auto voltanken of halfvol (indien weinig km te rijden)

Discussie in 'De Non-Modelbouwkroeg' gestart door freebutterflyx, 7 jan 2021.

  1. freebutterflyx

    freebutterflyx

    Lid geworden:
    23 jan 2005
    Berichten:
    292
    Zoals velen werken zowel mijn vrouw als ikzelf omwille van de Coranotoestanden van thuis uit.
    Normaal reed ik +-20000km per jaar. Maar sedert maart ongeveer heb ik nu nog maar +-3000km gedaan. Met een volle tank doe ik nu enkele weken.

    Ik vroeg me nu af of het beter zou zijn om de auto maar telkens halfvol te tanken ipv vol.
    Of maakt dit niks uit? (behalve het kleinere gewicht van een half-volle tank en dus een kleiner verbruikt)
     
  2. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.790
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Dat ligt er aan welk je tankt? Diesel of benzine, daar zit verschil in.
    In diesel zit een bio bij gemenkt. Door kou en warmte condenzeert je tank inwendig, en komt er dus iets water onderin je tank te liggen.
    Door die bio zooi ondstaat er dan een alggroei in dat water, komt dat in je filter, zit die binnen notime verstop en stopt je motor. Bij benzine maakt dit niet zo veel uit.
    Grt peter
     
  3. martin_12

    martin_12

    Lid geworden:
    28 jun 2014
    Berichten:
    78
  4. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    712
    Locatie:
    Doesburg
    Ik denk dat volle tank altijd het beste is.
    Als de tank gevuld is tot in de aanvoer slang, is het oppervlak tussen brandstof en lucht alleen de dia van je slang, er is dus weining oppervlakte om vocht op te nemen.
    Als je tank half vol is dan is het oppervlak evengroot, als je tank, er is dan voldoende oppervlak om vocht uit de lucht op te nemen, echter als je brandstof niveua tot vlak aan de top van je tank staat dan heb je nog steeds maar een klein volume lucht waar vocht uit opgenomen kan worden.
    Als je tank bijna leeg is, is het vloeistof oppervlak groot, en het volume lucht boven de vloeistof is ook groot, dat lijkt me de slechtste situatie.
    Je tank heeft ook ontluchting, dus er kan altijd een beetje (verse) lucht boven de vloeistof (brandstof) komen te staan.

    Je kunt er lang-en-kort over discussieren, maar een volle tank is het beste.
    En zoals in de links te lezen is, af-en-toe even een lange rit maken zodat de brandstof weer even klots, en je motor-olie goed warm word, dus even 5 minutjes boodschappen doen is juist slecht.
    Rijd hem goed warm, dat is het beste.

    Of koop een Tesla :)
     
    Cnn vindt dit leuk.
  5. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Het gewicht is verwaarloosbaar, of je nu alleen of met een passagier rijdt , zal dat niet veel invloed hebben op je brandstofverbruik.
     
  6. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.043
    Locatie:
    Oostvoorne
    Of doe net als vroeger en tank steeds voor een tientje.:) Nu nog iets uitvinden dat we zelf niet verouderen. Gr. Klaas
     
    WillydeWoofer vindt dit leuk.
  7. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Even rekenen wat het gewichtsverschil tussen volle en halfvolle tank uitmaakt.
    Mijn auto: Volvo V60. 2 liter diesel.
    Leeg gewicht: 1.474 kilo.
    Inhoud brandstoftank: 68 liter diesel (Sg diesel is 0,84)
    Gewicht volle tank is dus:57,12 kilo.
    Gewicht halfvolle tank: ruim 26 kilo. Da's 1/3 volwassene.
    Ik denk dat je het verschil in verbruik niet merkt.
    Eén keer je gaspedaal iets verder intrappen en je eventuele winst gaat in dieseldamp op.

    En als je netjes je beurten laat doen, wordt je brandstoffilter ook regelmatig gereinigd/vervangen. Eventuele verontreiniging is dan ook geen probleem.
     
  8. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.043
    Locatie:
    Oostvoorne
    We maken ons wel druk om ons eigen vervoermiddel en de brandstof daarin, maar wat denk je dat er gebeurt bij een verkoper met weinig doorstroming? En van alle brandstof die is geproduceerd en nu ergens ligt te wachten op een afnemer? Afijn we gaan het zien. Gr. Klaas.
     
  9. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    De prijs zal dalen, en daar profiteren wij van.
     
  10. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Bij Defensie had men destijds (jaren '60 tot '80) een oplossing voor. De diesel werd een jaar bewaard in grote tanks, op strategische plaatsen in NL en Duitsland. De zg. 'tactische voorraad'.
    Na een jaar werd zo'n tank leeggezogen en schoongespoeld. De diesel ging dan naar een "Gemengde Intendance Aanvullingsplaats Compagnie" (leuk woord voor 72-letterwoordenlingo) waar het werd overgeheveld in 20 liter jerrycans. Die werden gebruikt tijdens oefeningen om te velde de voertuigen af te tanken in een zg. "aftankstraat". Wat over was ging vervolgens richting Nederland; daar werden de BOS-pompen (Brandstof Olie Smeermiddelen) oftewel de pompstations op de kazernes mee opgetopt. In koude winters moest die diesel wel een beetje 'gekieteld' worden door het te mengen met 5% benzine.

    Het 'aftanken te velde' (tijdens oefeningen) van voertuigen verdiende in die tijd overigens niet de schoonheidsprijs.
    Voertuigen waren voorzien van een flexibele tuit die je op een jerrycan kon plaatsen. Dat had tot gevolg dat de jerrycan vrij langzaam leeg liep, en dat is bij bijv een YP-408 met 2 dieseltanks van elk honderd liter best wel storend. Laat staan bij een Leopardtank. Dus werden de jerrycans regelmatig zónder flexibele tuit boven de vulopeningen omgekieperd, met als gevolg dat een aanzienlijke hoeveelheid diesel tussen de pantserplaten en de buitenkant van de brandstoftank naar beneden klotste.
    Ach... olie komt uit de grond, dan kan het er ook weer in, was de logica van destijds...

    Ik was een paar jaar geleden op campervakantie in de Eifel. Uit nostalgie gingen we eens kijken bij voormalig oefenterrein Vogelsang, vlakbij Monschau. Ik had daar nog wel een behoorlijk aantal voetstappen liggen. We parkeerden de camper en gingen een stuk wandelen. Kwamen ook bij de voormalige aftankstraat.
    Daar zag de flora er nog steeds een stuk minder fraai uit dan in de rest van het gebied...
    Hoe zou dat nou komen?
     
  11. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.043
    Locatie:
    Oostvoorne
    Vroeger (pakweg tot eind 80-er jaren) werden er loodverbingen aan benzine toegevoegd om het octaangetal te verhogen. Dat was zeer giftig spul en bleef hangen in je lijf. Midden 80-er jaren werd er ook al een alcohol component aan benzine toegevoegd. Dat gaf onaangename verrassingen. De alcohol loste water/roestverbinden op de bodem van tanks en leidingen op. Daar kwamen we pas achter toen een met roest volgelopen filter klapte en een partij roest het schip in ging. Daar kwamen we pas achter toen het schip leeg was. Een hoop zoekwerk en schoonmaakkosten. En wat gezichtsverlies. Uit ervaring wisten we wel dat je een heel klein beetje water in de tank van je voertuig kon elimineren door er een liter methanol bij te gooien. Dat vrat het water wel op. Maar had je teveel water dan werkte het andersom.
    Gasolie was ook aan veroudering/verkleuring onderhevig. En helemaal als er licht bijkwam. Lag voor een deel aan de componenten die erin gingen. Gasolie is gevoeliger voor water dan benzine. Het bevordert bacteriegroei wat verstopte filters veroorzaakt. Die bacteriegroei is deels wel te remmen of te elimineren met biocides, maar de hoofdschuldige is water in de tank. In theorie kan er door het "ademen" vocht in de tank komen, maar dat valt denk ik in de praktijk erg mee. In al de jaren dat ik met brandstoffen omging (10 jaar transport en 33 jaar opslag/overslag) heb ik geleerd dat het belangrijk is om je tank schoon en droog te houden. Mijn advies is dan ook om (merk)brandstoffen bij een pompstation met flinke doorzet te tanken. Diesel wordt in winter en zomerkwaliteit gemaakt. De winterkwaliteit blijft langer vloeibaar. Nu stellen de winters hier niet zoveel meer voor. Herinner me dat NS altijd winterkwaliteit wilde en voor hen werd dan een aparte batch aangemaakt. Deels oude kennis want ben meer dan 15 jaar aan het freewheelen. Gr. Klaas.
     
    Peter Houweling en Peter58 vinden dit leuk.
  12. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Op 9 januari werd hier nog beweerd dat "winters tegenwoordig niet zoveel meer voorstellen".
    Al naar buiten gekeken?
    En check vooral ook de thermometer eens, komende donderdag, zo net voordat het licht wordt.....
     
    WillydeWoofer vindt dit leuk.
  13. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.289
    Locatie:
    Noord Brabant
    Het is nu woensdag 3:12 uur in de ochtend.
    Op 7 meter hoogte is het -5.7°C
    Maar ik zien ook dat de lucht aanzuigtemperatuur van de verwarming momenteel -8°C aan geeft.
    Op de dichtstbijzijnde snelweg is het nu -6.3°C

    Dit bij elkaar opgeteld is wel -20°C

    Morgen zou dat dus zonder moeilijke rekensom gerealiseerd kunnen worden.

    https://rijkswaterstaatstrooit.nl
     
    Laatst bewerkt: 10 feb 2021
  14. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Maar dan moet je daarbij ook de gemiddelde binnentemperaturen van alle bebouwing in een straal van 150 km bij optellen.
    Daar smelt zelfs loodhoudende benzine door, laat staan wat het met loodvrij doet.
    Goed rekenen blijft, zoals je ziet, kunst met een grote K...
     
  15. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.790
    Locatie:
    Vrouwenparochie
  16. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Tja, velen lijken niet te willen beseffen dat wij mensen een onverbrekelijk deel vormen van 'het milieu'.
    Kortom: 'milieu naar de kl%ten, wij naar de kl%ten'.
    Sowieso is dat hele verbrandingsmotorengedoe hopeloos achterhaald, meer nog eigenlijk, het excessieve energiegebruik.
    Heel jammer dat ook velen in hun hoofd nog niet kunnen meekomen.
    Ik merk dat zelfs bij mezelf en ik probeer echt m'n kop niet in het zand te steken.
    Want in onze huidige maatschappij zullen we ons toch moeten verplaatsen over grotere afstanden dan waar je lopen of met de fiets kunt komen.
    Dilemma's, dilemma's...
     
  17. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.790
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Ze mogen voor mij zo snel mogelijk het waterstofperoxide invoeren, ben je van alles af, en veel gezonder!
    grt Peter
     

Deel Deze Pagina