Auto start slecht

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door Christian vd Blonk, 24 jan 2021.

Tags:
  1. Christian vd Blonk

    Christian vd Blonk

    Lid geworden:
    24 jan 2021
    Berichten:
    13
    Locatie:
    Emmeloord
    Volgens mij heb ik van jou nog geen waardevolle informatie gekregen anders! In mijn beleving is dit de plek waar ik dat kan krijgen, dus het kan leren. Maargoed misschien worden sommige mensen geboren met zoveel wijsheid...
     
  2. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.835
    Locatie:
    Nootdorp
    Geen wijsheid, maar wel gevoel.
     
  3. Christian vd Blonk

    Christian vd Blonk

    Lid geworden:
    24 jan 2021
    Berichten:
    13
    Locatie:
    Emmeloord
    Misschien kan je met je gevoel dan anderen helpen, ipv kritiek te leveren waar ik in iedergeval niks aan heb..

    Maar goed, wat mij betreft einde discussie!
     
  4. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Deels kan ik het met Rhelie eens zijn maar het had wat netter gemogen. Je koopt als totaal onbekende een 2e hands, dat is op zich al en grote fout want je hebt dan ook niet door of je wel of niet een goed product koopt. Dan hebben deze motoren geen eeuwig leven, zeker bij misbruik niet. En ja, je moet deze motoren afstellen, vaak is het naar het weer niet meer dan een kleine correctie maar als je een ander merk brandstof pakt of bv je uitlaat voor een ander vervangt moet je schroeven en moet je ook weten wat je motor verteld.

    Youtube staat vol met filmpjes hoe dde nitro motor af te stellen (tune op zijn engels), met name het 2e deel van de HPI big block DVD is leerzame info.
     
  5. Christian vd Blonk

    Christian vd Blonk

    Lid geworden:
    24 jan 2021
    Berichten:
    13
    Locatie:
    Emmeloord
    Thnx voor info. Ik ga YouTube raadplegen. Hier heb ik tenminste wat aan...

    En wat betreft het onbekend zijn met... had ik wel andere verwachtingen van een forum. Helemaal als nieuwe, daarvoor lijkt me dit de juiste plek.

    Maar gelukkig is de meerderheid welwillend, en kan ik met die info verder met m'n hobby
     
  6. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Helaas staat het internet vol met eigenlijk foute starten van beginners. Facebook groepen en forums zijn de bekendste plekken.

    Mensen kopen meestal iets 2e hands maar hebben geen idee wat ze gekocht hebben. Ze zijn dan ook niet bewust van de staat waarin het gekocht is. Hebben vaak geen manual en beseffen meestal niet dat die wel bij de fabrikant te vinden is en in het ergste geval (echt!) stoppen ze er gewone benzine van de pomp erin.

    Bij een nieuwe aanschaf begrijpen sommige mensen de inloop niet en knallen direct vol gas.
    En dan komt het afstellen, veel mensen doen het niet met als gevolg te rijk en dus niet de volle snelheid of te arm mtt als resultaat gesloopte pluggen en daarna een gesloopte motor. Met geluk staat die bij de aankoop redelijk goed.
    En dan de materie over gloeipluggen... "als die gloeit doet die het nog"... niet als de draad verbrand is of een koollaag heeft....
    Foute brandstof aankopen zoals vlieguigbrandstoffen waar voor een automotor te veel olie in zit. en dan het herkennen van een niet goed werkende plug of een versleten set waarmee men blijft aanmodderen.

    Dus ja, veel inlezen, veel filmpjes kijken en optrekken met anderen met dezelfde hobby.....
     
    Christian vd Blonk vindt dit leuk.
  7. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
    De eerdere reactie komt een beetje van je voorgangers..
    er zijn, zoals eerder vermeld, gewoon heel veel mensen die 2e hands kopen, er niet uit komen, een halve vraag stellen en tegelijk niet zelf zoeken.
    dan heb je nog al wel eens een kristallen bol nodig om te zien wat er aan de hand is.
    Op dit forum (zelfs in dit onderdeel van het forum) staan afsteltopics, waarin het afstellen en alles eromheen tot in detail wordt uitgelegd.
    Dus als dat de uitdaging is, is er inderdaad heel erg veel te vinden op dit forum.

    Waar roelof op doelt, is dat het vrij goed mogelijk is dat je motor al versleten is.
    koud start hij dan wel. is hij ook nog wel enigszins af te stellen.
    maar als hij doorwarmt (langer rijdt), wordt alles warm, zet het staal/alu een beetje uit.
    de bus is staal. en zet iets meer uit dan de zuiger.
    en daardoor verliest hij een stukje compressie.
    en door dat compressieverlies slaat hij dan opeens heel simpel uit stationair. in de regel valt zo'n motor niet volgas uit.
    als een motor volgas afslaat, is meestal de binnenkant veranderd in een oorlogsgebied. of je tank is leeg.

    Eenmaal uit, wil hij niet meer starten tot de motor weer is afgekoeld.
    want, dan is er weer compressie.

    dat wordt ook wel aangestipt.
    maar ja.
    je hoopt altijd dat dit niet jouw motor is als je 2e hands koopt.

    Daarbij, niet vergeten...
    een paar keer rijden zonder af te stellen, of rommel in de motor (zonder luchtfilter rijden oid) en de boel kan al kapot zijn gegaan intern.
    methanol motortjes kunnen best veel hebben...
    als je een beetje weet wat je moet doen.
    maar bij echt mibruik, schoppen ze harder terug.

    En eigenlijk zijn daar geen trucjes voor.
    versleten is versleten, binnenwerk moet vervangen worden.
    ALS dat lonend is.
    Meestal lagers en zuiger/bus set. drijfstang is ook een goede optie om mee te nemen, ligt een beetje aan de speling op de kruktap en zo.
    soms zijn zuiger/bus setjes dermate aan de prijs, dat een vers blok financieel net zo duur uitpakt.

    Als de auto een trekstart heeft, kun je dit enigszins bepalen door te kijken of je de auto op kunt tillen aan het trekkoord, zonder dat het trekkoord uitrolt.
    kun je relatief simpel het vliegwiel ronddraaien, en door de compressie heen krijgen.
    bij een verse motor heb je stevig moeite om dat voor elkaar te krijgen.
    daarom zie je wel eens wat mensen met fohn's in de weer om de motor voor de start al een beetje op te warmen.
     
    Christian vd Blonk vindt dit leuk.
  8. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    De bussen vandaag de dag zijn meestal messing maar dat terzijde.
    En het klopt, door het gebrek aan een zuigerveer die normaal bij uitzettingsverschillen de ruimte tussen de zuiger en cilinder dicht heb je bij deze motoren direct compressieverlies. Maar versleten is bij geen overduidelijke beschadigingen prima te herstellen middels een "pinch" waarbij de bus een fractie smaller wordt geknepen waardoor de zuiger weer prima past. Mar als je in koude toestnd to veel compressie hebt denk ik dat in dit geval de motor te arm staat en daardoor te heet wordt.
     
    Christian vd Blonk vindt dit leuk.
  9. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/Belgiƫ
    Samengevat: alle begin is moeilijk en iedereen moest ooit beginnen. Combinatie van opzoekwerk, vragen en tips lukt wel.
    Ik heb wel wat jaren met nitro gereden. De mechaniek erin is heel interessant. Tegelijk ook heel veel frustratiemomenten gehad natuurlijk.
    Mede door het geluid, verhouding fun/afstellen enz rij ik eigenlijk in praktijk enkel nog electro nu. De nitro's zijn er nog wel. Elk zijn keuze en meug. Ik zou gewoon zeggen: als je het rijden en mechanisch sleutelen leuk vindt, maar je dreigt je enthousiasme te verliezen door het nitrogebeuren, dan kun je verder kijken.
     

Deel Deze Pagina