Auto Cross NHKampioenschap 2006

• Topicstarter Topicstarter bono
  • Startdatum Startdatum
B

bono

Guest
Hallo mede modelbouwers,

Ik heb naast modelbouw nog een andere hobby.
AUTO CROSS.

nou leek het me leuk om hier op dit forum voor de geintreseerden een topic hierover bij te houden. met leuke filmpjes of plaatjes af en toe.

Helaas heb ik het geld niet om zelf te rijden maar dit seizoen rijd een goede vriend van mij en volgend jaar gaan nog eens 4 anderen ook beginnen. Regelmatig word hier gesleuteld en gedaan. het is een ongeveer 2 weeks evenement.
'we' rijden in het Noord Hollands Kampioenschap mee. Dit word elek x in een ander dorp in de buurt verreden en bestaat elke keer uit 4 klassen.
1 Heren standaard klasse (tot 90 PK)
2 Dames standaard klasse (tot 90 pk)
3 Heren superstandaard klasse (tot 150 pk geloof ik)
4 Verstevigde klasse. (zijn alleen verplicht 4 cilinder motorte hebben, geen turbo of G-lader toegestaan( 200PK+))

Dit is de auto waar die vriend van me nu in rijd:
te-crossen%20253-border.jpg

Hijndoet het best goed, vorig jaar reed hij heel voorzichtig en had 1 keer de kwartfinales gehaald. Dit seizoen zijn er nu 3 races gereden waarvan 1 x kwart finale en 2 x halve finale. Hij kan heel goed meekomen met de toppers en de auto doet het zeer goed. kwam in ide kwart finale en 1 keer in de finale op een heuvel te staan door een zet in zijn rug en bij een hlave finale heeft hij een beuk tegen zijn linker voorwiel gekrege , draagarm krom, steek as krom, struurstang krom=einde oefening :wink:
we gaan zeker nog meer van het verwachten dit seizoen vandaar dat ik zo enthousiast erover ben en jullie ervan wil laten meegenieten :D

om een idee te krijgen:
Autocross is bedoelt voor het racen maar staat meer bekend om het beuken, hoewel je door opzettelijk beuken gediskwalificeerd word en in de verstevigde en snelste klasse het helemaal NOT DONE is gaat het toch wel eens fout:
dit is een filmpje van de verstevigde klassen (tenminste hier gaat het goed fout :) ) ongeveer 10MB geloof ik
http://amazingracing.25cm.nl/fotos/fotos.wervershoof/MOV00732.MPG

verdere filmpjes volgen nog.

we hebben een site opgericht om John zijn race kunsten een beetje te volgen en andere ongein , filmpjes en foto's.
Kijk maar even op:
www.amazingracing.nl

elke manche die er gereden word zitten ongeveer 10 tot 12 auto's in.
daarvan vallen gemiddelt elke manche ook 4 van uit in standaard klasse, 2 in super standaard klasse en 0 in verstevigde klasse.
dat filmpje was verstevigde klasse en daar deden er 10 mee en vlogen er 8 uit waarvan 7 bleven staan :D... dat zie je niet vaak dus :D

voor de geintreseerden.

eerst volgende autocross:
datum: zondag 18 juni
eerste manche: Heren standaard 12:00

En onze favoriet is natuurlijk:
John Peerdeman Heren standaard klasse startnr:179

en daarna:
mark vreeker super standaard klasse startnr:5
DSC00852.JPG

Tames karsten Heren stadaard klasse startnr:206
DSC00878.JPG

Jelle pauw Heren stadaard klasse startnr:188
DSC00885.JPG

Jan karsten Heren stadaard klasse startnr:189
DSC00839.JPG

tot zondag :D

Wie zaterdag de amazingracing crosser ziet rijden in Biddinghuizen.
schrik niet als hij al snel langs de kant ligt want het broertje van John de huidige coureur gaat rijden.
Hij heeft ze rijbewijs nog niet eens maar in biddinghuizen mag je vanaf 16 jaar meerijden. Hij kreeg dit als kadeautje voor bewezen diensten bij zijn broer :D

Zeer mooi weekend gehad. 2 andere vrienden van me hebben gereden ipv de huidige coureurs.
Cor peerdeman ipv John peerdeman in de nr:179
Robin Vriend ipd Tamis Karsten in de nr:200

Biddinghuizen heel leuk gereden. Cor reed voor de eerste keer niet slecht. 1ste manch 6e van 12 2e manch 3e van 12 en 3e manch uitgevallen door gebroken koppelingskabel positie was toen 5e.

Robin heeft 1 van de 3 manches gereden tamis de andere 2. robin eerste bocht op kop en neit meer weggegeven.

Voor meer foto's en filmpjes kijk op:
www.amazingracing.nl

Voor de foto's en filmpjes van afgelopen zondag bekijk deze link:
http://amazingracing.25cm.nl/fotos.winkel.htm

Cor peerdeman reed in de 179.

1ste manche:
Gleed door over de baan in het uitgaan van de bocht. recht op de sloot af.
Wist dmv de handrem de auto om te draaien zodat hij met de achterkant te water ging ipv de voorkant.
DSC01094.JPG

2e manche (herkansingen):
vanaf 3e rondje op de 2e positie. heel netjes gereden vanaf een achterstand tot op de kont van de nummer 1.

3e mache (kwart finales):
Weer heel netjes gereden. in de eerste ronde gingen er al 5 over de kop. herstart vanaf de beginpositie. als 2e de eerste bocht door. ingehaald en daarna uitgereden in 3e positie.

4e manche (halve finales):
Na 2 ronden in 3e positie gingen er 2 voor hem en 1 achter hem over de kop. dit gebeurde zo snel en zo dichtbij dat hij neit meer kon uitwijken en bij een ontwijkings maneuyvre vol in de omgerolde auto knalde.
schade: Radiateur, koelvin, linker bovenste draagbalk, voorfront, grille, linker deur is een hap uit en een lek in een koelleiding.
DSC01183.JPG

DSC01185.JPG

DSC01187.JPG

volgende cross: 9 juli te venhuizen (NH)[/img]

Nog een autocross fannaat :D .
Ik ben er door een collega (tevens zoon van m'n baas) ingerold.
Hij doet mee aan de eurobokaal autocros. Hier verschijnen dus ook veel duitsers, belgen, en soms landen die van nog verder weg komen aan de start.
Ik kan helaas neit vaak mee omdat hij vrijdag savonds weg gaat en zondag savonds weer terug is, maar wanneer er niet gecrost word help ik hem altijd om z'n golf 2 weer in orde te maken voor de volgende cross.

Aanstaand weekend word de cross georganiseerd door zijn eigen club en is het dus in de buurt.
Ik ben het hele weekend als monteur aanwezig :)

:) ik vond het al apart dat er niet meer cross fans waren aangezien er wel veel mensen off-road auto's leuk vinden.
euro bokaal heb ik nog niet van gehoord!? NHK is georganiseerd vooral door de ACON www.aconautocross.nl. euro bokaal niet neem ik aan dan?! :?

Waar worden die crossen gereden? vooral het zuiden en oosten van het land zeker dan? Heb je mischien wat foto's van de auto? altijd leuk om te zien. wat voor klasses rijden ze daar?

Nog een nieuwtje voor de mensen die het volgen.
Tamis karsten is gediskwalificeerd na het behalen van de 2e plaats afgelopen zondag.'evenals de nummer 1
max toegestane pk's is 90.
Tamis had 93 PK en de nummer 1 96 PK.

kijk hier wachte ik op
ik en een vriend van me hebben ook een crosser
een oude BMW
ik zal is foto`s maken
we zijn hem nog aan het ombouwen!

22-6-2006.
Rutger vreeker
Cor peerdeman
Ruud peerdeman
Robin Vriend
Jochem Haring

deze jongens gaan aankomend seizoen ook beginnen an het crossen en hebben officieel hun ja woord gegeven(kijken of ze er zich ook aan houden)en laten het nou net 5 goede vrienden van me zijn.
word nog druk :). dat word een amazing racing cross TEAM.
Rutger vreeker is nu al bezig met een golf type 1 aan het af en op te bouwen voor aankomende cross; Venhuizen op 9 juli als ik t goed zeg.

@raymon.
welke organisatie/kampioenschap gaan jullie mee rijden?
BMW? achterwiel aangedreven? gaat dat lukken denk je?
Heb slechte dingen gezien van achterwiel aangedreven auto's op een cross baan. moeilijk onder controle te houden en bij een klein stootje ben je zo goed als zeker de macht over het stuur kwijt...
sorry probeer niet denergerend te zijn. laat asjeblieft de foto's zien :wink:
Groeten,

Bono

hey
foto wil even niet maar hij heeft idd achterwiel aandrijving
ik weet niet hoeveel pk die heeft maar wel veel

95%spaire is de achteras

95% is best hoog. nu nog kijken hoe de grip is.

vanmiddag ga ik weer naar john toe sleutelen. hebben al een ander voorfront ingebouwd .
komt oorspronkelijk van een vr6. samen met een ouwe radiateur(moet even dienst doen tot er een nieuwe is) met vr6 koelvinnen waarvan we de niet aangedreven koelvin hebben verwijdert en stuk karton op de opening hebben gedaan omdat dat riempje er af schoot.
als dat op de cross gebeurt staat 1 vin gewoon stil dus en koelt minder.
die ene vin red het prima in ze 1tje nu. zuigkracht is net zo groot als de vorige vin.
vanmiddag de kooi nog s goed nalopen op eventuele buigingen en weer echtpersen. de motorkap en deur vervangen voor andere of mischien de motorkap rechtmeppen.
nog kleine facelift (alle deukjes en zo beetje terugslaan/straktrekken) en hij is weer klaar voor de volgende cross.

Groeten Bono

Golf 3 VR6 front is alweer verwijdert want wat er nu in zit.... 8O 8O

Op de sloop op zoek naar een nieuwe motorkap. vonden een strakke dus gelijk eraf gesloopt en achterin de auto gelgd. kijken nog een of dat voorfront te gebruiken was en wat blijkt...
Dit was een amerikaanse golf 3. ipv de europeese versie waarbij er 1 bumper balk zit gemaakt van 1,5 mm dik staal (op de crossauto achter de stoot balk, blauw geverfd)
en de rest van het front inclusief de grille van kunststof zijn,
is bij de ameriakaanse versie:

-Het gehele voorfront excl. grille 1 geheel gemaakt van 3 mm dik staal! 8O

-de bumperbalk aan bijde zijde ongeveer 13 cm uitsteekt t.o.v. de kokers. terwijl de orginele europeese gelijk is aan de kokers.

-Het voorfront nog over een extra steun beschikt die aan het sub-frame gemaakt word als radiateur standaard. dit is natuurlijk weer een extra toegestane versteviging :D.

aangezien wij de radiateur het liefst ophangen zodat bij een klap niet de beugels en vastgemaakt punten niet gelijk breken hebben we deze niet zozeer nodig maar is natuurlijk mooi meegenomen.
De radiateur van de auto op de sloop was lek maar de koelvinnen waren goed te gebruiken.. idd koelvinNEN. dit is een vin aangedreven door de electro motor en een vin die met een snaar aan de motor is verbonden. deze hebben we gelijk van ronde plaatjes voorzien rond de loopwielen zodat de snaar er niet af kan lopen.
getest en... zo alles***** wat een zuigkracht. dat doet de motor wel afkoelen in de aankomende warme race dagen :D

foto's volgen.

Groeten Bono

Ik snap niet waarom jullie de radiateur nog voorin de auto laten zitten :?: .
"onze" crossgolf heeft de radiateur achter in de auto, met 2 grote fans erachter, de eerste fan slaat aan boven de 80 graden, en de 2e spring erbij boven de 95.

Dat werkt prima, gewoon 2 dikke koperen leidingen door je auto leggen, en je de verbindingen tussen blok en koper en koper en radiateur maken van siliconen slangen, zodat de boel allemaal vrij van elkaar kan trillen.

helaas is bij de NHK in de standaard klasse als t goed is niet toegestaan.
en dan nog... hij zit goed beschermd hoor. het enige voordeel wat je behaal ddoor hem achterin te zetten is dat hij veiliger binnen de rolkooi staat en en minder kans hebt op kleine beschadegingen door opspattend grond. nadeel is wel weer dat je lange leidingen moet trekken. als je dat niet hoeft te doen doe t dan niet was ons argument hiervoor. voorin is door de nieuwe gemaakte beugels heel simpel want we hebben nog 3 radiatoren liggen die ere gelijk op passen.

slangenklemmen los maken, ouwe er uit, nieuwe erin, klemmen vast, water erin en gaan maar weer :D

voor opspattend grond is ook geen probleem. daar hebben we bij de golf3 minimale last van door de grille. in tegenstelling tot veel amdere auto's die hun grille er helemaal uithalen.(vooral bvij golf type 2 zie je het veel)

Jelle pauw heeftt (zoals je kunt zien in een eerder geplaatste post) een gaasplaat van 1 mm dik rvs ervoor gezet. dit werkt ook prima verder.
maar voor de extra koeling ofzo hoef je de radiateur niet achterin te plaatsen. daar is nog minder rij wind dan voor in de auto.....

meningen verschillen gelukkig :D

marvin zei:
"onze" crossgolf heeft de radiateur achter in de auto, met 2 grote fans erachter, de eerste fan slaat aan boven de 80 graden, en de 2e spring erbij boven de 95.

dit is bij deze golf ook het geval nu. hij heeft 3 standen.
1- standaard draaisnelheid blijft zo tot ongeveer 80 graden.
2- snelle draaisnelheid, werkt van 80 tot 100 graden
3- dit noemen wij de turbo stand want de windgolf die hier vanaf komt is echt niet normaal. hebben al heel wat verschillende koelvinnen erin gehad en dachten dat die laatst gecrashed was toch wel het maximal was wat een koelvin draai. had ook 3 standen en die 3e stand was ook niet normaal maar hier schrokken we toch zelfs van.

straks midden op het circuit motor uitzetten en gewoon door de koelvin voort laten bewegen :?: :!: :wink: :D

mense kijk even naar tv flevoland en dan benedenpijl
bij ons zit die aan de bij rijders kant maar moet nog helemaal naar achter

ja klopt bij de super standaard klasse en verstevigde klasse maken ze hem vaak aan het kruis van de rolkooi, die achter je rug loopt.

heb trouwens nog een leuke foto gevonden:

TADAAAA
hpim4307-border.jpg

Back