auto rijd vanzelf zonder gas te geven

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door Sebe van Tuil, 4 apr 2020.

  1. Sebe van Tuil

    Sebe van Tuil

    Lid geworden:
    4 apr 2020
    Berichten:
    5
    Locatie:
    gelderland
    hallo ik heb een vraag.
    ik heb thuis een nitro auto reely, met een nieuwe force motor 21 erop, vliegwiel koppeling alles nieuw. ik dacht ik ga de motor eens starter (zonder accu) nu loopt ie aardig goed maar als die paar seconden stationair loopt. maakt hij heel veel toeren en rijd hij gewoon weg zonder iets van het gas aan te raken. heeft dit te maken dat ik niks kan afstellen omdat ik nog geen accu en dus ook niks qua trim kan afstellen. ik hoor het graag

    groetjes sebe
     
  2. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.477
    Locatie:
    Sassenheim
    Door de trillingen zal de gasservo verlopen, hou je het gas wel dicht met de hand?

    Als je het gas met de habd dicht houdt en hij gaat nog steeds hoog in toeren zal het mogelijk te hoog stationair staan of te arm op de LSN.
     
  3. Sebe van Tuil

    Sebe van Tuil

    Lid geworden:
    4 apr 2020
    Berichten:
    5
    Locatie:
    gelderland

    Zal wel kunnen dat ik mijn hand er niet op had. Maar als ik hem minder stationair zet krijg ik hem niet aan. Wat houd een LSN in?


    Sent from my iPad using Modelbouwforum.nl
     
  4. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.477
    Locatie:
    Sassenheim
    Manual? Of anders de vele topics over afstelling even opzoeken en doorlezen?
    (zoeken en lezen is heel leerzaam, beter dan voorgekauwd krijgen)

    LSN = low speed needle
    HSN = high speed needle
    Idle = stationair

    HSN of ook wel de hoofdsproeier is de schroef bovenop, deze regelt over het hele gebied de afstelling.
    LSN of ook wel mengschroef genoemd is de schroef in de schuif van de carburateur en/of de grote goudkleurige aan de andere kant, Deze regelt de afstelling in het lage toerengebied.
    Idle is de kleine schroef die er schuin of recht maar uit het midden zit en regelt alleen het blokkeermoment van de schuif.

    Mar je zegt dat de motor nieuw is, dan heeft die op zeker geen arme afstelling en lijkt het mij dat het gewoon een verloop van de servo door trillingen is. Veel mensen maken gebruik van een zgn throttle return spring. Dit is een veer die je op je carburateur kunt spannen en de gasschuif dicht trekt. Ik zelf maak gewoon gebruik van een haar-elastiekje.
     
  5. Sebe van Tuil

    Sebe van Tuil

    Lid geworden:
    4 apr 2020
    Berichten:
    5
    Locatie:
    gelderland
    ik heb hem nu met accu aan gesloten. met trim zo dat die heeel iets gas krijgt. toch loopt hij weg en best hard ook nog. wat moet ik dan afstellen?
     
  6. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.477
    Locatie:
    Sassenheim
    Allereerst moet je met de trim niets iets open zetten, zorg dat de trim zo staat dat de servo een klein beetje moet bewegen voordat de carburateur meebeweegt. De stationairschroef zorgt dat het gas op een kiertje blijft staan. Je kunt wel de trim wat hoger zetten om de motor makkelijker te laten starten maar eenmaal gestart moet je hem terug schuiven.
    Je hebt ook de drukslang van uitlaat naar de tank gemonteerd? Dat is namelijk je brandstofpomp welke ook invloed op de afstelling heeft.

    Haal het luchtfilter eraf en maak vanuit de neutraal stand van je gashevel op de zender rembewegingen, de carburateur mag niet meer bewegen met een spleetje van +/- 1 tot 1.5mm. En nogmaals, als je een beetje gas geeft moet pas na een kleine beweging de carburateur open getrokken worden.

    Als dat allemaal goed is moet je denk ik alle kranen open zetten, draai gewoon de HSN en de LSN een volle slag linksom (open), Aangezien het een nieuwe motor is moet die gewoon rijk afgesteld worden.

    HPI heeft een aardige video instructie:



    Vanaf 10 minuten in het filmpje wordt het interessant. Luister ook goed naar hoe de motor zich gedraagd.
     

Deel Deze Pagina