auto lijkt scheef te trekken achterkant

Hallo allen,ik heb vandaag weer op de baan getraind met me specr en alles ging normaal.ik heb bij thuis komst me auto even schoongemaakt en alles terug gebouwd.wat me opviel is dat ik een klein beetje spelling heb op me achter diff,ik kan hem een beetje naar links en rechts bewegen.de diff is verder spelling vrij aan de binnenzeide.ik merkte echter dat als ik hem op de grond neer zet en ik geef gas de auto als het ware met zijn kont naar 1 kant trekt en dus niet in 1 lijn rechtdoor rijdt.ik had hier op de baan geen last van maar kom er niet uit waar het aan ligt ? Heb al getrimd op me zender,diff nagekeken etc maar kan niks vinden.kan iemand me vertellen waar dit aan ligt ? Alvast dank mvg serpent

Redelijk normaal dit. Op de baan heb je meer grip dan op de keukenvloer/straat en dus zal je genoeg tractie hebben, waardoor een kleine onbalans in de aandrijflijn minder snel voorkomt. Zo hebben sommige cardas-as aangedreven auto last van torque steer. Ook een soort van onbalans in de aandrijflijn. In eerste instantie niet al teveel zorgen over maken, maar wat ik wel sowieso zou doen, om helemaal zeker te zijn, is het volgende:

-Controleer alle lagers. 1 lager stuk en je bovengenoemde rijgedrag kan hierdoor komen.

-Controleer of alle dempers even lang zijn. Tot op de honderdste millimeter.

-Controleer of de veren even lang zijn allemaal. Zo niet, doe de twee langste voor en de twee kortste achter of vice versa. Meet ze meerdere keren. Soms is de schuifmaat niet goed geplaatst zonder dat je het doorhebt.

-Controleer of er genoeg/even veel olie in alle dempers zit.

-Controleer of alle dempers soepel lopen.

-Controleer of de assen nergens aanlopen. Soms wil de pin in de aandrijfas er een beetje uit gaan waardoor deze ergens tegenaan loopt --> weerstand.

-Controleer downstop en droop. Gelijke waardes moeten ze hebben links en rechts.

-Controleer de toespoor op de achteras. Soms staat bijvoorbeeld het linker achterwiel op 2.7 graden toespoor en het rechter achterwiel 3.3 graden toespoor. Probeer dit verschil te elimineren. Schuif her en der met je suspension blocks totdat de waarden gelijk zijn.

-Controleer of de hele ophanging soepel loopt; haal de dempers los en verwijder ze van de auto. Ontkoppel de stabilisatorstangen en check of de gehele ophanging heel soepel loopt. Als er maar ergens weerstand is, dan is het zaak de ophanging zorgvuldig opnieuw op te bouwen, totdat elk component soepel loopt. Dus onderste draagarm, achterste hub (fusee) moet soepel bewegen. C-hub, stuurblok en ook de bovenste draagarmen moeten allemaal soepel bewegen. Is dit niet het geval. Alles op maat maken/ suspension pins polijsten etc etc....
Installeer je stabilisatorstangen ook goed, zodat ze soepel lopen. Op youtube staan her en der tutorials over de juiste wijze. Sommige zijn juist niet goed, maar de meeste wel.

-Soms kan een veel/overdreven toespoor of uitspoor op de vooras ook voor dit soort problemen zorgen. Probeer tussen de 0 en de -1 te zitten qua waarde.

-Servo kan soms de oorzaak zijn. Kleine storing, glitch tijdens accelereren die ervoor zorgt dat er te weinig stroom gaat naar de servo, waardoor deze een fractie gek gedrag vertoont. Het KAN voorkomen, al denk ik eerder aan bovengenoemde zaken.

-Controleer of de gehele stuurinrichting helemaal soepel verloopt en er niks aanloopt o.i.d.

-Servo los of servohevel los. Dus kan ook zijn dat de servo zijwaarts kan bewegen.

-Ook kan zijn dat er iets krom is (tweak), versleten is, of verschoven is in je auto. Dus het is het controleren waard wil je een perfecte auto hebben.

-Laatste optie: verschillende bandendiameter veroorzaakt door onregelmatige slijtage. Vooral op gladdere ondergronden komt dit tot uiting...

EDIT: Indien je een balldiff gebruikt, kan een te los slippend diff of slecht werkend diff ook de oorzaak zijn...

Als eerste zou ik persoonlijk, controleren of beide achterwielen even soepel draaien. Kan zoiets simpels zijn als wielmoer te strak aangedraaid.

speling op diff

hallo,als je een bal diff gebruikt moet het diff een beetje kunnen bewegen.
De kogeltjes in het diff zijn n.l. iets groter in diameter dan de dikte van je diff pully.
Als je diff goed is en niet te snel slipt, zit er toch wat speling op je diff pully.
Dit moet ook, want je pully heeft die speling op de diff kogels nodig om te kunnen werken.
De kogels drukken tegen je diff ringen aan, en niet tegen je pully.
Daarom kun je de pully iets van links naar rechts bewegen.
Verder sluit ik me bij Govert aan:
Redelijk normaal dit. Op de baan heb je meer grip dan op de keukenvloer/straat en dus zal je genoeg tractie hebben, waardoor een kleine onbalans in de aandrijflijn minder snel voorkomt. Zo hebben sommige cardas-as aangedreven auto last van torque steer. Ook een soort van onbalans in de aandrijflijn.
Groet, Joop Voorn.

Back