bediening op marder (dun zwart uitgang) en dan nog een iets groter wit uitgang maar waar moet die dan?

Een loodaccu moet je ALTIJD geladen houden! Dus ook al is de accu nog niet leeg na een middagje rijden dan kan je hem het beste direct na thuiskomst weer aan de lader hangen. Dat verlengt de levensduur aanmerkelijk. En vergeet al dat gel@l over geheugeneffecten maar snel, dat bestaat niet eens!
Als hij wel leeg is moet je hem zo snel mogelijk weer opladen. Niet een poosje laten staan, zelfs na slechts één dag leeg te hebben gestaan kan de accu al beschadigd zijn.

Heb je een 12V accu en geeft die niet hoger komt dan 7V en kan de lader dat ook niet meer omhoog krijgen? Dat is voor mij dan al duidelijk, die accu is overleden, je zal hem moeten vervangen.

Ook is het sterk aan te raden een loodaccu NOOIT helemaal leeg te trekken. Ga als het even kan niet verder dan 80% ontladen. De accu zal dan echt veel langer mee gaan.
De levensverwachting van een loodaccu is normaal gesproken een jaar of 5 á 6. Uitschieters zijn er natuurlijk ook, 10 jaar is ook haalbaar! Ontlaad je een loodaccu echter steeds helemaal dan kan hij al binnen een jaar "op" zijn! Dit is echt geen sprookje!

Een loodaccu moet je ook met een lader voor loodaccu's opladen. Niet zoals een NiCad of NiMH accu met een bepaalde stroom gedurende een bepaalde tijd.
Als je een echte loodacculader hebt kan je de accu erop aansluiten en zo weg zetten. Pas wanneer je de accu weer nodig hebt haal je hem weer van de lader. Dat mag zelfs een jaar duren :!:

Hier moeten wel een paar kanttekeningen bij. Er zijn laders die een loodaccu opladen tot 2,4V per cel soms zelfs tot 2,5V per cel. Dat is heel erg hoog en NIET goed voor de accu als dat langdurig zo hoog wordt gehouden. Wanneer je de accu met zo'n lader laad dan moet je hem wel van de lader halen als hij vol is! De normale eindspanning is namelijk 2,35V per cel en dat kan en mag de accu heel erg lang (jaren!) volhouden. Het is zelfs goed voor de accu.
De duurdere laders hebben deze mogelijkheid ingebouwd. Laden tot 2,4V per cel en als de accu vol is overschakelen naar, wat door vele fabrikanten "onderhouds lading" wordt genoemd. Dat is 2,35V per cel en een laadstroom die slechts enkele mA zal zijn.

O ja, loodaccu's ALTIJD laden en opslaan bij kamertemperatuur (tussen de 20°C en 25°C). Bij hogere of lagere temperaturen zal de accu absoluut slechter presteren. Als de accu bevriest is het echt einde accu en kan hij zelfs open barsten! Boven de 40°C gaat het ook mis en kan de accu vrij snel onherstelbare schade oplopen.

Wil bij het verhaal van Ernst alleen een kleine kanttekening plaatsen. Het onbeperkt aan een gewone lader laten hangen van een standaard natte autoaccu zou ik ten sterkste afraden. Wel om de volgende, door mij ervaren, reden. Als deze accu's te lang geladen worden gaat het water ontleden en vormt zich knalgas. Gebeurd dit in je schuurtje dan is het aanzetten van het licht voldoende voor een forse implosie :eek:. In dit geval lagen de ruiten keurig in de schuur en was de deur ontzet. De totale oorzaak hiervan kun je al uit het verhaal van Ernst lezen, te weinig ventilatie in combinatie met een goedkope lader, maar toch iets om je even te realiseren.

Dat is een voorbeeld van wat er kan gebeuren als je geen echte (goede) loodacculader gebruikt! Wanneer de accu vol is zal een universeel NiCad of NiMH lader er vrolijk stroom in blijven pompen met de door jou duidelijk omschreven gevolgen. Gelukkig geen brand met gewonden of erger!
Een goede loodaccu lader voorkomt dit. Wanneer de accu vol is zal er bij zo'n lader namelijk zo goed als geen laadstroom meer lopen en dan kan wat jij omschrijft niet gebeuren!

Back