Auto zonder accu aansluiting met BMI Pro 6

Hallo Willem,

In principe zou het moeten werken, ware het niet dat de stroom voor een lader, bij het aansluiten van een lege accu, aan de hoge kant is voor de slechte contacten in de sigarettenaanstekerplug.

Ik dacht ooit ook slim te zijn en de acculader via de sigarettenaansteker te voeden; na een half uurtje gingen de lampjes op de lader uit.
Nadere inspectie wees uit, dat de overgangsweerstand op de kleine contactpunten zó hoog was geweest, dat de boel inwendig was gesmolten; de veer in de plug had de stift finaal door de behuizing naar buiten geschoven.

Daarbij kon de lader, die er aan hing, maar met 3A laden...

Sindsdien doe ik wat meer moeite en laadt rechtstreeks vanaf de accu.

Groeten, Jan.

Zoek eens in het instructie boekje van je auto. Heel vaak hebben de auto fabrikanten ergens een aansluiting gemaakt om jou auto een starthulp te kunnen geven. Die punten kan je dan gebruiken om je de BMI kan aansluiten.

Waarom een voeding van 12 naar 12 volt?

Haal een losse cigarette aansteker plug, een sukje kabel en een plug voor in/aan je lader. Ben je voor een paar euro klaar.

Roelof toch! die cigarette aansteker pluggen zijn dermate dramatisch dat zoals hierboven bij een ander te lezen is er genoeg ellende van komt.

Tegenwoordig zijn die pluggen al op zelfs 1A of 2A afgezekerd. Inmijn skoda zit er een 5A zekering op.

Dus beetje stevig doorladen zit er dan niet.

Heel veel pluggen plijven niet goed klem zirren maar een goede plug of een stukje rubber tussen klem zetten werkt prima.

En anders kan je ook onder de motorkap vast wel een vaste houder met 4mm bussen maken met een stukje bekabeling naar de accu of zekeringkast.
Kijk ook in de kofferbak, vaak voor trekhaken is daar ook een constante spanning aanwezig.

Hallo,

Ik heb in mijn auto een draad getrokken van de zekeringkast naar de kofferbak en ertussen een accubewaker gezet die de stroom onderbreekt bij een ingesteld voltage. Ik ben hier zeer tevreden over, je hebt ook stroom als het kontakt af staat. Op vakantie of bij heet weer gaat de koelbox erop etc .
Ja , het is even een paar uurtjes knutselen, maar dan heb je ook wat :cool:

Groet Rolf (hij kan niet zonder zijn ijskoude Beerenburgje)

In m'n V60 zit inderdaad een 12V aansluiting achter in de bak. Ga dus een adapter halen en ga kijken of dat werkt.

De accubak is met geen mogelijkheid te benaderen, de klemmetjes van de bak heb ik afgebroken, iets te veel geweld gebruikt na een actie om een dame starthulp te verlenen (dit maar niet verder vertellen) :shock:.

Groet,
Willem

Back