Auto LED licht module bedenken...

Discussie in 'Model elektronica' gestart door HugoW, 14 nov 2012.

  1. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Hoi,

    ik vind op het www 948573894756284753 verschillende LED licht modules, maar niet wat ik wil of veel te duur. Ik wil graag zelf iets maken. Ik kan printplaten maken en principe-schema's bedenken, maar ik kan het niet verder. Wie wil mij helpen? Hier het idee:

    Voor de richtingaanwijzers moet het signaal van de stuurservo gebruikt worden. Neutraal niks, linksaf moet één poort geactiveerd worden, en voor rechts af de andere. Reverse niet nodig, dan moet je de LEDs andersom aansluiten. Knipperen ook niet nodig in de schakeling, want ik wil gewoon knipperleds gebruiken. Wellicht een trimpot erop voor het bepalen van de middenstand.

    Dan rem- en achteruitrij lichten. Deze moeten afgetapt worden van het signaal van de ontvanger naar ESC. Ik zou het liefst met 2 trimpots werken; de eerste bepaalt de scheiding tussen geen lichten (vooruit rijden / stilstaan) en remmen. De tweede de scheiding tussen remmen en achteruit rijden. Dus; het pulssignaal wordt in drieën gedeeld:
    1) geen signaal (of extra koplampen aan, als we toch bezig zijn)
    2) remlichten aan
    3) achteruitrij lichten aan
    Dit moet uiteraard wel te reversen zijn, als je de ESC reverse bedient.

    Verder zouden er nog aan/uit kanalen bij kunnen voor de gewone lichten, mistlampen, etc, maar dat is voor mij persoonlijk niet nodig.

    Hoe denk ik dat het zou moeten? Nou, niet gestoord door enige kennis van zaken: ik denk / hoop dat er chips zijn die het puls signaal waarmee servo's worden aangestuurd, kan vertalen in een lineair voltage. Dan zijn er dingen die wij bij natuurkunde moesten gebruiken (21 jaar geleden) die spanningen vergelijken, (comperatoren?!?). Soort van transistor met een instelbare drempel.

    Verder heb ik het idee het geheel op 5 volt te laten lopen, afgetapt uit de aandrijfaccu, met een LM7805 en zo. Dan kan je tot 35V aandrijfaccu gebruiken zonder dat je iets aan hoeft te passen.

    Zo, dat was een heel (en wellicht warrig) verhaal. Als iemand kan en wil helpen, dan lees ik het graag. Ik wil als het werkt printplaten laten maken, dat doe ik dan met meerdere tegelijk, en ik wil best de mede-ontwerpers van zo'n print voorzien als beloning.

    Oh ja, misschien is één PIC chip die alles kan ook een oplossing, maar daar snap ik zo mogelijk nog minder van... Ideeën daarover uiteraard ook welkom.

    Groeten,

    Hugo
     
  2. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Microschakelaartjes op je stuurmechanisme met knipperleds is he meest simpele.

    Als je een beetje zoekt kan je genoeg schema's vinden van een RC switch
    Digital Devices
     
  3. rustigerudy

    rustigerudy

    Lid geworden:
    1 nov 2012
    Berichten:
    75
    Locatie:
    belgie wvl
  4. frans32

    frans32

    Lid geworden:
    16 apr 2010
    Berichten:
    121
    Locatie:
    Dalfsen
    @hugo,

    Een PIC is inderdaad een oplossing maar dan is er ook kennis nodig van het programeren enz enz en dan heb je ook een programma nodig om dit geheel qua code in te schrijven en dat na het schrijven het geheel gecompileerd wordt tot een hex file. en dit weer kunnen programeren met een programmer in de pic.

    Echter ook als is naar een NE555 gekeken voor sommige functie die je wilt gebruiken weet nog niet wat daar in mogelijk is hoor verder nog niet in verdiept.

    Dan nog even over de 7805 als ik het goed zeg wil je hier tot max 35 volt in stoppen let dan wel dan heb je een heel groot koelblok nodig.
    Want die 7805 zal behoorlijk heet gaan worden.
    Omdat er bij max 35Volt DC input naar 5Volt output toch een hoop
    dissepatie plaats moet vinden.
    Formule is P 78xx = (Uuit-Uin) x I belasting.
    Gelieve is beter als je op de uitgang 5Volt wil hebben de ingangsspaning een kleine 3 volt hoger te nemen.

    Suc6 met de puzzel tocht.

    Mvg,
    Frans
     
  5. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    Met een microcontroller is de eenvoudigste en meest compacte manier. Op voorwaarde dat je weet hoe ze te programmeren. :? :pc:

    Een ingang meet de ontvangerpuls voor de stuurservo. Deze kan zelf calibrerend zijn voor de middenstand en links/rechts. Pulsbreedte minder dan ruststand is bijv. links en bij meer rechts. Knipperen via de software is mooier, bij meerdere LEDs gaan ze gelijk. 8)

    Een ingang meet de ontvangerpuls voor de regelaar en twee ingangen meten de spanning op de twee draden naar de motor. Beperkt via een spanningsdeler. Aan de hand van wat + en 0V is, kun je bepalen wat de looprichting is. Bij brushless meet je de pulsen op twee van de drie draden. De pulsvolgorde bepaald de looprichting. Ook dit is zelflerend te maken.

    Voor extra schakelaars is ook via software vanalles aan te sturen. Met een PIC of Atmel is het mogelijk.

    Als spanningsvoorziening een UBEC nemen. Nauwelijks warmte en hoge stromen zijn geen probleem.
     
  6. Electric

    Electric

    Lid geworden:
    20 okt 2009
    Berichten:
    290
    Locatie:
    Amsterdam
    @Hugo,

    Ik heb laatst iets soortgelijks geprogrammeerd voor een PIC16F628A.
    Alles wat je beschrijft(op extra kanalen na) zit erin verwerkt.

    De chip luistert naar twee ontvanger-kanalen(gas&stuur).
    Middenstand leert de chip zelf in als de sticks bij opstart in het midden staan.

    Sturing verlichting gaat als volgt:
    -Gas geven> koplampen&achterlichten aan.
    -Remmen> verlichting blijft aan & remlicht gaat aan.
    -Achteruit gaat de verlichting aan en de achteruitrij-lichten.
    -Lichten gaan uit na 1sec. stilstaan.
    -Knipperlichten gaan met het stuur mee, met een dood punt in het midden voor de flauwe bochten.
    -Gas geven, remmen en dan 3sec. de rem erophouden schakeld de noodknipperlichten in.

    Er zijn niet veel onderdelen nodig, een aantal weerstanden, transistoren, en nog wat.
    Ik heb een printje van een gaatjes-print gemaakt en meet ong.3x5cm.
    Spanning komt van de ontvanger of UBEC.

    Als je een pic kunt programmeren wil ik je het programma & ontwerp wel toesturen.

    M.Vr.Gr. Eric.
     
  7. hanskez

    hanskez

    Lid geworden:
    13 sep 2004
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Tilburg
    hoi

    kijk eens wat een arduino kan betekenen, die kan je in en uit sturen wel wat programmeer werk, nmet deze microboard kan je heel veel leuke dingen.

    mvg Hans
     
  8. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Dank voor jullie input, genoeg stof tot nadenken. Eric, je hebt een PB!

    Groeten,

    Hugo
     
  9. rustigerudy

    rustigerudy

    Lid geworden:
    1 nov 2012
    Berichten:
    75
    Locatie:
    belgie wvl
    een eenvoudige pic programmer kan je vinden op circuits online
    werkt goed met de 16f84 ( en opvolger)
     
  10. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    OK, ondanks mijn sterke interesse in de PIC chip versie van Eric, toch even puzzelen met een analoge versie.

    Schema:
    http://www.math.niu.edu/~behr/RC/UD/s400-schem.pdf
    Verhaal bij schema:
    SPEED 400 - Electronic Speed Control

    Als ik het een beetje snap, kan ik IC2 met de 4 bijbehorende condensatoren weglaten, alles wordt immers door de BEC gevoed op 5V. Over de + en - van de motor staat naar mijn mening 0 tot 5 Volt, afhankelijk van het inkomende servo-signaal. Toch? Ik ga op zoek naar mijn instelbare comparatortjes idee.

    Hugo
     
  11. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Wat dachten we van dit idee:
    [​IMG]

    In plaats van R1 een pot van 1k tussen de stuursignaal en de aarde, met de regelbare poot aan de coupler. Met de regelbare poot aan de aarde schakelt bij al bij 2V, met de regelbare poot aan de stuursignaal pas bij 5. Of daaromtrent. Moeten we even testen / analyseren. 12V uiteraard ook 5 maken, andere weerstand, etc, maar da's niet lastig. Logisch? Tweede coupler in serie als je het signaal wilt reversen.

    Hugo
     
  12. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Een optocoupler om 12 volt te schakelen is een beetje omslachtig en totaal overbodig.

    De post van rustigerudy brengt je oa bij dit:
    http://www.produktinfo.conrad.com/d...9999/227390-an-01-HU-2_csatornas_kapcsolo.pdf

    De gehele schema staat erin en heb je bij deze een onder en een bovengrens bv. ideaal voor knipperlichten.

    Ook een regelaar schema lijkt me overdreven om LED's te schakelen, ik denk als je Ebay afstruint je vast wel voor een dollar servoprintjes kunt vinden waarmee je ook heel simpel kunt schakelen.
     
  13. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    Ik wil er wel een gokje aan wagen met een Arduino Mini/Pro/Nano. Ik heb alleen wat extra info nodig:
    - Hoeveel % stuuruitslag voordat de knipperlichten worden geactiveerd?
    - Welk soort motor wordt gebruikt (brushless/brushed)?
    - Extra kanaal voor gewone verlichting beschikbaar? Zo ja, is dit een schakelaar?

    Als het werkt dan maak ik er ook wel een apart topic over met code en zo. ;)
     
  14. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Ik denk dat 10% onder en boven het midden goed is. Ik stuur toch vrij extreem (drifter).
    Brushless, maar maakt dat uit? Pulsen van de ontvanger blijven gelijk, toch?
    Ja, is een 0% - 100% schakelaar. In principe dus signaal hoger of lager dan 50% is voldoende om aan te sturen.

    Leuk dat je meedenkt / meedoet!

    Hugo
     
  15. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    De looprichting van de motor is van belang voor de achteruitrijlichten. ;) Bij driften is het natuurlijk wel zo dat je instuurt en dan de richting aangeeft en vervolgens tegenstuurt. Moet je niet naar de andere kant richting aan gaan geven. :? :lol:

    Ik zal versie 1.0 alleen knipperlichten, remlichten en gewone lichten maken. Da's niet zo heel moeilijk. Gratis bijkomstigheid is dat de knipperlichten allemaal knipperen als alarmlichten als er geen servosignaal is. 8)
     
  16. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    -niet relevant-

    Ging over servo reversing, maar ik los het wel op in de software. ;) Ik zorg wel voor een soort calibratieprocedure voor het bepalen van neutrale standen en wat links, rechts, vooruit en achteruit is. En als we dan toch ingewikkelder doen, gelijk maar de achterlichten zowel als aparte achterlichten en remlichten als ook gecombineerd zoals op Amerikaanse auto's. :yes:
     
  17. rustigerudy

    rustigerudy

    Lid geworden:
    1 nov 2012
    Berichten:
    75
    Locatie:
    belgie wvl

    sjiek idee - project

    kijk ook ff online of het warm water reeds niet ergens is voorverwarmd .
    dit om mss tijd te winnen in het bouwen.7

    is een arduinio niet te groot om in een auto te bouwen ?
    een pic , en randcomponenten , kan mss wel kleiner gemaakt worden , en mss zelfs in smd
     
  18. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    Tuurlijk, voorbeelden te over op het Arduino forum. Maar zelf het wiel uitvinden vind ik leuk. Daar doe ik het om. ;) Voordeel is dat ik het makkelijk aan kan passen zoals ik wil. Nauwkeurigheid is niet zo'n issue. Met wat eenvoudige commando's is elke PWM in te lezen (3 kanalen in totaal: gas, stuur, aux). Elke LED krijgt een eigen uitgang. Twee "ingangen", eentje voor een leerstand en eentje om in te stellen of je gewoon of US verlichting wilt. Elke uitgang van de Arduino kan 20mA maximaal aansturen, maar het gebruik van een trasistortje is een must, zeker bij high bright LEDs die 30mA trekken.

    Een Arduino Pro is 33x18mm en de Arduino Mini is nog kleiner met 30,5x18mm.
     
  19. Electric

    Electric

    Lid geworden:
    20 okt 2009
    Berichten:
    290
    Locatie:
    Amsterdam
    Het is toch wat, iedereen dweept met Arduino.
    Bied je iemand iets voor een PIC aan en gelijk binnen 24uur 3prive berichten of ze de sourcecode kunnen krijgen.

    Nou ben ik de beroerdste niet dus @Hugo-W,Frans32,Racekees jullie hebben E-mail.

    M.Vr.Gr. Eric.
     
  20. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    lol ;) Ik programmeer de Arduino niet met de IDE maar direct in C. Geeft veel compactere code. Een keuze voor Atmel was er al ver voor de Arduino, evenals de 8051 serie uit een nog verder verleden. Komt door wat specifieke toepassingen waarvoor een PIC destijds net niet voldeed. :D

    Maar het lijkt mij wel leuk om een apart topic te maken met daarin allebei de oplossingen. Voor elk wat wils, net waar men handig(er) mee is. :yes: :thumbsup:
     

Deel Deze Pagina