auto- loodaccu 12 volt tbv laden zender- ontvanger accu's

Als deze vraag al 100 x is gesteld en beantwoord.......alvast mijn excuses, maar ik kon het even niet vinden. Ik rij nu een tijdje mee in de 1:8 offroad, en het wedstrijdseizoen is van start. Op mijn vaste baan in Purmerend hebben we een prima stroomvoorziening, maar dat is niet op iedere lokatie zo. Ik heb dus een 12 volt loodaccu nodig om mijn accu's te kunnen bijladen gedurende de wedstrijden. Alleen, wat heb ik nodig? Ik gebruik:
- 2 x 7.2 volt stickpack in de startbox, 3700 mah p/st.
- 1 x 7,2 volt zenderaccu, 2500 mah
- 1 x 6,0 volt ontvangeraccu 1400 mah.
- 1 x 1,2 volt gloeiplugcel 1800 mah.
- graupner ultramat 14 lader

Voor een lang weekend rijden moet ik in ieder geval m'n zender helemaal kunnen bijladen, de ontvangeraccu's redelijk vaak en voor de zekerheid de startbox en gloeiplug ook. Kan ik bij een autoshop een simpele 12 volt accu halen, en een lader met afslagfunctie en druppelladen (tbv overwinteren)?

Alvast bedankt voor het ongetwijfeld simpele antwoord, waar ik vast overheengelezen heb op dit forum :wink:

gaat denk ik wel goedkomen :) zolang je maar niet denkt dat je de acutoaccu moet leegtrekken, die moet zo vol mogelijk blijven ten alle tijden, en dus ook niet meer dan een klein beetje (33% ofzo van de aangegeven capaciteit) ontladen (want dan fietst de capaciteit dus al hard achteruit..)

gelukkig zijn de eisen aan capaciteit die je stelt niet heel erg groot, dus volgens mij moet dit wel goedkomen :) (en fijn dat je denkt aan een druppellader, goed idee :) )

ok, stel dat ik ongeveer 12.000 mah nodig heb om alles bij te laden dan moet ik op zoek naar een 12 volt accu met minstens 36 A vermogen (uitgaande van max 30% ontlading)?

ja :)
en een beetje volgswagen polo heeft al iets van 40/50 Ah accu, dus die voor een euro of 50 te koop is, gaat helemaal goedkomen, even langs de quickfit, of even wachten tot ze weer bij de gamma ofzo in de aanbieding zijn :)

Matthijs,

Helaas is een gewone auto accu niet echt geschikt voor dit doel. Zo'n accu is bedoeld en speciaal gemaakt om gedurende korte tijd een hele hoge stroom te leveren. De startstroom van een gewone auto is makkelijk 100A en meer! Een auto accu kan heel erg slecht tegen diep ontladen. Je moet hem inderdaad niet te vaak verder dan 25% tot 30% ontladen. Gebeurt dat wel dan gaat dat absoluut ten koste van de levensduur.
Wanneer je een zogenaamde Camping accu gebruikt dan kan je daar veel meer mee. Die accu's zijn gemaakt om veel dieper te ontladen en kunnen gedurende hele lange tijd een redelijke stroom leveren. Wat jou lader zal trekken is voor zo'n accu geen abnormale stroom dus kan hij dat makkelijk leveren.
Die accu's kan je aan de lader hangen en als die lader goed is afgesteld (precies op 13,8V bij 20oC) kan je de accu aan de lader laten hangen tot je hem weer nodig hebt. Niets ingewikkelds met automatische afslag en druppelladen, allemaal niet nodig voor een loodaccu. Een simpele vaste voeding van 13,8V en een gelimiteerde stroom van ongeveer 0,1C tot 1C is voldoende, nee eigenlijk perfect, voor zo'n accu.
Als je zo'n accu gebruikt kan je hem ontladen tot er zeker 60% tot wel 70% uit is gebruikt. Als je daarna de accu direct weer oplaad dan is er niets aan de hand.
Bij de modelbouw FAQ staan twee stukjes over loodaccu's, lees deze eens door.
Ook verder in dit forum is dit "probleem" al vele keren beschreven. Met de zoekfunctie moet je dat terug kunnen vinden.
Succes.

echter wil matthijs niet zoveel capaciteit gebruiken, dus denk ik toch dat het prima gaat lukken met een veel goedkopere (!!) autoaccu :)
als hij nou toch electro ging rijden ofzo dan is een recreatieaccu of deep cycle accu een beter idee, maar dat is hier dus niet eens nodig...

als ik bij de halfords kijk dan staat daar een caravan / boot accu van 75 amp. Deze accu is dus eigenlijk meer aan te bevelen als een autoaccu begrijp ik. De meerkosten zijn niet echt schrikbarend... De Absaar acculader die ze aanbieden voldoet wel neem ik aan, kan er geen verdere info over vinden.

Deze accu is niet helemaal wat ik bedoel. Het is meer een kruising tussen de accu die ik bedoel en een startaccu. Hij zal ongetwijfeld beter geschikt zijn maar een echte "deep cycle" accu is nog beter. Helaas zijn die meestal wel (behoorlijk) duurder dan een startaccu. De reden daarvan is simpel, er worden er veel minder van gemaakt.

Deze lader is goed bruikbaar maar realiseer je wel dat hij met niet meer dan 6Amp laad. Het kan dus wel even duren voordat je accu weer vol is. Op zich geeft dat niets en de accu vindt het ook niet erg. Je moet alleen wat meer geduld hebben want het kan wat langer dan een nachtje duren om een zo goed als lege accu weer helemaal te laden.

Back