Autoambulance

Discussie in 'Bouwverslagen - Auto's' gestart door -Diederik-, 12 mei 2010.

  1. -Diederik-

    -Diederik-

    Lid geworden:
    29 sep 2008
    Berichten:
    224
    Alleen rijden en niets te knutselen hebben is niet heel interessant, dus heb ik besloten maar eens die autoambulance te gaan bouwen die ik al een paar jaar wil maken... Mijn grootste eis was dat hij lowbudget zou blijven, en dus heb ik het chassis geheel gemaakt van gordijnrails en profieltjes die we nog op zolder hadden liggen. Ik ben een paar weken geleden al begonnen, maar ik heb dit verslag toen nog niet gepost omdat het niet zeker was dat ik hem af zou maken, mijzelf kennende (vandaar dat ik er een paar jaar geleden ook nog niet aan was begonnen), maar nu heb ik alles besteld en is het dus maar beter als ik hem ook afmaak. De trailer komt achter mijn CC-01 Touareg en is bedoeld om mijn DF-03Ra Lancer Evo te vervoeren.

    Eerst had ik het chassis gemaakt, zoals al eerder gezegd van gordijnrails en de rijplaten van oude profieltjes. Ik heb alles gewoon aan elkaar gebout en -moert (of zoiets), omdat ik niet de beschikking heb over een lasapparaat en ik zo gauw niets beters kon bedenken. Hieronder wat (overbelichte) foto's van het resultaat van een middagje zagen, herrie maken, boren en bouten:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Zoals hieronder te zien is zijn de stukken gordijnrails voor de dwarsbalken aan de uiteinden platgedrukt (m.b.v. een bankschroef en af en toe een hamer).
    [​IMG]

    Een weekend later was ik verdergegaan met de trailer, en wel met de dissel en de oprijplaten. De dissel is ook gemaakt van gordijnrails, met op het punt waar de balken samenkomen weer een stukje van het platte profieltje. De oprijplaten zijn ook van dat profiel en voor de bevestiging aan het chassis heb ik gekozen om een paar gaatjes te boren in de oprijplaten en een metalen staafje om te buigen tot een soort van haakje, die tussen de delen van het chassis vastklemt. De oprijplaten kunnen in het midden onder het chassis worden opgeborgen:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Weer een weekje later heb ik de dissel afgemaakt en de Touareg een trekhaak gegeven. De trekhaak bestaat uit een stukje gordijnrails (alweer? :p) dat is platgeslagen met aan de ene kant een kogelkopje en aan de andere kant 2 gaten: 1 is groot genoeg om het ronde uitsteekseltje aan de achterkant van het CC-01 chassis doorheen te steken, en in het andere gat komt een boutje (en daar heb ik ook een gat in het chassis van de Touareg voor moeten boren). De bevestiging van de trailer is d.m.v. een fuseekom die aan het kogelkopje vastklikt, die is vastgezet met een boutje aan, jawel, een stukje gordijnrails (multifunctioneel spul!). Hieronder wat foto's:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Op deze foto is duidelijk te zien dat de trekhaak een stuk naar beneden moet. De wielen die eronder staan komen er niet onder (die zijn van een oude Tamiya QD auto), maar dat worden gewone 1:10 on-road wielen (zelfde formaat als die van de DF-03Ra, dus iets kleiner dan de QD-wielen). Ook wordt het een dubbelasser. De wielen zitten ook niet vast, want de ophanging is nog nergens (inmiddels deels in de VS, deels in HK, deels in mijn kamer en deels in de bouwmarkt...).
    [​IMG]

    Eergisteren heb ik nog gekeken wat ik met de verf doe. Eerst probeerde ik het er af te schuren, maar een kwartier schuren gaf dit resultaat (de kale plekken):

    [​IMG]

    [​IMG]

    Toen heb ik besloten om alles even te schuren om het vuil eraf te krijgen (vandaar dat de gordijnrails veel witter is op de bovenstaande foto's) en het daarna over te spuiten.

    En dan komen we bij vandaag:
    Vandaag ben ik naar de bouwmarkt geweest, vooral om te kijken wat ze er allemaal hebben en wat ik dus nog elders moet bestellen. Gelukkig hebben ze alles wat ik nog nodig heb. Ik heb alvast een busje grondverf gekocht, toplaag (zijdeglans, zwart) moet ik nog kopen (ik wist niet hoeveel ik nodig had). Ook heb ik een M4-draadeind meegenomen die de assen gaan vormen en een buisje waar het M4-asje precies in past. In de VS heb ik de grootste bladveren van een F350 HL besteld, en ik wacht ook nog op een pakketje uit HK met onderdelen voor mijn CC-01, zodat die ook weer kan rijden. Anders heb ik alsnog niets aan de trailer, als het trekkend voertuig versleten tandwielen en een kapotte bodemplaat (die de onderste draagarmen van de voorwielophanging moet vasthouden) heeft. in dat pakketje zit ook een raampje met wielmeenemers, die ik mooi kan gebruiken om de wielen die ik vandaag bij Conrad heb besteld recht te houden. Het enige wat ik nu dus nog nodig heb is een H-profieltje om het buisje (met asje) aan de bladveren te monteren en zijdeglans zwarte verf. (En natuurlijk mijn bestelde pakketjes)

    [​IMG]
    (Wiel is van mijn Lancer Evo, alleen even testen en passen)
    [​IMG]

    Hier kan je het juiste formaat wiel nog even onder het chassis zien (komt hoger)
    [​IMG]

    En het busje grondverf
    [​IMG]

    De kans bestaat dat ik later nog een betere, of beter gezegd mooiere, trailer maak met U-profielen van de bouwmarkt, maar dat kan nog wel even duren. Wel heb ik dan alvast een goede ophanging (als alles lukt) die ik zo kan overzetten.

    Als ik de pakketjes deze week nog krijg komt deze week een update, maar als ze pas volgende week of nog later komen komt de update het weekend na aankomst (tenzij ik het dan erg druk heb met school).

    UPDATE:

    Ik heb de pakketjes nu binnen en de trailer afgemaakt. Hieronder de rest van het bouwverslag, ik moet alleen nog foto's maken van de trailer. (Ik hoop dat de afbeeldingen zichtbaar zijn, ik ben overgegaan op Picasa Webalbums i.p.v. het forum. Misschien moet ik maar eens vriend worden :p)

    De wielen kwamen als eerste binnen en toen heb ik gelijk maar de rest gehaald bij de bouwmarkt, waaronder een h-profieltje en zijdeglans zwarte verf. Ook heb ik van oude fietsbinnenbanden riempjes gemaakt om de DF-03Ra vast te zetten. Ik hoop dat de afbeeldingen genoeg zeggen :p

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Dat waren dan de foto's van de assen en riempjes, en op de laatste foto is de breedte van de trailer goed te zien. Toen was het wachten op de bladveren:
    [​IMG]
    [​IMG]
    Hier een foto om te laten zien hoe de veren komen (alleen ligt de as hier op de veren, maar hij komt eronder):
    [​IMG]
    Hier is het wel duidelijk. Ik heb bewust de schakels weggelaten, omdat de assen anders veel te snel tegen de rijplaat-houder kwamen. Zo is de ophanging erg stijf, maar goed genoeg om de ergste schokken en hobbels goed op te vangen/verwerken.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    En nog een plaatje met de DF-03Ra erop:
    [​IMG]

    En daarna kwam nog het pakketje met spullen voor mijn CC-01 en de wielhubs:
    [​IMG]

    Ik moet nog even wat foto's maken zoals hij nu is, maar hij is echt klaar. Ik zal de laatste foto's zo snel mogelijk toevoegen!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. vinnygogo

    vinnygogo Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2006
    Berichten:
    5.056
    Locatie:
    bilthoven
    ik zie geen foto;s:(
     
  3. XP-Rene

    XP-Rene

    Lid geworden:
    24 jan 2010
    Berichten:
    236
    Locatie:
    Zeeland
    Hier ook geen foto's te zien, helaas :(
     
  4. joren95

    joren95

    Lid geworden:
    13 aug 2009
    Berichten:
    312
    Locatie:
    W-Vlaanderen
    Idem.
     
  5. -Diederik-

    -Diederik-

    Lid geworden:
    29 sep 2008
    Berichten:
    224
    Niet weer dat gedoe met die foto's... Ik heb ze 'gewoon' op het forum geupload en gelinkt naar de URL, maar dat wil dus blijkbaar niet... Ik zal eens kijken of ik het nog goed krijg metr de foto's op het forum, anders zal ik ze ergens anders uploaden.
     
  6. -Diederik-

    -Diederik-

    Lid geworden:
    29 sep 2008
    Berichten:
    224
    Ik heb het fotoablum nu openbaar gemaakt. Zouden jullie misschien kunnen zeggen of dat wel werkt?
     
  7. PH-TVS

    PH-TVS verslagschrijvers

    Lid geworden:
    20 dec 2008
    Berichten:
    1.115
    Locatie:
    Lemmer

    Foto's zijn hier nu wel te zien :thumbsup:

    Ziet er overigens goed uit....

    Groet,
    Theo
     
  8. XP-Rene

    XP-Rene

    Lid geworden:
    24 jan 2010
    Berichten:
    236
    Locatie:
    Zeeland
    Ja hoor, nu zijn de foto's wel zichtbaar.

    Overigens is dit een leuk en vermakelijk verslag.
    Wat je met gordijnrails al niet kunt doen.
    Ziet er netjes uit!
     
  9. -Diederik-

    -Diederik-

    Lid geworden:
    29 sep 2008
    Berichten:
    224
    Dank jullie allen :eek: :worship: Ik dacht dat het er nogal slordig uit zou zien, omdat ik niet altijd zin had om te meten en af te tekenen en dus maar wat heb gegokt met het boren af en toe.
     
  10. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/Belgiƫ
    Mooi werkje inderdaad al.
    Maar laat toch geen draadeind in een buisje draaien als as? Dat werkt als een vijl en loopt niet zo soepel.
    Gordijnrails is leuk, meestal kun je wel wa doen met wat je hier en daar vindt.
    Maar anderzijds, geef het meten en juist werken wel aandacht, dat zorgt altijd voor een beter resultaat.
     
  11. -Diederik-

    -Diederik-

    Lid geworden:
    29 sep 2008
    Berichten:
    224
    Ja, toch draadeind... Ik zat al te denken om misschien (later) draadeind in een grotere buis te doen, met kogellagers ertussen, maar dit heb ik nu nog niet gedaan omdat het vinden van een geschikt H- of U-profieltje nog lastiger was... Maar ik kijk eerst eens wat voor resultaat dit geeft. En ik heb ook wel wat spijt van het feit dat ik niet gelijk goed begon af te meten, maar ik denk dat het na een verfbeurt al een stuk minder opvalt. Ik heb gisteren even geprobeerd of de grondverf goed hecht op blank metaal door een stukje met blanke gordijnrails, rijplaten en moertjes te spuiten. Gelukkig werkt dat goed en heeft dat niet veel extra werk nodig dan een extra spuitlaag.
     
  12. -Diederik-

    -Diederik-

    Lid geworden:
    29 sep 2008
    Berichten:
    224
    Er is een update.
     

Deel Deze Pagina