autocad 2d->3d

• Topicstarter Topicstarter hilbren
  • Startdatum Startdatum
H

hilbren

Guest
Hey,

ik heb een tekening gemaakt van een bodemplaat van een elektroauto'tje, en die is 2d. nu heb ik autocad 2004 en ik heb even zitten oefenen met 3d tekeningen. en ik wil de tekening van die auto nu ook 3d maken, maar nu kan ik er niet achterkomen hoe ik een derde dimensie kan toevoegen.

ik heb dus een bodem plaat die nu oneindig dus is en dat moet 3mm dik worden.

het is een vrij complexe bodemplaat, over tekenen in 3d is geen optie!!

wie kan mij vertellen hoe ik dit kan oplossen?

Hoi,

Mogelijkerwijs kan je proberen om de buitenste contourlijn een gesloten polyline te maken.(cmnd: pedit join)
Vervolgens kan je cmnd extrude gebruiken om er een dikte aan te geven.
eventuele gaten kan je met substract uit je solids-editing gebruiken. of terwijl een object min ander object = gat

er zijn nog vele andere opties en mogelijkheden,
waarschijnlijk kom je zo wel weer een stukje verder.

is al weer poosje geleden dat ik met autocad getekend heb.... maar je kunt preferences volgens mij een dikte aan je lijn geven... schakel je dan over naar 3d.. dan moet je hoogte kunnen zien volgens mij....

ja het is gelukt, bedankt..
op een paar kleine dingen na "Unable to extrude 2 selected objects." deze dingen krijg ik ook niet tot 1 geheel :? met pedit en join

wat is eigenlijk het verschil tussen een polyline en een gewone lijn, dat heb ik nooit gehad in de autocad les, dan moet ik er ook wel bij zeggen dat we ook nooit 3d tekeningen maakten :P

Wimselz zei:
is al weer poosje geleden dat ik met autocad getekend heb.... maar je kunt preferences volgens mij een dikte aan je lijn geven... schakel je dan over naar 3d.. dan moet je hoogte kunnen zien volgens mij....

dikte van de lijn bepalen heb je niks aan in 3d, had ik trouwens ook al bedacht :P maar iig bedankt voor je reactie

polyline.jpg

die witte lijnen doen dus vervelend :'(

volgende keer zal ik de "wijzig" knop wat meer gebruiken ;)

ik weet het al er zaten een paar rare lijnen in die je krijgt als je een spile met de trim functie gaat bewerken. :? beetje vaag, lijnen vervangen en extrude werkt.

Mooi dat het is gelukt,

maken van gesloten polylines van losse lines is soms wel eens lastig.
voorals wanneer er een spline is gebruikt.

het verschil tussen een line en een spline is dat een een line niet meer is dan een streep tussen a en b

een polyline is een lijn tussen a en b naar c naar d etc..
tevens kan je aan een polyline een dikte toekennen los van het printen.

een polyline kan je nog meer gegevens uit verzamelen of aan vast knopen..

ga je ook nog een kap ontwerpen?

sfund zei:
ga je ook nog een kap ontwerpen?

zou wel leuk zijn, maar ik zou niet weten hoe ik die dan uit lexan ga halen, de manier die ze bij hpi tamiya gebruiken vindt ik een beetje omslachtig. en om nou voor 1 kap een hele mal te gaan maken en hoe krijg ik die mal 3d uit de computer??

ik was wel een keer van plan om een cnc vreesapparaat te bouwen.
ik maak eerst die auto en als een keer tijd maar vooral geld over heb dan zal ik er eens over denken.

je kan met mdf en wat rondzoeken op duitse sites (voor stappen motoren en eventuele aansturing) een heel stuk goedkoper zo'n ding maken.

ik zal als ik thuis ben wat links posten, maar als dit uit de hand loopt dan moeten we even een nieuw topic starten.

Als je nog een keer echt leuk 3d wilt tekenen.
raad ik je het programma autodesk inventor aan.
Het is een programma afgeleid van autocad.
Erg gebruiksvriendelijk, zeker voor 3d tekeningen.

hieronder een voorbeeld

afb2156.jpg

Groet Gecko

ziet er leuk uit, heb je dat zelf getekend?

autocad vindt ik wel voldoende op dit moment:
car.gif

je kan met mdf en wat rondzoeken op duitse sites (voor stappen motoren en eventuele aansturing) een heel stuk goedkoper zo'n ding maken.

ik zal als ik thuis ben wat links posten, maar als dit uit de hand loopt dan moeten we even een nieuw topic starten.

Kijk eens op www.majosoft.com

EJK

hilbren zei:
ziet er leuk uit, heb je dat zelf getekend?
autocad vindt ik wel voldoende op dit moment:

Nee, helaas :oops:
niet zelf getekend. kan redelijk tekenen.. maar dit is toch wel een tekening waar ik wel even over zou doen....
het betreffende motortje stond al als sample in één van de templates van inventor. (toevallig precies hetzelfde motortje als op mijn eigen auto-tje.)
Grappig aan inventor is dat je alle onderdelen ook kan laten bewegen. je dan dus de zuiger en alle andere draaiende onderdelen laten bewegen.
en eventueel kan je er ook nog een avi van maken....
en je kan mbv het progje ook eens goed kijken binnenin je motor.... zonder m helemaal uit elkaar te halen..
afb2216.jpg

Groets

probeer ook SolidWork een dat is een tekenpaket dat helemaal gemaakt is voor het 3D ontwerpen en modeleren
je kan het zo downloaden op Kazaa

L A U R E N S zei:
probeer ook SolidWork een dat is een tekenpaket dat helemaal gemaakt is voor het 3D ontwerpen en modeleren
je kan het zo downloaden op Kazaa

Ik zal het eens downen...
ps... jij bent er jong bij om al bezig te zijn met 3d ontwerpen en modeleren?.....
volgens je avator ben je 6....

greetz gecko

Een programma wat vrij makkelijk is als het om 3D tekenen gaat, is Rhino3D. heeft niet zo'n steile "learning curve".

Back