De eerdere reactie komt een beetje van je voorgangers..
er zijn, zoals eerder vermeld, gewoon heel veel mensen die 2e hands kopen, er niet uit komen, een halve vraag stellen en tegelijk niet zelf zoeken.
dan heb je nog al wel eens een kristallen bol nodig om te zien wat er aan de hand is.
Op dit forum (zelfs in dit onderdeel van het forum) staan afsteltopics, waarin het afstellen en alles eromheen tot in detail wordt uitgelegd.
Dus als dat de uitdaging is, is er inderdaad heel erg veel te vinden op dit forum.
Waar roelof op doelt, is dat het vrij goed mogelijk is dat je motor al versleten is.
koud start hij dan wel. is hij ook nog wel enigszins af te stellen.
maar als hij doorwarmt (langer rijdt), wordt alles warm, zet het staal/alu een beetje uit.
de bus is staal. en zet iets meer uit dan de zuiger.
en daardoor verliest hij een stukje compressie.
en door dat compressieverlies slaat hij dan opeens heel simpel uit stationair. in de regel valt zo'n motor niet volgas uit.
als een motor volgas afslaat, is meestal de binnenkant veranderd in een oorlogsgebied. of je tank is leeg.
Eenmaal uit, wil hij niet meer starten tot de motor weer is afgekoeld.
want, dan is er weer compressie.
dat wordt ook wel aangestipt.
maar ja.
je hoopt altijd dat dit niet jouw motor is als je 2e hands koopt.
Daarbij, niet vergeten...
een paar keer rijden zonder af te stellen, of rommel in de motor (zonder luchtfilter rijden oid) en de boel kan al kapot zijn gegaan intern.
methanol motortjes kunnen best veel hebben...
als je een beetje weet wat je moet doen.
maar bij echt mibruik, schoppen ze harder terug.
En eigenlijk zijn daar geen trucjes voor.
versleten is versleten, binnenwerk moet vervangen worden.
ALS dat lonend is.
Meestal lagers en zuiger/bus set. drijfstang is ook een goede optie om mee te nemen, ligt een beetje aan de speling op de kruktap en zo.
soms zijn zuiger/bus setjes dermate aan de prijs, dat een vers blok financieel net zo duur uitpakt.
Als de auto een trekstart heeft, kun je dit enigszins bepalen door te kijken of je de auto op kunt tillen aan het trekkoord, zonder dat het trekkoord uitrolt.
kun je relatief simpel het vliegwiel ronddraaien, en door de compressie heen krijgen.
bij een verse motor heb je stevig moeite om dat voor elkaar te krijgen.
daarom zie je wel eens wat mensen met fohn's in de weer om de motor voor de start al een beetje op te warmen.