Auto van clublid

Stoompomp

In Memoriam
Op de club help ik een bouwer van een elektrische modelauto, een soort van A Ford in kiepauto uitvoering .
Gelijk mijn stoomschip is de auto ook in messing gemaakt.
Hij wilt MiMH, AA cellen, 2600mAh uur gebruiken, daar hij niet kan omgaan met de procedure voor Lipo's, laden en op storage opbergen.
De borstelmotor, gesloopt uit een weggegooide race auto, trekt zoveel stroom, dat de MiMH cellen inkakken.
Vraag: zijn er oplaadbare cellen, die een grote stroomsterkte kunnen leveren en zonder gevaar, storage, weer na gebruik kunt opbergen.
De in de auto gemaakte aansluiting is voor een 2S Lipo met Xt 60 connector.
Van stoom heb ik meer verstand, gaarne advies.
Henk
 
In auto's worden zgn Sub-C cellen gebruikt, de meest bekende is de zgn Tamiya stickpack (6 cellen), kan je voor 2 tientjes al kopen. Moet het klein kan je zgn 2/3A cellen gebruiken, die kunnen nog wat stroom leveren.
 
Alleen andere stroomvoorziening pakken is wel kort door de bocht.
Klopt de aandrijving wel bij het gewenste?
Ik neem aan dat het een soort "show auto" is (gemaakt van messing) geen geen snel ding dus, maar er zit wel een motor uit een race auto in.

Ik ben ook geen auto specialist maar:
hoe groot is de auto?
hoe zwaar is de auto?
Wat is de beoogde snelheid?
Wat voor motor zit er in kV (toeren per volt)?
Hoe is hij ge-geart (tandwiel verhouding)?
Wat voor accu pakket word er nu gebruikt, er staat 2600mAh NiMH, maar hoeveel cellen, dus hoeveel volt?
Wat voor regelaar zit er in?

Ik gebruik zelf hoofdzakelijk lipo, heb een paar NiMH of zelfs nog NiCd maar daar heb ik zelf minder vertrouwen in, toch veel capaciteit verlies (maar kan aan mijn manier van gebruik liggen).
LiFePo4 word nog wel eens als minder kritisch vervanger voor Lipo genoemd, wellicht een optie.
Echter alle batterijen hebben een juist gebruik nodig voor beste prestatie en lange levensduur.
Lipo is dan geen "eng ding" gewoon juist gebruiken, niet diep ontladen en niet vol opslaan, dat is alles.

En messing auto.... ik zeg foto!
 
Laatst bewerkt:
Lipo is juist het probleem, de gebruiker kan hiermee niet omgaan.
Hij kan kan laden, maar heeft niet de kennis om de lader anders in te stellen.
Over de rest van je vragen.
Het is een borstelmotor, dus geen kV (toerental per Volt) maar een12V, die op 7,4, 6 cellen 1,2V moet draaien.
De regelaar is een 10A brushed regelaar, die door de zender op uitsturing aangepast is.
De auto is een replica van een oud model en hoeft alleen stapvoets te kunnen rijden.
Nu nog de oplossing voor de vervanging van de 6, 2x3 cellen, ivm met de ruimte, te vinden.
Henk
 
Heb je wel een redelijk grote tandwiel-overbrenging?
Als dat niet het geval is zal hoe dan ook er veel stroom gevraagd worden, ook met de regelaar gelimiteerd.
 
Deze week kom ik niet op de club, dus foto's kan ik niet maken.
Ik had de aansluiting voor 2S Lipo 1500 mAh gemaakt., maar mijn clublid ziet geen kans om de lader te programmeren van laden naar storage.
Vandaar de vraag voor een soort Lipo, die zonder problemen naar gebruik weggelegd kan worden.
Voor een accu is geen plaats, de 2S Lipo past precies in de cabine.

Als dat niet het geval is zal hoe dan ook er veel stroom gevraagd worden, ook met de regelaar gelimiteerd.

De zender is een Flysky FS-i6, 10kan. waarbij de throttle control ingesteld is op het begrenzen van de uitsturing van de ESC.
Maar zelfs bij deze begrenzing stort de spanning van de 6 NiMH cellen in.
 
het halfgas laten werken van een regelaar is niet de optimale manier, regelaars worden flink warm in het midden gebied. Dan kan je beter gewoon met minder cellen aandrijven.
Zoals Roelof al vroeg: wat is je tandwiel overbrenging?
Een auto langzaam laten rijden moet echt wel met een paar ampere kunnen.
 
De vraag is wat voor batterij te gebruiken.
Als basis mag het geen lipo zijn en er is geen ruimte voor een lood accu.
LiFePo4 is een soort lipo, maar minder kritisch, maar vrees dus dat die ook afvalt, dan vallen ook alle andere "vreemde" af.
Als de gebruiker niet met een iets complexere lader overweg kan (of niet heeft) blijft er denk ik alleen maar NiMH over.
Maar wellicht zie ik iets over het hoofd, ik ben benieuwd.

Echter, ik denk dat er meer speelt.
Een 10A ESC is niet overgemeten voor een auto (zelf gemaak van messing dus ik verwacht maat 1;10 of 1:8 en denk niet licht).
Een ESC is geen "beperking of in stoom termen, een smoor klep", hij gaat geen stroom tegen houden, maar zal gewoon rook signalen gaan geven wanneer overbelast.
Dat gezegd hebbend, cf wvr, 10A zou voldoende moeten zijn een auto stapvoets te laten rijden 10 x 7.2 = 72 Watt vermogen, dat houd niet over maar moet kunnen.

Dus in dit geval is ofwel:
de gebruikte accu heel slecht
de gearing veel te lang
de aandrijving loopt te zwaar

Een simpele test is er even een goede 7.2V accu op aan te sluiten, des-noods een lipo, wellicht te groot, leg hem dan in de bak of op het dak, het is maar voor de test.
Als het voltage dan goed blijft was de originele accu dus niet meer OK, of echt te klein.
Als het voltage dan weer inzakt is de aandrijving dus niet OK.
Maar als er iets mis is met de aandrijving (of gearing) is er wel het risico dat de ESC het begeeft.

Wat ook kan is de auto optillen en gas geven, hoe snel draaien de wielen dan, en wat doet het voltage dan?
Hij heeft geen weerstand dus de belasting zou laag moeten zijn (als de aandrijving niet te zwaar loopt) dus het voltage zou niet moeten zakken, de wielen zouden langzaam moeten draaien (als de gearing klopt), als de wielen met een hoog RPM draaien dan is de gearing niet goed.
 
We zijn verwend met de stroom die LiPo's kunnen leveren Nimh accu's kunnen minder stroom leveren dan LiPo's.
Als je ongeveer 10A uit een Nimh accu wilt trekken moet je een vrij stevige accu hebben. Wanneer je AA cellen gebruikt zal je dat echt niet kunnen trekken, je zal dan wel 4 cellen parallel moeten zetten om het wel te kunnen. De C cellen kunnen al meer leveren, daarmee kan je misschien met 2 cellen parallel al toe. Met 1 enkele D cel kan je het misschien ook redden.
Al met al zal je een stevige accu kwijt moeten kunnen om zoveel stroom uit een Nimh accu te kunnen trekken. Je hebt 6 AA cellen dus 4 parallel maakt een accu van 24 cellen. Met C cellen wordt het een 12 cellen accu en met D cellen "maar" 6 cellen echter die D cellen zijn op zich al flink aan de maat.
 
Vraag: zijn er oplaadbare cellen, die een grote stroomsterkte kunnen leveren en zonder gevaar, storage, weer na gebruik kunt opbergen.
Misschien is er iets mogelijk met li-ion.
Maar dan komen er eerst een rijtje vragen.
  1. Hoeveel stroom trekt de motor maximaal in de uiteindelijke mechanische configuratie?
  2. Wat zijn de afmetingen in millimeters van de huidige 2S lipo?
  3. Hoeveel ruimte in millimeters zit er in de cabine waar de 2S lipo in ligt?
Ik ga er vanuit dat de cabine van binnen ook met van dat fijne elektrisch geleidende messing is gemaakt.

Dus afhankelijke van de stroom en de cabine afmetingen, kan mijn advies zomaar uitpakken in een batterijhouder voor 2 Li-ion cellen met protectie circuit.
En een Li-ion accu lader.
 
Bedankt voor de reacties.
Ik ga morgen naar de club en zal dan foto's maken.
Onder belasting meten is niet mogelijk, de ontvanger heeft geen telemetrie.
Morgen meer informatie.
 
Onder belasting meten is niet mogelijk, de ontvanger heeft geen telemetrie.
Een telemetrie ontvanger is helemaal net nodig om de belasting te meten.
De meeste universeelmeters met een ampère stroom meet ingang kunnen 10A aan.
Ik gebruik er zelf best wel vaak ff een gelijkstroom ampère tang voor.
Maar dan moet je zo'n dingetje natuurlijk wel ff hebben liggen.
 
@Tbird2 gaf een suggestie, het mooiste zou zijn onder belasting te meten.
Onbelast is geen probleem.
Statisch kan ik alleen meten met geblokkeerde motor, morgen verder.
 
Even in een andere richting denkend - zou het mogelijk zijn om het lipo gebruik af te schermen en veilig te maken?

Als je de regelaar of de zender zo kunt programmeren dat hij stopt bij 3.6 volt per cell en de lader zodat hij zeker niet verder dan 100% gaat (misschien stoppen bij 4.1 volt per cel), dan maakt het niet zoveel meer uit of je de accu vol of leeg weglegt, hij gaat hooguit iets minder lang mee.

Als je de gebruiker wel kunt leren om de accu leeg weg te leggen kun je ook tot 100% laden en tot 3.7v ontladen en dan stoppen. Het is dan wel noodzakelijk dat daar een harde stop zit in de regelaar.
 
Afgelopen woensdag was hij niet op de club, dus ik kon geen aanvullende informatie geven.
Maar zeker door de adviezen denk ik, dat het probleem mechanisch is.
Henk.
 
Vandaag was mijn clublid weer op de club.
Nu eerst de foto's:
20220629_131254 verkleind.jpg
20220629_131533 verkleind.jpg


Vandaag getest met een 2S Lipo, 3300mAh, 60C, uit één van mijn schepen.
Deze kan stroom genoeg leveren.
In de auto zit een zekering van 2A zekering voor de gehele besturing, aandrijving zender etc.
De auto reed echt perfect, de servo's trilden niet en de lampen knipperden niet.
De zekering bleef heel, dus de stroom is lager dan 2A.
Het probleem zit dus duidelijk in de nu gebruikte AA NiMH cellen.
Dat de regelaar 10A kan leveren, wilt nog niet zeggen, dat de motor deze stroom nodig heeft.
Een standaard Lipo is vanwege zijn beperkingen niet voor mijn clublid toepasbaar.
Opladen gaat prima, maar je moet niet vragen op in "storage" op te slaan.
In bericht #2 gaf @Roelof een suggestie, 2/3 cellen, verdient aandacht.
Indien betere alternatieven, dan hoor ik dit graag.
Henk
 
Allereerst een heel fraai model. Ik vind het wel vreemd dat je met een stel gouden handen zoiets moois kan maken, maar niet simpel 3 voltages kan onthouden, één voor vol, één voor leeg en één voor opslag.

Dat gaat er bij mij als mede fijnmechanieker eigenlijk niet in en komt meer over als onwil dan als gebrek aan kennis of mogelijkheden. Mijn opmerking draagt aan de discussie wellicht niks bij, maar met zo’n fraai gebouwd model zou je van de bouwer iets meer toewijding verwachten als alleen een LiPo een echt goede oplossing blijkt te zijn.

Of er moet sprake zijn van een geestelijke beperking, maar dan zou ik het laden van accu’s sowieso niet zonder toezicht doen, maar dat is mij niet helemaal duidelijk.

Wat wellicht een oplossing kan zijn is met LiIon cellen, bijvoorbeeld 18650 die in een batterijhouder worden gestoken, zoiets als dit: https://www.nkon.nl/accessories/battery-cases/18650/2x-18650-batterijhouder-met-losse-draden.html
Die cellen kun je eenvoudig in een batterijlader steken, daar is geen kennis voor nodig: https://www.nkon.nl/charger-61/battery-charger/li-ion/nitecore-um2-usb-batterijlader.html

Het enige is dat het voor een oplossing dan wel handig is dat je ook de maat op meet van de ruimte die je hebt, anders blijft het prijsschieten naar een mogelijkheid die past. Die cellen bestaan in meerdere groottes, en hebben meer capaciteit als de AA varianten, eigenlijk net als C en D cellen.
 
Je kan ook een simpele lader kopen, en die op storage laden zetten, met een grote sticker met storage er op, op de andere lader zet je dan laden, dan hoef je niets in te stellen, kan je toch met lipo werken.

Gr

Arie
 
Back
Top