auto met soort van nascar-frame, iemand???

Ik was vandaag wat op google aan het rondneuzen betreffende een Rc-auto.
En kwam toen een foto tegen van een nascar auto.

nascar-frame.jpg

Zoals je ziet, bestaat deze auto grotendeels uit buizen.

Heeft iemand van jullie al ooit zo'n auto gebouwd? Bijna alle RC-auto's bestaan uit 2 decks, die het doorbuigen en de stevigheid aan het frame moeten geven.
Door deze buizen (koolstof buizen bijvoorbeeld) als frame te gebruiken, kan je een box-frame maken, wat zowel doorbuigen, als zijdelings flexen van het frame tegen gaan.
En dan de voor en achter ophanging van de originele auto gebruiken bijvoorbeeld.

Iemand ooit deze manier van chassis opbouw gezien in de RC?

Wanneer er "niemand" in een 1:1 race-auto behoefde te zitten, dan had men waarschijnlijk ook voor een andere constructie gekozen dan dit soort buizenframes [rolkooi]. Reglementen bepalen ook dat het nog enigsinds op een auto moet lijken, als je de body-parts verwijderd!!! Een extreme stijfheid van het "chassis" is ook niet heilig, zelfs in de F1 klaagt men er wel eens over, dat deze soms "te stijf" [torsieloos] is!!! Ik heb wel eens een F1 big-scale op internet gezien met een buizenframe, zo te zien was deze een "eigenbouw", door 1 of andere Italiaan meen ik mij te herinneren.

Dat zal ook wel lekker lopen ..

Lekker licht niet >

ken de tekst niet echt lezen

Speedway-racers zijn niet zo bekend bij mij, de auto's die ik gezien heb waren ook zo te zien zelfbouw, maar of dat altijd zo is???? Weet je misschien of deze ook in de handel verkrijgbaar is, en zo ja, onder welk merknaam worden deze dan verhandeld??? Op de speedway baan in Venray [circuit de Peel] worden dacht ik ook enkele keren in het jaar modelbouw-speedway wedstrijden georganiseerd [wel eens een flyer hiervan gezien]. Zo te zien lenen alleen big-scale modellen zich voor buizen-frame's!!!

deze buizenframes zijn niet bedoeld voor de stijfheid van het chassis,,, zijn bedoeld als kooi constructies voor veiligheid bij crashes

ik vind het er in iedergeval wel heel ziek uitzien, maar ik denk dat het het leukste is om dat proberen zelf te maken, en adn gewoon paar onderdelen uit een andere auto te nemen, zoals differentioneel enzo.
Lijkt me wel erg moeilijk :p

-mattijn

Back